Бивш шеф на БДЖ и министър се обвиняват, че лъжат за железницата
Бившият шеф на БДЖ Християн Кръстев и министърът на транспорта Ивайло Московски влязоха в остър дебат за дълговете на БДЖ. И двете страни се обвиняват в лъжи.
Първи, чрез пресцентърът на БСП-София, се изяви Кръстев:
Поразителна е лекотата, с която министърът на транспорта Ивайло Московски разпространява лъжи за БДЖ. Това заявява бившият шеф на „Холдинг БДЖ“ Християн Кръстев, съобщават от пресцентъра на БСП - София. „Пълна лъжа е, че БСП са трупали задължения на БДЖ, а ГЕРБ били започнали да ги изплащат. Вярна е само сумата от 850 милиона лева задължения. Но те са от 2003 година, когато по време на управлението на Симеон Сакскобургготски са купени дизеловите и електрическите мотриси „Сименс“, заявява той. Тези влакове до ден-днешен са в движение и благодарение на тях пътнически превози в БДЖ съществуват в момента. Дългът за тези мотриси беше редовно разплащан до 2009 г. С идването на първото правителство на ГЕРБ тогавашният финансов министър Симеон Дянков разпореди повече да не се изплащат. И за 2,5 г. бяха натрупани наказателни лихви за 33 млн. лв. След падането на правителството на „Борисов-1“, служебното правителство, а и това на Пламен Орешарски започнаха отново да погасяват задълженията. В рамките на една година бяха изплатени 150 млн. от дълговете към банките. И в средата на 2014 година задълженията бяха намалени до 550 млн.“
Бившият изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ предупреди и за „бомба“, която в момента управляващите залагат в БДЖ. Става въпрос за обявената процедура за ремонт на мотрисите „Сименс“, която е на стойност 137 млн. лв. „Според тази процедура, в рамките на 5 години мотрисите трябва да бъдат поддържани от избраната фирма, обясни Християн Кръстев. - За тази сума обаче БДЖ може да си купи съвсем нови влакове, а не да поддържаме старите. Определената сума е огромна и Московски трябва да обясни защо са решили тя да е такава“, пита Кръстев.
Във фейсбук пък министър Московски реагира:
В последно време темата за БДЖ се превърна в инструмент за политически нападки и откровени лъжи от страна на опозицията, написа Московски. Винаги съм твърдял, че ролята на опозицията трябва да е градивна и съм уважавал критиките на опонентите си, когато това е касаело оздравяването и стабилизирането на дружеството. За съжаление колегите от левицата за пореден път доказват явната си незаинтересованост от състоянието на българските железници. Днес бивши директори на БДЖ си позволиха да цитират данни, които са в крещящо противоречие с реалността. Именно в интерес на истината си позволявам да опровергая неверните данни , които явно целят заблуждаване на обществото за тежките грехове, които БСП носят към дружеството:
Твърденията, че правителството на ГЕРБ е спряло да обслужва дълговете за БДЖ, са една голяма лъжа. Фактологията е следната - през 2002 г. задълженията на БДЖ са 196 млн. лв., в края на 2005 г. те са 417 млн., а през 2009 г. скачат на 850 млн. лв.! Истина е единствено, че до 2009 г. правителството на тройната коалиция изплаща старите дългове, взети за закупуването на мотрисите „Сименс“ - влакове, които са закупени без никакво обсъждане, нито на ниво правителство, нито на обществено такова. Угодно обаче е премълчан фактът, че обслужването на старите дългове става с тегленето на нов заем, отново без питането на когото и да е. Вместо да започнат реформи и погасяване на задълженията, старите се рефинансират с нови. Бившият финансов министър Симеон Дянков не е спирал нищо, просто нямаше банка в България и в света, която да даде повече кредит на БДЖ без държавна гаранция.
От началото на 2010 г. до момента намалихме дълговете на дружеството до 393 млн. лв. Позволявам си да кажа за пореден път, че няма друга партия като БСП, която да е съсипала повече Българските държавни железници, и не само. Да си припомним кражбата за 30 млн. лв. на рециклираните вагони, които и до момента стоят в Унгария. Да си припомним и бившия шеф на БДЖ, обвинен за нанасяне на тежки щети на дружеството, известният социалист Христо Монов. А на нападките, че защитавам нечии чужди интереси, ще отговоря така - приватизацията на половината тецове и топлофикации в държавата, както и на Българския морски флот, се случва именно по време на управление на социалистите.
Приоритетите ми като министър на транспорта, информационните технологии и съобщения са ясни и конкретни. Моите цели са в България да имаме модернизирана жп инфраструктура, нови влакове, подобряване на работните условия и качеството на услугата. Всичко извън тези важни и належащи за БДЖ стъпки и реформи, ще възприемам оттук- нататък като вреда за националния интерес и за българските граждани, отсича Московски.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха