Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Много експерти, които не са съгласни с леталния изход за планетата ни в борбата с глобалното затопляне, казват, че то е по-скоро дар, отколкото проклятие.

Промяната в климата превръщала хората в по-добри същества, в такива, които се грижат за себе си и заобикалящата ги среда.

Според учените това не е път към ретрогресия или бъдеще, което няма да ни хареса. Това всъщност е в много по-добри дни: по-чисти, по-здравословни, с повече работни места, повече сигурност и повече живот на планетата. Според тях голямо и категорично решение на проблема не е намерено. Или ако е открито - не се използва. Всички сме чували, че използването на слънчева и вятърна енергия, електрическите автомобили и намалената консумация на месо ще ни помогнат да прескочим успешно в XXII век. Ала това не е така. Със сигурност тези усилия са нужни, но не достатъчни.

Екологът Пол Хаукън твърди пред сп. "Нешънъл джиографик", че всъщност има много "тихи", важни решения, които често биват оставяни на заден план.

Един от необичайните варианти за борба с глобалното затопляне е образоването на младите момичета. Точно така, прочетохте правилно.

Според експертите, на Земята има прекалено много страни, където бъдещите жени биват спирани от училище едва в 6-7-и клас, а след това биват омъжвани по културни, религиозни или други причини. След това те имат най-често пет-шест деца. Но ако тези момичета продължат образованието си дори само до 11-ти клас, броят на бъдещите им деца спада до 2. По този начин се намалява както бързорастящият брой на населението, така и индивидите, които изразходват ресурсите на Земята.

Китай, като един от най-големите замърсители на планетата, прилага още един от тези така интересни, но не толкова популярни методи. Ироничното е, че той е разбработен от САЩ, а след това отречен от американците. Технологията използва ядрената енергетика като противоречив, но приличен начин за борба с вредните емисии. През 50-те години в Националната лаборатория в Oak Ridge се разработват "солни реактори", които правят централите по-безопасни и по-природо съобразни.

Архитектурата също е важна за борбата с глобалното затопляне. Ето затова учените разработват "хладни покриви". Те отразяват топлината обратно и най-често са бели или зелени, покрити с целогодишни растения. Всеки от тях осигурява различен механизъм за охлаждане на сградата отдолу. Белите покриви например са особено подходящи за тропически райони или места, където има висока радиация. Това всъщност е много проста техника. Зелените покриви могат да бъдат инсталирани навсякъде - независимо дали в тропически, или умерен климат. Те имат чудесен фактор на изолация. Най-големите им почитатели са Германия, Канада и Великобритания. Често се срещат и в САЩ.

В Дания и Холандия придвижването от едно място на друго с помощтта на колело е на особена почит. Съответно 18 и 27% от населението на страните се придвигжвта на две колела. Този метод също е много ефективен и лесен за постигане - просто трябва да бъде изградена добра и безопасна инфраструктура. От друга страна, едва 1% от гражданите на САЩ се придвижват с колело, което до известна степен обяснява защо са и един от главните замърсители.

Авиацията е източник на близо 3% процента от световните емисии на CO2 и всички големи авиокомпании работят върху решения, които да променят това. Но те трябва да мислят 30 години в аванс, защото отнема много време, за да се проектира самолет и да се гарантира неговата безопасност. Нужно е изключително внимателно инженерство.

В лабораторията и върху тестовите въздухоплавателни средства се прилага цяла поредица от нови технологии - от формата на фюзелаж до поставянето на реактивни двигатели в задната част на самолета, за да се спести тегло. Германците разработват нещо, наречено "късно слизане". Начинът, по който самолетите се спускат или излизат от летищата, е значима причина за емисиите на CO2. И точно заради това се разработват промени в излитането и кацането, които могат да намалят употребата на гориво от 10 до 30%.

Авиационните компании също така говорят за проектирането на самолети, които всъщност ще бъдат електрически или ще работят с биогорива. От тях ще се спестят от 40 до 50 процента от енергията, която в момента се използва.

Друг начин за борба с глобалното затопляне е заселването на мамутската степ. Тя се простира от Аляска до Канада през цяла Европа и в Русия. Някога е била най-голямата тревна площ в света. Но преди 12 000 години хората успяват да унищожат всички животни.

Двамата биолози Сергей Зимоф и Александър Сергеев искат да създадат Плейстоценския парк, за да заселят наново мастната степ с животни, които първоначално са живели там, с изключение на вълшебния мамут, който вече е изчезнал. Елк, вълци, северни елени или мускусни говеда изяждат мъртвата трева под снега, като натискат снега с рога, муцуни или копита. По този начин те намаляват температурата на почвата в субарктическия район с два градуса по Целзий, което след това увеличава способността на тази област да запази своето постоянно замръзване.

"Наистина ли имаме нужда от 4 тона кола, която да закара 120 килограмова жена до магазина?" е въпрос, който учените често си задават. Със създаването на самоуправляващи се електрически автомобили с 40 или дори 60% ще намалее общият брой на автомобилите на пътя или в гаражите. Именно в гаражите колите прекарват по-голямата част от времето си. Колата се използва само 4% от времето. Другите 96 процента са празни.

Според експертите след време няма да имаме нужда от коли, особено в градска среда, защото превоза ще е "на върха на пръстите ни". А това не само ще намали количеството произведени автомобили в света, но тези превозът средства ще бъдат електрически, зареждани с енергия от възобновяеми източници като вятър.

Това би имало и голямо въздействие върху пътищата, тъй като тези коли са по-малки и не се нуждаят същата инфраструктура като сегашните автомобили.

Пътищата ще са по-тесни, а в градовете ще има повече място за пешеходни алеи.