Историята на милиардера, който ще спаси света
"Нашата цел е да постигнем фундаментална промяна в начина, по който се доставя енергия", заявява обаятелният Илън Мъск пред събралите се журналисти.
Те, както е обичайно на негово представяне, попиват всяка дума от чутото, защото са наясно, че в момента им се разкрива бъдещето. И то бъдеще, в което успяваме да съхраним планетата си, като в същото време развиваме още повече технологиите. Поне така твърдят авторите на няколко изключително амбициозни проекта, които развълнуваха света през последните дни.
Най-голямата система за онлайн разплащания, първата напълно електрическа кола в серийно производство, първата частна космическа програма са само част от нещата, които милиардерът Илън Мъск успя да създаде през последните години. Те имат една основна цел - да променят света, като го направят по-добро място. Невероятният инженер определено може да бъде наречен човек, който
не само предвижда, но и произвежда бъдещето Най-забележителното тук е, че всичките му начинания са и невероятно успешни финансово. Илън Мъск е като герой от комикс - създава наглед невероятни изобретения, с които да помага на света, но и от които печели милиарди. Днес състоянието му се оценява на малко под 13 милиарда долара, което според „Форбс" го прави 39-ия най-богат човек в САЩ. Елитното списание го нарежда и в една още по-престижна класация - като 52-рия най-влиятелен човек в света. Забележително е как роденият в Южна Африка изобретател и предприемач преуспява със зелените си проекти на фона на времена, в които петролни, оръжейни и електрически компании имат лостове за направление на световната политика и държат монопол във всички важни доходоносни индустрии.
Пресконференцията, която Мъск проведе миналия четвъртък в Калифорния, беше определена от редица коментатори като най-доброто представяне в историята на високите технологии - по-добро дори от тези на легендарния Стив Джобс. По време на нея той представи революционен продукт, който
може да захранва цели градове много по-лесно с електричество
Става въпрос за батерия, произведена от „Тесла" - изключително успешната компания за производство на електрически автомобили, в която Мъск е главен инженер, съсобственик и съосновател. Идеята е проста - да се предложи решение на един от основните проблеми на съвременния свят - трудното съхранение на енергия. Това е нещото, което прави изкопаемите горива толкова удобни за хората - те са лесни за съхранение и пренос. В същото време неограничените възможности, които имаме от слънцето и водата, остават неизползвани, тъй като слънчевата енергия е полезна само при слънчево време. Според Мъск батериите са липсващото парче в пъзела, което може да реши този проблем. „Съвременните батерии просто не стават - те са големи или неефективни, скъпи, миришат и са неудобни. Просто са ужасни." Решението на проблема е колкото просто,
толкова и гениално
- „Тесла пауър уол" - електрическа стена.
Според плана на инженерите слънчевата енергия може да се съхранява в нов вид батерии, които ще бъдат много по-ефективни, ще са лесни за доставка и монтаж до всеки дом и ще бъдат на достъпна за домакинствата цена.
„Това е Светият граал на ефективното захранване на дома с енергия", беше един от първите коментари след пресконференцията от „Форбс". Предложението на „Тесла" е просто - монтираме на стената модулите с батериите, които се зареждат от слънцето. Революционна технология разпределя енергията между много малки вместо към една голяма батерия. Това решава редица проблеми - от този с обема на технологията до този със загряването и трудното презареждане.
„Огледайте се и ще видите, че цялата зала, в която се провежда днешната презентация, има монтирани тези уреди по стените. Всъщност цялата тази вечер е захранена от нашите нови батерии - или по-точно от слънцето, което добре поработи за нас, преди да залезе. Всичко това е съхранена слънчева светлина, уловена от панелите на покрива на тази сграда", разкри Мъск и обеща с още съвсем малко усилия на неговите инженери да промени живота на съвременните хора, като ги отърве от зависимостта
от петрол, въглища, инфраструктура за пренос на енергия и, разбира се, им спести големите сметки за ток. И то за впечатляваща цена - между 3000 и 3500 долара за батерия.
Пътят до отказ от вредните за Земята начини за добив на енергия е дълъг, но това може да е неговата първа стъпка. Това е мнение, споделяно от всички, присъствали на представянето. Все пак говорим за поредния суперамбициозен проект на Мъск. Роденият през 1971 г. в южноафриканския град Претория предприемач има не един и два подобни проекта зад гърба си. Това, което е доказал при всички тях, е, че винаги прави всичко възможно да превърне идеите си
от скица, надраскана на лист хартия, в реално работещо решение Кариерата му започва през 1995 г. в САЩ, където е съосновател на скромната софтуерна компания Zip2. Само четири години по-късно обаче Мъск получава 22 милиона долара от продажбата на Zip2 на гиганта „Компак". Тези пари Мъск инвестира още по-успешно - в най-голямата система за онлайн разплащания „Пей пал". Ръстът там е невероятен и след само три години участие в начинанието Илън получава 165 милиона долара от сделката за продажба на „Пей пал" на eBay.
С парите, с които вече разполага, Мъск може да започне да осъществява мечтата си - да помогне на човечеството в овладяването на Космоса. През 2002 г. е създадена компанията „Спейс Х", в която той е изпълнителен директор и главен дизайнер. Само 7 години по-късно - през 2009 г., ракетата „Фалкон 1" става първият частен летателен уред, който успешно извежда сателит в орбита. Това е последвано и от първия частен полет до Международната космическа станция през 2012 г. Тези успехи на „Спейс Х" са бързо оценени и тя получава договор за над 1,6 милиарда долара от НАСА, която смята да замени пенсионираните совалки с ракетите на компанията на Мъск. В същото време фирмата държи патента за двигателите „Мерлин 1D", които са най-мощните за теглото си в света.
„Рано или късно или трябва да овладеем Космоса, или трябва да изчезнем като вид", отговаря в интервю Мъск по повод необичайния бизнес, с който се е захванал. Според него това е следващата ни стъпка в еволюционното развитие. Въпреки това той прави много и за да удължи времето на хората на Земята. Другите му големи проекти са свързани главно с опазването на природата чрез използването на максимално чиста възобновяема енергия. С тази цел е създадена и електрическата кола „Тесла". Компанията е произвела повече от 70 000 луксозни електрически автомобили, които са дистрибутирана из целия свят. Така само 10-ина години след старта на проекта си за екокола Мъск може да се похвали, че е направил повече за природата от останалите големи автомобилни концерни, взети заедно. Интересно е и как се възмездява работата му за „Тесла".
Годишната му заплата в компанията е символична - 1 долар, като личните му печалби зависят изцяло от количествата на продажбите на компанията.
Целият материал четете в новия брой на в."168 часа".
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега