Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Един на всеки десет става жертва на онлайн измами, съобщава британският всекидневник “Телеграф”. Той цитира изследване на английски експерти, според които рискът да ни ограбят, докато стоим пред компютъра или използваме смартфон, е двайсет пъти по-голям, отколкото да станем жертва на обир на улицата. Според специалистите в световен мащаб кибератаките непрекъснато се увеличават и засягат хора от различни възрасти, страни и социален статус. Само в Англия за миналата година е изчислено, че 6,3 милиона човека са били обект на нелоялна онлайн практика. В това число влизат измами при пазаруване в интернет, злоупотреба с кредитни карти, присвояване на лични данни и пароли.

Експертите изтъкват, че онлайн измамите се осъществяват целогодишно, но се увеличават двойно преди и по време на големи празници. Високорисков е периодът преди Коледа, особено в дни на големи разпродажби. Изчислено е, че тази година българските семейства ще похарчат средно по половин минимална заплата за коледни подаръци – около 225 лв. Това показва проучване сред интернет потребители на международна платформа за сравнение на цени и продукти, цитирано от bTV. Голяма част от хората планират да извършат покупките си онлайн, като очакват специалните предколедни намаления. По данни на Българската асоциация за електронна търговия една трета от интернет потребителите у нас пазаруват в онлайн магазини, като годишно всеки дава средно около 500 лв. за поръчки от сайтове. Основна част от тези пари се харчат именно в дните преди празници или на датите на големи намаления като т.нар. Черен петък.

Традицията се заражда първо в САЩ, където всяка година в петъка след Деня на благодарността официално се поставя стартът на коледното пазаруване и магазините и сайтовете за продажба на стоки предлагат огромни намаления. В последните години традицията се разпространява по целия свят и придобива популярност и в България. Въпреки че някои специалисти прогнозират, че практиката може и да се окаже неуспешна в нашата страна. Една от причините е, че Комисията за защита на конкуренцията неколкократно отчита нарушения при кампании на намалени стоки в различни сайтове, а освен това от началото на януари тази година румънската компания "Данте интернешънъл", собственик на два от най-големите онлайн магазина в България, е запазила търговската марка "Черен петък", както и варианта на английски Black Friday, което може да се окаже сериозен проблем пред различни търговци, които също планират кампании по повод известния ден за намаления. Очаква се те да сезират Комисията за защита на конкуренцията, но каквито и да са последствията, е факт, че Черният петък в българските онлайн магазини започва да буди недоверие сред потребителите.

Не така стои обаче въпросът с големите международни сайтове, които отчитат огромни печални на този ден. Миналата година британският клон на гиганта Amazon само за един ден продаде 7,4 милиона продукта, което всъщност е по 86 на секунда. Тази година кампанията на сайта включва цели 12 дни с намаления от 20-90%, обхващащи почти всички категории с продукти. Amazon е един от предпочитаните за пазаруване и от българи заради многото компании, предоставящи услуги за транспорт на колети и стоки на ниски цени от Великобритания. Благодарение на тях всеки българин може да прави поръчки на адрес в Обединеното кралство (някои компании предлагат услугата и за Германия, САЩ, Китай), като по този начин се възползва от варианта за безплатна доставка от търговеца и пести средства.

Множеството възможности за пазаруване онлайн обаче предполагат и по-висок риск от измами в интернет. Особено когато се купува от международни сайтове. От Европейския потребителски център към Комисията за защита на потребителите съобщават, че от началото на годината при тях са постъпили точно 1212 жалби за проблеми при онлайн пазаруване, неуредици при пътувания, пакетни почивки или закупуване на автомобили от чужбина. Един от най-разпространените начини за измама при пазаруване онлайн е чрез клонинг сайтове – те изглеждат точно като известни сайтове на световни търговци, имат същите лога и надписи, но всъщност са фалшиви. При пазаруване от такъв личните данни, включително номер на дебитна или кредитна карта може да се използват за банкова или кредитна измама. Затова е важно винаги да се проверява адресът на сайта – тези на клонингите понякога са съвсем близки до реалния – с минимални различия, но все пак има такива. Затова при пазаруване онлайн се препоръчва винаги да се отваря нов прозорец и да се търси сайтът, като се изписва официалният му адрес.

Друг начин за измами е фишингът – буквално “зарибяване”. Потребителите получават фалшив мейл, в който под предлог, че има проблем с плащане или с тяхна кредитна карта, се изисква да се даде лична информация като потребителски имена, номера на карти и пароли. Възможно е също да става дума за измамни реклами, изпращани в социалните мрежи, със страхотни оферти и линк към сайт на търговеца. Но потребителят отново попада на фалшив сайт, наподобяващ официалния, и става жертва на измама. Преди месеци потребители на платежната система PayPal се оплакаха, че фалшиво са били уведомени с мейли, че профилите им ще бъдат закрити, ако максимално бързо не обновят данните си. Приложен е линк, който, разбира се, води към сайт клонинг.

