Има ли таен заговор на "мотористите" във Ф1?
Притежаваш ли мощния агрегат, диктуваш правилата на играта и печелиш всичко в спорта
Усещането, че марките, които притежават най-добрите двигатели във Ф1, диктуват правилата на тази игра, нито е ново, нито ще се промени в бъдеще.
Така е от средата на 80-те години, когато отборите, които имат най-мощните агрегати, определяха и бъдещето на шампионата.
Това обаче в последните две години се подсилва с твърденията, че има таен заговор на “мотористите” (инженерите, които проектират и произвеждат двигателите), което реално предопределя шампиона още преди първенството да е стартирало, надпреварите доскучават, а
публиката драстично намалява
от година на година
Погледнато безпристрастно, сега “Мерцедес”, а допреди пет години “Ферари”, “Рено” и “Хонда”, определят бъдещето на Ф1, което обаче минава през печалбите и личните каси на марките.
“Опасявам се, че и в бъдеще ще имаме такива проблеми, ако спешно не се проведе реформа и не се стигне до производството на двигатели за клиентски отбори в бъдеще.”, признава гурото на Ф1 Барни Екълстън пред “Би Би Си-Спорт” и Радио файф.
Английският милиардер, който реално притежава и управлява формулата, заявява, че такова споразумение е подписано между производителите. Но никой не се наема да предвиди кога този ангажимент ще бъде изпълнен. Причината за това е от проста по-проста.
Нито една от четирите марки реално няма никакъв интерес от производството на клиентски мотори
за по-малки тимове. Защото:
l Ще паднат печалбите на отборите, които получават луди пари, ако доставят своите агрегати на тимове, които не произвеждат двигатели. Единичната бройка на мотора е около $250 000, но поддръжката му, ревизиите и замяната на частите в него в края на сезона набъбват до $7-8 млн. Всеки тим има минимум по 4 мотора, които да използва в хода на шампионата.
l Производство за малките тимове може да се окаже нерентабилно на по-малката печалба, която ще се инкасира.
l Опасността към карето на Големите да поискат да се присъединят по-малки фирми, което допълнително би ограничило търговската печалба на мастодонтите.
l Увеличаване на напрежението между четирите марки в опита коя на кой клиентски отбор да продаде.
Впрочем всички световни автомобилни марки са се пробвали, освен да имат свои отбори, да доставят и само мотори. В повечето случаи
с променлив и спорен финансов и спортен успех
В същото време общо 12 малки производителя, чиито имена сега почти са забравени (примерно “Матра” или “Мотори модерни”), не са оцелели във Ф1 повече от средните 7 сезона.
“Мерцедес”, “Ферари”, “Рено” и “Хонда” нямат интерес дори и от такава минимална конкуренция. Ето защо през последните 30 години гледат да ги държат далеч от Ф1, само в по-ниските класове на пистовите състезания.
Кой е зад "Ферари" и какъв е шанса за малките в спорта четете в хартиеното издание на "168 часа".
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва