Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Самолет на Wizz air на летището в Будапеща
Самолет на Wizz air на летището в Будапеща

Компанията продавала повече билети от местата в самолета,
за да се застрахова, че няма да има празни седалки

Нискотарифната авиокомпания Wizz air остави в четвъртък на летището в София 40 свои пътници, купили билети за полет от София до Лондон. Авиопревозвачът предложил обезщетение от 400 евро на човек.

Това е вторият случай в рамките на 3 дни, в който тази авиокомпания не качва пътници на софийското летище.

Във вторник пак при полет за Лондон в София извън борда останаха 23 души. Те били избрани на случаен принцип и им е казано, че ще бъдат качени на следващ полет за британската столица, тъй като няма място в самолета.

“Нямам думи, свалиха ни от самолета 23 човека за следващия полет! И

така щяло да е с

всеки полет до

5 септември

Направо съм потресена.” Това написа еднаот пътничките - Мария Иванова, в профила си във фейсбук:

От Wizz аir заявиха, че правят т.нар овърбукинг - продажба на повече билети, отколкото места има в самолета, по най-популярните маршрути, за да предоставят възможност на повече пътници да пътуват и да избегнат празни места, ако пътник не се появи. (Цялото становище на компанията виж в карето.)

Към 16 ч в четвъртък дойде ново съобщение от авиокомпанията. В него се казва, че от началото на тази седмица полетите на Wizz аir от София до Лондон регистрират изключително нисък процент на неявили се пътници. “Това доведе до няколко случая на дублиране на местата, които при последваща резервация на пътниците за нов полет започнаха да се натрупват, засягайки все повече полети и пътници. Wizz аir работи усилено, за да намери решение на проблема.” Щяло да има допълнителен полет в 21,30 ч в четвъртък.

След запитване на “24 часа” от министерството на транспорта отговориха, че министър Ивайло Московски е разпоредил проверка на ситуацията с пътниците на авиокомпанията поради зачестилите случаи на продажба на повече седалки от наличния капацитет.

Инспекторите на главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА)

ще извършат

проверки на

самолетите,

на документацията и екипажите на превозвача, както и дали компанията е спазила задълженията си за гарантиране на правата на пътниците.

Българската страна няма право да извършва цялостна проверка на дейността на авиокомпании, регистрирани в други държави. Затова ГВА ще изпрати официално писмо до унгарските авиационни власти, които са надзорният орган на Wizz air, да извършат пълна проверка на авиокомпанията и да дадат обяснение за причините за възникналата ситуация. Ако има нарушени права на пътниците, ГВА ще провери всеки индивидуален случай. Ако авиокомпания, която и да е тя,

наруши правата

на свои клиенти,

санкцията е от

2000 до 5000 лв.,

съобщиха от министерството на Ивайло Московски.

Вторият отговор на авиопревозвача дойде, след като министерството на транспорта заяви, че започва проверка.

В началото на юли “България ер” в рамките на няколко дни забавяше полети. Ситуацията започна с лошо време в Москва и Санкт Петербург, когато самолетите бяха блокирани. Заради 100 жалби в ГВА министерството разпореди проверка на авиопревозвача.

Хора, които летят често, казват, че продажбата на повече билети от наличните места е практика на всички авиокомпании. В такива случаи се дължи обезщетение, а някои пътници предпочитали да го вземат, особено ако са купили евтино билетите.

При нискотарифните превозвачи обаче те може да се оскъпят от различни такси, като част от тях не са задължителни за плащане. Тарифата на един от превозвачите за добавяне на багаж извън включения в билета е 28 лв. за 23 кг и 38 лв. за 32 кг. Качване на борда с предимство е 10 лв. с бонус да се вземе малка чанта или лаптоп. 20 лв. е цената на чекиране на летището.

2 лв. се плащат за данни за полета, които да получиш на мобилния телефон.

Застраховка при пътуване е 20 лв., запазено място е с цена от 10 до 38 лв.

Когато е отказан достъп до борда на самолета по вина на превозвача, той трябва да предложи избор между премаршрутиране възможно най-скоро или за по-късна дата, удобна за пътника, и при наличие на свободни места.

