Финтът с фалита на империята "Литекс": Да не се платят едни 78 млн. лв. на КТБ
Синдиците на банката опитват да съберат над 200 млн. лв. от завода за автомобили и групата “Петрол”
Фалира ли наистина империята “Литекс”, след като дружеството, управляващо завода за автомобили в Ловеч, подаде заявка за несъстоятелност?
Със сигурност не, работата продължава. По-скоро е в ход защитна стратегия на фирмата срещу опитите на синдиците на КТБ
да съберат поне част от кредитите,
отпускани от банката.
На 5 април “168 часа” помоли за среща бизнесмена Гриша Ганчев и шефа на автозавода в Ловеч Илия Терзиев. В момента, в който Ганчев разбра, че въпросите са свързани с дълговете на “Литекс моторс” и групата “Петрол” към КТБ, той каза, че няма отношение.
“Аз единствено съм председател на управителния съвет на “Петрол”, а на въпросите, свързани с “Литекс моторс”, ще ви отговори г-н Терзиев", заяви той и излезе, за да продължи бизнессрещите си.
Акционери в “Литекс моторс” обаче са "Уотърсий България" и “Терексим”.
Първото дружество според Търговския регистър се контролира от Данаил Ганчев, син на Гриша Ганчев. Второто се притежава отИлия Терзиев.
Самият Терзиев пък твърди, че Ганчев няма участие в собствеността на групата бензиностанции “Петрол”. Както и че било
абсолютно некоректно двете дружества да бъдат свързвани по какъвто и да е начин.
Синдиците на КТБ, опитвайки се да съберат дълговете на банката, отдавна предявяват претенции към свързани с бизнесмена Гриша Ганчев фирми. Включително към “Литекс моторс”.
“Още от 2014 г. дружеството е декапитализирано чрез прехвърляне в други фирми. Разбира се, ние не сме се отказали, продължаваме, но истината е, че много малко можем да съберем”, коментира ха пред “168 часа” синдиците Ангел Донев и Кристи Маринова.
От КТБ изчисляват, че “Литекс моторс” им дължи
по три заема общо 78 млн. лв.
На 17 февруари 2017 г. от банката е подадена втора поред исковапретенция към дружеството за 57 милиона леваСиндиците водят дело , а искът срещу "Литекс моторс" е част от обща претенция за 234,4 милиона лева срещу “Прима консулт индъстри”, чиято собственост са повече от 130 бензиностанции.
Точно седмица по-късно - на 24 февруари фирмата, която уж няма нищо общо с Гриша Ганчев, е поискала откриване на процедура по несъстоятелност.
Според деловодителната система на Софийския градски съд на 1 март искане за несъстоятелност на “Литекс моторс” е поискал и
застрахователят "Булстрад", който е един от кредиторите
на ловешката фирма. Според “Капитал” виенската застрахователна компания е сключила цесия с автопроизводителя за 6,8 милиона лева, но по нея не е имало плащания и “Булстрад” вече има изпълнителен лист срещу “Литекс моторс”.
Основната цел на операцията от страна на “Литекс моторс” е да се избегне рискът от множеството дела, които синдиците на КТБ са завели с цел да върнат раздадените от Цветан Василев милиони на компанията, която по документи вече не се води собственост на Гриша Ганчев.
Задълженията са погасени чрез
много цесии с депозанти в КТБ,
но ако съдът ги приеме за недействителни, Гриша Ганчев отново става длъжник на банката.
“Литекс моторс” бе основана през 2008 г. и произвежда коли по китайски лиценз. Четири години по-късно започва производство на автомобили и в завода в Берковица. В началото на миналата година производството бе спряно с обяснението, че има много готови автомобили на склад. Друго неясно и странно обяснение беше, че машините трябвало да се пренастроят за нови китайски модели.
През 2015 г. Националната агенция за приходите запорира акциите на собствениците на “Литекс моторс”. Публични изпълнители на НАП - София наложиха запор на дяловете на двете фирми, които се водят собственици - тази на сина на Гриша Ганчев и втората на неговия изпълнителен директор Терзиев.
В същата тази 2015 г. ловешкият завод отчита загуба от 5,433 милиона лева, а натрупаните загуби от минали години са 18,5 милиона лева.
“Литекс моторс” обаче предприе доста странни действия през 2015 г., които показват, че собственикът изпразва от активи дружеството. През месец юли същата година цялата земя и сгради, в които се намира предприятието, са
прехвърлени за 11,4 милиона на дружеството “Торинекс”
Само 10 дни по-късно следва ново прехвърляне на тази сума, но този път към "Ловеч моторс", на която преди месеци е сменено името на “Българска автомобилна индустрия”. И двете дружества водят към Гриша Ганчев, който иначе твърди, че няма нищо общо с тях. Още под старото си име “Българска автомобилна индустрия” е учредила ипотека на производствения склад и логистичните си складове в полза на “Интернешънъл асет банк”, която е известна като банката на Маджо.
“Литекс моторс” прехвърля и адреса си от ловешкото село Баховица в София, в модерната “Литекс тауър”, където се намират офисите на Гриша Ганчев.
Всички тези сложни операции се правят, за да не стигнат синдиците на КТБ до парите, вложени в ловешката компания за автомобили. Тя е сред 20-те най-големи длъжници на фалиралия трезор на Цветан Василев. Схемите с цесиите на “Литекс моторс” са правени освен с Българската търговско-промишлена палата и КТ “Подкрепа”, и с физически лица, сред които дори съпругата на Иван Костов - Елена Костова.
Така в момента банката няма никакви валидни обезпечения, казват запознати с делото.
Какви са останалите операции, четете в хартиеното издание.
Най-четени
-
Секретно Как Живков наказа певицата, която му отказа
“Все едно да се изплюя на себе си - така го чувствах”, споделяла обречената на забрава естрадна звезда В наши дни малко хора си спомнят за поп певицата Маргарита Димитрова
-
"Зеленият" хладилник на Айнщайн
Гениалният физик обединява сили с Лео Силард да спасят хората от фаталния "убиец" в домовете им, но приятелството им стартира обратното броене до създаването на първата атомна бомба На 47 години той
-
Галерия Ресто от 80 стотинки можеше да остави Гунди жив
На погребението ги изпраща невиждана манифестация - над половин милион българи. Паника в БКП, уволняват вътрешния министър Тормоз за семействата след трагедията
-
Филмът за Гунди е №1 в момента, а не свинщината в политиката
Още няколко думи по темата „Гунди". Филмът очевидно е огромно събитие и пълни салоните с такова количество зрители, каквото българското кино не е виждало в последните 30 години
-
Да ме извиняват, но във филма за Гунди го няма Георги Аспарухов, а един фукльо, жонглиращ с топката. Излязох на 30-ата минута
„Гунди-легенда за любовта". Със сигурност е най-професионално заснетият филм в българската история на киното. По всички закони на христоматията на това изкуство. Прекрасна операторска работа