Идва ли смъртта на дизеловия автомобил?
Мадрид, Париж, Атина и Осло ги забраняват, за да дишат по-чист въздух
Клиент в магазин, който избира полиетиленова торбичка, а не хартиена, е нападнат от Зелената полиция. Мъж привлича вниманието на екопрожекторите, защото се готви да изхвърли портокалова кора в боклука.
Органите на реда направо откачат, когато намират батерия на улицата и арестуват хора, които са си сложили лампи с нажежаема жичка. Но когато бяло ауди приближава зеления чекпойнт, на шофьора е зададен въпросът: "Чист дизел, нали?" Отговорът е "да" и автомобилът вече хвърчи по пътя, допуснат от Зелената полиция. Лозунгът е "Екото никога не се е чувствало по-добре." Това е сценарият на една от легендарните реклами на марката "Ауди" от 2010 г. Днес обаче светът е на път
официално да обяви "смъртта" на дизеловия двигател,
анатемосвайки го като най-големия замърсител на околната среда.
Дизелът беше чудотворното гориво. Той бе начинът да управлявате ефективно разходите си, докато правите малко, за да спасите планетата. Правителството, промишлеността и науката се обединиха, за да продадат на обществото нова мечта: автомобилите, които се движат с дизелово гориво, ще ни помогнат да намалим емисиите си на въглероден диоксид и да се впуснем в нова, екологична епоха. Но не се случи точно това. Днес Германия, майката на аудито с "чист дизел", е поредната държава с амбиции да забрани чудотворното гориво.
Скоро след това, през 2012 г., дойде първото "Може би сгрешихме". Азотните оксиди и диоксидите (NOx) и праховите частици (PM), изпомпвани от ауспусите на дизеловите автомобили, бяха наречени "мълчаливи убийци". Проучванията се умножаваха. Европейската агенция по околната среда установи, че азотният диоксид (NO2) от дизеловите газове е причинил около 71 000 преждевременни смъртни случая на континента за една година. Световната здравна организация пък обяви, че
дизеловото гориво е канцерогенно,
причиняващо рак на белите дробове в същата категория като азбеста и синапения газ.
През 2015 г. нов удар порази горивото. "Дизелгейт" разкри, че "Фолксваген" е направил фалшива реклама на своите автомобили и всъщност компанията е излъгала на екотестовете. Правителствата официално заявиха, че са направили грешка, като са промотирали горивото като природосъобразно. Веднага след това дойдоха първите забрани. Париж, Мадрид, Атина и Мексико Сити се договориха
напълно да отстранят
дизеловите автомобили до 2025 г. Лидерите от C40 се заканиха, че ще унищожат новия враг, а по-късно в играта се включиха Великобритания и Германия, а срокът се увеличи до 2040 г.
Един по един европейските градове започнаха да забраняват достъпа на дизелови автомобили в своите центрове. Норвегия бе първата държава, която категорично заяви, че ще се отърве от дизела до 2025 г. В Осло опасните коли бяха баннати за цял един ден, когато нивото на смога достигна критична точка. Франция пък е на път да въведе система, която ще покаже кои са най-опасните двигатели, и
ще забрани достъпа им до големите градове
От 1 януари тази година коли над 20 години вече не могат да влизат в центъра на Париж.
Холандия от своя страна подхожда още по-строго. Тя не само ще забрани дизела, но и бензина и дори хибридните коли, които се движат и на гориво, и на ток. Така до 2025 г. в страната на лалетата ще може да се карат само електрически коли. Испанският остров Форментера пък е първият, който също ще забрани двата вида гориво. Проектът е на местните власти, които са изчислили, че през летните месеци на територията на острова се движат повече от 15 000 превозни средства, доставени с фериботи или наети от туристите от многобройните фирми, даващи коли под наем. Властите обаче смятат да сложат край на това и да заменят превозните средства на острова с такива, които се задвижват с електричество.
Първата фаза от проекта предвижда да се предоставят
сериозни данъчни преференции
за хотелите, както и собствениците на частни квартири, които сложат зарядни станции за електромобили в своите имоти. Към момента на Формeнтера работят 14 зарядни станции.
Родният град на БМВ Мюнхен също забрани дизелите в своя център в началото на годината. Като причина за решението бяха посочени завишените емисии на фини прахови частици, но най-вероятно роля в рестрикцията е играло и делото, което се води в баварския съд срещу града. Примера на Мюнхен ще последва Щутгарт, който ще въведе новото правило от първи януари 2018 г.
Но дали наистина тези амбиции ще успеят,
или са просто сериозен пиар ход? Според редица автомобилни експерти така или иначе, до 2040 г. автопаркът в света ще е изцяло подменен с хибридни или електроавтомобили, за производството на чиито батерии обаче също се изразходва огромно количество вредни емисии.
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г