Третата възможност е връщане на цялата сума по неизползвания билет, в случай че пътникът откаже полет.

Ако е избран вариант с премаршрутиране възможно най-скоро, авиокомпанията трябва да окаже помощ, докато се чака полетът, включитено за:

- безплатни храни и напитки в количество, съобразено с времето за изчакване;

- настаняване в хотел за сметка на превозвача заедно с трансфера и обратно;

- трансфер между хотела и летището (когато е необходимо);

- предоставяне безплатно на два телефонни разговора или съобщения по факс или по електронна поща;

В случай че авиокомпанията не може да окаже помощ и съдействие,

пътникът може

да предяви

претенции за

възстановяване

на разходите

след предоставяне на касови бележки и фактури.

Компенсацията при анулиране на полета и сваляне от борда зависи от разстоянието и причината за анулирането. Тя е 250 евро за всички полети до 1500 километра, 400 евро за разстояния над 1500 километра, а за тези от 1500 и 3500 километра е 600 евро.

Компенсацията се намалява с 50%, когато въздушният превозвач може да предложи премаршрутиране до крайната цел, което не надвишава с два часа полетите на разстояния, по-малки от 1500 километра, с три часа за тези между 1500 и 3500 километра и четири часа за полети над 3500 километра. 

Позиция на Wizz air:

Явяването на всички

пътници е прецедент

“Случаи, в които всички пътници се появяват за своя полет, са прецедент и при подобна ситуация доброволци сред пътниците получават допълнителни ползи срещу съгласието си да пътуват по-късно или пътниците, които са се чекирали последни, са регистрирани за следващ полет и се компенсират съгласно законодателството за правата на пътниците.” Това отговориха от авиокомпанията на въпроса на в. “24 часа” защо се е стигнало до оставянето на пътници на летището.

При подобни случаи представител на авиокомпанията предоставял на засегнатите пътници информация за техните права и за възможностите за резервиране на място за друг полет. От Wizz аir винаги спазвали стриктно правилата за компенсации.

От превозвача допълват, че в съответствие с международно установените стандарти в авиосектора и приложимото законодателство за защита на потребителите Wizz аir позволява известно надвишаване на броя резервирани места (overbooking) на най-популярните маршрути, за да предостави възможност на повече пътници да пътуват и да избегне наличието на празни места, ако пътник не се появи.

Wizz аir искрено се извинява на всички засегнати пътници и полага всички възможни усилия да им осигури не само приятен престой на летището, но и да съдейства за удовлетворяването на всички техни нужди.  

Фейсбук: Защо ли изобщо

продават билети предварително

Фейсбук бе залят с негативни коментари за политиката на Wizz air да продава повече билети, отколкото места има в самолета. Ето и някои от тях:

Bufalo Bil

Глоба до 5000 лева??? Шегичка е, нали? Че при такава глоба нали ще им е през левия чепик дали нарушават нечии права!

мая

Нека да ги проверят, но и да им треснат едни солени глоби. Там има твърде много нередности. Случаите с дублирани места е само върхът на айсберга.

doki72

Онзи ден свалиха 23-ма с резервации днес 40 с билет не са се качили. На Wizz не им пука, защото знаят, че на аборигените им е хубаво да ги тъпчат и че няма да има санкции и последици за това им поведение.

изряден_гражданин

Бреййй, тая компания действа на принципа на хотел в Слънчака - давай да продаваме, пък после ще му мислим, а че на теб ти се провалят плановете.....оплачи се на арменския поп.

тартаковер

Може следващите да ги пуснат правостоящи. Като в градския транспорт.

ежко-бежко

Що ли изобщо продават билети предварително? Подобни самолетчета трябва да са на принципа на градския транспорт. Като се напълни аеропланът и тръгва от спирката, който е останал, чака за следващия.

Stiliyan Kandev ·

Frankfurt, Germany

За трети пореден ден...! За авиокомпания ли става дума, или за лотарийна компания?

Saas

Скоро ще пуснат правостоящи по крилата. Хората са си виновни. Евтиняците съсипаха читавите авиокомпании. Летищата приличат на автогари от соца. Защо трябва да летят за по десет евра? Това е за сметка на нещо!