Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Компанията уволнява всеки, който не е съгласен с нейното виждане за филма.

Джордж Лукас и до ден днешен е силно критикуван за работата си по последните три филма, които направи като създател на "Междузвездни войни". След това той продаде "Лукасфилм" на "Дисни" и със сигурност не си спечели много почитатели. Ако беше запазил компанията си, Лукас най-вероятно щеше да ни покаже своя поглед върху "Силата се пробужда" - епизода, който накара феновете на оригиналната сага да изпаднат в истерия. Кои от радост, кои от отвращение.

Оказва се, че "Дисни" проваля "Междузвездни войни" дори и според самия Джордж Лукас, който още при създаването на първата лента от новата трилогия отрече да има каквато и да било връзка с бъдещите филми. Джордж обвини новите собственици на правата на сагата в това, че искат да сътворят копие на неговите филми, а не нещо оригинално: "Дисни" искаше да направи ретро филм. А на мен това определено не ми харесва. Работя изключително много върху това да направя всяка една своя продукция напълно различна от предходната. Различни планети, различни кораби, да го направя нов."

Истината е такава - когато Джордж Лукас продава "Междузвездни войни" на "Дисни", към правата вървят и купища записки, които да насочат новите режисьори накъде Лукас смята за удачно да тръгне филмът. От своя страна

"Дисни" никога не приема заповеди и рядко приема и предложения, затова идеите на бащата на сагата се озовават в боклука. За сметка на това феновете получиха епизод, който бе пълен с типичните за "Дисни" клиширани реплики тип "Чуи, вече сме си у дома", бляскави кадри на "Милениъм фалкън", поглед върху попадналия в изгнание Люк Скайуокър, характерните за техните филми "О, не, той е твой брат/син/леля/сестра" и прочее. "Дисни" включи и много от типичния за себе си хумор, който някак успя да се впише във филма, но отне голяма част от неговата сериозност.

Ако си спомним добре началото на "Междузвездни войни", ще се сетим как Дарт Вейдър започва плавно да се досеща, че няма смисъл да си най-могъщият човек в дадена вселена, ако не използваш силата си поне веднъж, за да постигнеш това, което искаш.

Когато за първи път в епизода от 1977 г. Вейдър прилага емблематичното си "душене", за да покаже на адмирал Моти къде му е мястото, злодеят осъзнава, че това е доста ефективен метод да държиш подчинените си в строй. С напредване на историята обаче Вейдър започна да използва силата си, унищожавайки безразсъдно ценен ресурс от умове. Нещо такова с пълна сила се случва някъде и зад кулисите на "Междузвезди войни", чиито бъдещи епизоди и странични истории трябва да видят бял свят през следващите няколко години.

"Дисни" коли и беси всеки режисьор, който някога е казал и минимално гък срещу нейната идея как би трябвало да изглеждат продълженията на сагата. Зад масовите уволнения стои само един човек - президентът на "Лукасфилм" Катлийн Кенеди, която "Дисни" наема да следи какво ще се случва с бъдещето на поредицата, след като Джордж Лукас се отърва от нея за 4 милиарда долара през октомври 2012 г.

Последната глава, която падна, бе на режисьора Колин Треворроу, който работи и по блокбастъра "Джурасик свят". Преди него Фил Лорд и Кристофър Милър бяха освободени от работата си по "Хан Соло: История от Междузвездни войни", а през това време Джош Транк също изгуби работата си по таен проект, за който се твърди, че щял да се фокусира върху Боба Фет. Нека не забравяме, че преди две години Кенеди също така заповяда на Гарет Едуардс да работи заедно с Тони Гилрой по "Роуг Уан: История от Междузвездни войни", като към тази "молба" бяха включени снимане на вече заснети сцени и изцяло нов монтаж.

Защо всичко това се случва? Според различни източници Треворроу получава развод от "Междузвездни войни" заради "несходства с характера на Кенеди". Той бил, така да се каже, "труден" за работа. Фил Лорд и Кристофър Милър пък попадат от тъмната страна на Кенеди, защото имали дръзкото желание да импровизират в заснемането на Хан Соло, вместо да използват твърд сценарий. А това застрашава Кенеди да не получи образа на легендарния разбойник такъв, какъвто си го представя.

Неразбирателствата не спрели там, на режисьорите било давано прекалено малко време да заснемат сцените, а президентът на компанията често повдигал многозначително вежди, гледайки готовите кадри. Тези, които тя предварително одобрявала, били приемани добре, ала тези, в които режисьорите вкарвали частичка от себе си, не били приемани добре.

Към края на отношенията им Кенеди се опитала да назначи помощник-режисьор, както направила с "Роуг Уан", ала Фил Лорд и Кристофър Милър, които имат славата да превръщат всеки филм, по който работят в, блокбастър, категорично отказали и получили документите си за уволнение.

