BG вувузела
Най-изкусният майстор на кавали и гайди в България - Цвятко Дамянов, се нагърби с нелеката задача да сътвори еквивалент на южноафриканските тромпети.
Петнадесетгодишен
дрян, калаени нишки, бамбукови пластинки, конци, текстолит и бадемово масло са само малка част от продуктите, които бяха необходими за направата на българската вувузела. Двудневна неспирна работа отне на майстор Цвятко да извае родната реплика на африканския крещящ дудук. След всички усилия получилата се вувузела издава звук едно към едно с прототипа си, но и е класи по-майсторска. Родното творение не може да навреди на слуха или да къса гласни струни.
“Всичките проблеми около вувузелата са от това, че се изработва от пластмаса или ламарина. Затова нашата я измайсторихме от дърво. Децибелите й никак не са малко, но няма как да увреди слуха. Освен това вувузелата не е необходимо да е толкова дълга, за да се получи силен и отчетлив тон. Може да е само около половин или третина метър, но ще се чува сред половин стадион. Затова и нашата е с 29 сантиметра дължина”, обяснява тънкостите на родната вувузела майстор Цвятко. Той прикрепя на
двуметров струг
парче изсъхнало тъмно дърво. Това е материята, от която ще се роди българският еквивалент на африканската оглушителна свирка. След едночасова непрекъсната работа на шумен струг от предишното клонче е останал един гладък цилиндър. С помощта на бургия в цилиндъра се пробива перфектно кръгла дупка. След още няколко часа шлайфане на дървото вувузелата започва да добива реални размери.
“За да сътвориш вувузела от едно парче дърво, нужно е не само упоритост. Трябва да си музикант и да знаеш всяко твое докосване на грубия материал какъв звук ще произнесе”, започва малко по малко да издава тайните си майстор Цвятко от Горна Оряховица. Той от втори клас е
обявен за “детето чудо”
на българската народна музика, а от 14 години насам специализира в изработката на музикални инструменти. Гайдите и кавалите на най-големите български музиканти са конструирани от именития майстор. Славата му се носи дори в далечна Япония, където с негови гайди се дават уроци по народна музика. Докато обяснява за себе си, майсторът е успял да залепи две парчета здрав текстолит, за да бъде родната вувузела
устойчива във времето
Докато чака текстолита и дървото да се споят перфектно, горнооряховският творец се захваща с най-тънката и важна част на вувузелата - пискуна.
С негова помощ от иначе празното дърво или ламарина се получава отчетлив и креслив звук. За пискуна е необходимо парче текстолит, бамбукова пръчица и обикновени конци за шиене. От на пръв поглед простите продукти родната вувузела ще постига зашеметяващи децибели. “Самият пискун се изработва за най-дълго време, но в случая имах заготовка и ще се справим по-бързо. Текстолитът е дълъг пет сантиметра. Формата му е най-важна. Не трябва да е кръгъл и в средата трябва да се направи перфектен разрез с
точни размери
След като сме изкусурили всичко по парчето текстолит, прикрепяме отгоре бамбуковата клонка. Тя е много гъвкава и създава трептенията, предизвикващи звука. Прикрепяме ги една към друга с огромно количество конци. Вече най-главната част на вувузелата е готова”, продължава майстор Цвятко. Въпреки че родният крещящ тромпет е почти готов, по него предстои още пет-шестчасова работа. Оформеният вече цилиндър с дупка се прикрепя отново към струга. Повърхността му се изостря от едната страна. Премерва се с линия и
изпилването продължава
Измерва се отново, докато накрая размерите на българската вувузела не удовлетворят сръчния майстор. След това с парче шкурка повърхността на иначе неравното дърво се прави перфектно гладка. Майсторът накрая щрихира украсата на родната вувузела. С линия Цвятко прави няколко малки прореза в самия край на вувузелата. “Въпреки че африканските тромпети нямат подобни украшения, все пак ние правим българска вувузела и тя няма как да не бъде украсена като българските народни инструменти”, споделя горнооряховският майстор. Оказва се, че българската вувузела
надминава африканските
си прототипи и по хубост. Вместо да нанася ярки зелени, оранжеви и червени бои, Цвятко Дамянов оставя естествената багра на дървото да се открои.
“Ще наложа на нашата вувузела само слой бадемово масло. Така с времето дървото ще добие по-плътен и по-хубав цвят, но естествен. Няма да похабя хубавия десетилетен дрян с боя”, категоричен е най-умеятният майстор на гайди в България. Родната вувузела има и тънка калаена нишка за украса. Майсторът има
собствена визия
как трябва да се нарича родният еквивалент на африканските оглушителни свирки. “Ще го кръстим минивувузелко. Но това, че е малък, не значи, че е немощен. Както Давид победи Голиат, така и родният вувузелко извисява по-силен глас от африканските”, заключава майстор Цвятко.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха