Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ШЕФОВЕ “ТИФОЗИ”: Барни Екълстън и бившият шеф на Скудерията си стискат ръцете, след като са получили мандат да променят Ф1 до 2020 г.
ШЕФОВЕ “ТИФОЗИ”: Барни Екълстън и бившият шеф на Скудерията си стискат ръцете, след като са получили мандат да променят Ф1 до 2020 г.

Притежаваш ли мощния агрегат, диктуваш правилата на играта и печелиш всичко в спорта

Усещането, че марките, които притежават най-добрите двигатели във Ф1, диктуват правилата на тази игра, нито е ново, нито ще се промени в бъдеще.

Така е от средата на 80-те години, когато отборите, които имат най-мощните агрегати, определяха и бъдещето на шампионата.

Това обаче в последните две години се подсилва с твърденията, че има таен заговор на “мотористите” (инженерите, които проектират и произвеждат двигателите), което реално предопределя шампиона още преди първенството да е стартирало, надпреварите доскучават, а

публиката драстично намалява

от година на година

Погледнато безпристрастно, сега “Мерцедес”, а допреди пет години “Ферари”, “Рено” и “Хонда”, определят бъдещето на Ф1, което обаче минава през печалбите и личните каси на марките.

“Опасявам се, че и в бъдеще ще имаме такива проблеми, ако спешно не се проведе реформа и не се стигне до производството на двигатели за клиентски отбори в бъдеще.”, признава гурото на Ф1 Барни Екълстън пред “Би Би Си-Спорт” и Радио файф.

Английският милиардер, който реално притежава и управлява формулата, заявява, че такова споразумение е подписано между производителите. Но никой не се наема да предвиди кога този ангажимент ще бъде изпълнен. Причината за това е от проста по-проста.

Нито една от четирите марки реално няма никакъв интерес от производството на клиентски мотори

за по-малки тимове. Защото:

l Ще паднат печалбите на отборите, които получават луди пари, ако доставят своите агрегати на тимове, които не произвеждат двигатели. Единичната бройка на мотора е около $250 000, но поддръжката му, ревизиите и замяната на частите в него в края на сезона набъбват до $7-8 млн. Всеки тим има минимум по 4 мотора, които да използва в хода на шампионата.

l Производство за малките тимове може да се окаже нерентабилно на по-малката печалба, която ще се инкасира.

l Опасността към карето на Големите да поискат да се присъединят по-малки фирми, което допълнително би ограничило търговската печалба на мастодонтите.

l Увеличаване на напрежението между четирите марки в опита коя на кой клиентски отбор да продаде.

Впрочем всички световни автомобилни марки са се пробвали, освен да имат свои отбори, да доставят и само мотори. В повечето случаи

с променлив и спорен финансов и спортен успех

В същото време общо 12 малки производителя, чиито имена сега почти са забравени (примерно “Матра” или “Мотори модерни”), не са оцелели във Ф1 повече от средните 7 сезона.

“Мерцедес”, “Ферари”, “Рено” и “Хонда” нямат интерес дори и от такава минимална конкуренция. Ето защо през последните 30 години гледат да ги държат далеч от Ф1, само в по-ниските класове на пистовите състезания.

Кой е зад "Ферари" и какъв е шанса за малките в спорта четете в хартиеното издание на "168 часа".