Един освободен режисьор би се сметнало за лош късмет на продукцията, ала цели трима поред карат Кенеди да изглежда като зъл лидер със зъл план и липса на умения за комуникация.

Гарет Едуардс, британецът, завършил "Роуг Уан", е единственият, който успява да оцелее в тъмния свят, управляван от Кенеди. Създател на нискобюджетни филми и последния "Годзила", Едуардс е най-вероятно един от малкото, които нямат намерение да се възпротивяват на "новия световен ред".

Явно именно това е начинът да се задържиш на режисьорското място в тази добре контролирана среда. Ако си готов да приемеш нарежданията от по-висшата сила, без да са нужни душене и заплахи за убийство, то ключовете за кралството са твои. Но ако оспорваш волята на върховния лидер на "Лукасфилм", може да се окаже, че се взираш със заслепени от заблуда очи.

Моделът за избор на режисьори все едно е копипейстнат от този на "Марвъл", друга преуспяла компания, до която "Дисни" успя да се докопа. За филмите със супергерои винаги се избира млад режисьор с един или два индифилма и един голям международен успех. Разликата тук е, че макар "Дисни" да купи "Марвъл", комикс компанията запази до известна степен своята автономност и прави с филмите си това което си иска, без да има назначено всевиждащо око от страна на "Дисни".

А "Междузвездни войни" е в поп културата на света доста по-дълго от "Железният човек" например. Към него има очаквания, които трябва да бъдат изпълнени, защото, ако се случи противното на това, корените на сериите ще бъдат разклатени. Това е културен препъникамък, който е способен да ни върне в ерата на хаоса в блокбастърите. Очевидно "Дисни" не успя да се справи.

Единственото, което успя да трогне истинските фенове на сагата, които са чакали като деца пред кино "Сердика" за билети да видят легендарния филм, бе летящото към тях 3D лого, което и до ден днешен възхищава хората.

Нищо повече. Със започването на "Силата се пробужда" компанията пое по цял един нов, свеж път, който има съвсем малка връзка с предходните серии, отказвайки се напълно от развръзките, които съществуват в множеството комикси и книги по сагата.

Да, "Силата се пробужда" спечели близо 2 милиарда долара от излъчването си по целия свят, но филмът срещна сериозна критика за това, че всъщност е едно ново, по-модерно копие на оригиналната трилогия.

Имаме "Звездата на смъртта", която се изгражда отново, имаме борци, които се опитват да я унищожат. Имаме R2D2 в образа на BB8, имаме Люк в образа на Рей. На никого не му е нужен филм, който на всеки три минути да ти намеква: "А помните ли това от предишната трилогия?"

За "Дисни" не е новост това, че създава нещата така, както си знае. Дори и за собствените си приказни филми компанията често срещат негативна реакция от страна на публиката. За нейно щастие таргет аудиторията на тези ленти не е достатъчно зряла, за да може да я осъди толкова остро, колкото феновете на "Междузвездни войни" правят с новите опити да се възроди франчайзът.

Когато "Пепеляшка" излезе по екраните през 2015 г., хиляди се възмутиха на тънкото й кръстче. Лили Джеймс, изиграла любимата героиня на много деца, не пропусна да сподели в интервю как едва дишала в корсета, който се налагало да носи, а гневните майки откриха в това начин да се създават изкуствени стандарти за красота, на които дъщерите им трудно биха могли да отговорят.

С "Красавицата и Звяра" сякаш всичко беше наред освен факта, че в продукцията почти нямаше цветнокож актьор, което отново накара хората да посочат с пръст компанията и да възродят мрънкането от преди години, че

"в Дисни" са расисти"

Нека припомним, че "Междузвездни войни: Силата се пробужда" бе използван именно за да се изчисти името на компанията от подобни доводи. За да бие на очи, един от главните герои във филма бе чернокож, ала това бе нож с две остриета.

В оригиналните серии персонажите с различен цвят на кожата са малко, почти не съществуват такива и затова феновете приеха това движение като очевидна политическа коректност, на която те няма как да се хванат.

Последният скандал, който "Дисни" завихри около себе си, бе около екранизацията на "Аладин". Въпреки че всеки може да предостави поне три варианта за страхотен Аладин като Риз Ахмед например, от "Дисни" не спираха да се вайкат как за тях няма подходящи актьори, които да влязат в образите на Жасмин и нейния любим.

И докато за новия Аладин, в чиято кожа ще влезе Мена Масуд, канадец с египетски корени и не толкова мургаво лице, отзивите бяха положителни, за Жасмин са различни.

Индийката Наоми Скот ще се превъплъти в ролята на красавицата, която всъщност е от Близкия изток и далеч не е толкова бяла, колкото е Наоми. Всъщност тя въобще не е бяла.

Как реагираха от "Дисни" на всички тези нападки? Никак. В лайвакшън филмите си те никога не уволняват актьори, режисьори и не приемат критиката на публиката.

Защо? Защото са добри в това да правят каквото си искат.