Има регистрирани и случаи на хакнати акаунти на търговци, използващи PayPal, и когато потребител заплати дадена стока, парите всъщност не стигат до продавача. Сигнал, че е станал част от такава измама, е липсата на потвърждаващ мейл от търговеца за получено плащане. А ако човек плаща по защитен начин, има вероятност да бъде компенсиран. При използване на кредитна карта в случай на измама може да се оспори трансакцията с помощта на банката на купувача. А при използване на PayPal е възможно от самата система да се възстановят парите, защото те се задържат в сметката на PayPal за известен период, достатъчен да се установи дали всичко е наред с поръчката и стоката.

Препоръчва се обаче платформата да се използва след регистрация, така вариантите за защита са по-големи. Предимство е също, че всички търговци, използващи PayPal, се проверяват дали наистина са регистрирани и дали имат право да извършват такъв вид дейност. Големите сайтове за онлайн продажби от типа на eBay, също предоставят известна сигурност. При проблем с търговец в eBay потребителите имат право да оспорят плащането и да си върнат парите, стига да спазят срока за подаване на оплакване – най-често до 45 дни след плащането.

От Европейския потребителски център подчертават, че купувачите трябва да са внимателни също ако търговецът настоява за плащане чрез директен паричен превод като Western Union, MoneyGram и др. Те са безопасни и подходящи за превеждане на пари до близки и познати хора, но не и за търговски цели. Начин на измама е и да се поръча един брой от дадена стока, но “по погрешка” да се получат два или три броя, като от купувача се изисква допълнително плащане. “Бъдете внимателни, ако от фирмата ви уведомят, че техният счетоводител или управител в момента е на “почивка” в далечна страна като Египет или Нигерия например, но той задължително трябва да получи сега и точно там парите. Това обикновено е ловък ход за скриване на самоличността на получателя. Плащането до далечни държави прави операцията съвсем труднопроследима, което дава поле за измами”, поясняват от центъра.

Те съветват и какво никога не бива да правят потребителите: “Не се доверявайте, ако в сделката се намесват трети лица, които се представят за посредници. Имайте едно наум, ако попаднете на нереално ниски цени, че най-вероятно става въпрос за измама или подвеждане - може да ви се наложи да платите още пари под формата на скрити такси. Никога не купувайте от сайт, който ви се отваря чрез линк от спам мейл и съобщения с неясен произход и подател. Когато пазарувате онлайн, не ползвайте интернет през публични или споделени мрежи. Никога не попълвайте онлайн ПИН кода на картата си, нито пращайте подобна информация по мейл. И никога не се доверявайте на каквито и да било писма, в които се иска лична информация като потребителски имена и пароли, номера на банкови сметки и карти.”

От Европейския потребителски център обясняват преди всичко винаги да се проверява сайтът на търговеца. На него е задължително да фигурира пълна информация за фирмата, включително пощенски адрес и телефон, както и да има и връзка към онлайн платформата за разрешаване на спорове, която се управлява от Европейската комисия. “Уверете се, че адресът на сайта започва с https:// (S – означава сигурност). Потърсете знак за сигурност (например на компания за антивирусен софтуер), който показва, че сайтът е сканиран, проверен и безопасен. Винаги търсете името на търговеца, от когото всъщност купувате, както и от коя държава е той. Ако е оставен само формуляр за обратна връзка и електронен адрес, може да се окаже невъзможно да се свържете с него при проблем”, съветват от ЕПЦ.

Ако сайтът не е добре познат на потребителя, е добре той да го провери в търсачки от рода на Whois.com – там може да се намери информация кога е бил създаден и дали реално е регистриран в страната, за където се твърди, че оперира. Потребителите трябва да са бдителни и към сайтове, създадени преди месец-два или такива, в които има сериозни пропуски, правописни грешки и дори думи на различни езици. Препоръчва се също да се четат отзиви за конкретния търговец във форуми или сайтове, различни от поддържания от самия него, разбира се. Съмнителни са и търговци, които провеждат преговори чрез приложения за чат като Skype, Messenger, Viber или социални мрежи като Facebook вместо служебен мейл или телефон.

Важно е също така да се знае, че при поръчка на стоки от ЕС важи правилото, че имате право да ги върнете дори без обяснение, стига да е в срок 14 дни след получаването им. Това обаче не важи при покупка на продукти за лична хигиена, козметика, книги или музикални дискове. Някои търговци предлагат дори опция за по-продължителен период на право на замяна на стоката – със същата в друг размер или цвят. При проблем с пазаруването от онлайн търговец в България може да се свържете с Комисията за защита на потребителите, а ако търговецът е в друга страна - от ЕС, Исландия или Норвегия, потърсете екипа на Европейския потребителски център България.

Какви права имате, ако получите дефектна стока, четете в хартиеното издание на "168 часа".