За ремонта на отсечката „Румяна“ след ремонта на отсечката „Сияна“
Постоянно изникват пътни участъци с много катастрофи, но проблемът не е там - в гърбицата на държавата е
Чета заглавие: „Министър Иван Иванов: Предстои основен ремонт на фаталната отсечка, където загина Сияна".
Такива обещания валят отвсякъде – че ще се изследва, ще се установява, ще се вземат мерки и виновните ще си получат заслуженото наказание.
Аз съм сигурен, че поне донякъде тези обещания -заклинания ще се изпълнят за въпросната отсечка. Както донякъде се изпълниха след гибелната катастрофа край Своге. И за автобуса с 45 изгорели македонски граждани...
И така до следващата катастрофа. Ще имаме трагичен случай с отсечката, на която ще загине някоя Румяна, Гергана, Диана, (моля ви, имената са произволно избрани) и пак ще започнат да се вземат мерки и пак основно ще се ремонтира съответният участък. Разбира се по всички стандарти, защото колко ще откраднеш от 500 метра пътен участък? Ще се поставят знаци, които най-после АПИ ще извърши по правилния начин от трети опит и ще чака поредната порция от хиляди сигнали за катастрофалното състояние на пътищата, докато нейните чиновници си стоят по бюрата.
Но нито АПИ, нито КАТ, нито МРРБ, или пък шофьорите са единствената причина за трагедиите по нашите пътища.
Да го кажем така: „Попитали камилата: защо ти е крив гърба? Че то кое ли ми е право, отвърнала камилата".
Пътната безопасност се състои от 3 елемента – човек - път - автомобил. Съвсем не е случайно дългогодишното популярно предаване на БНР „Хора, пътища, автомобили". Всеки от тях играе съществена роля в това, да се движим сигурно и удобно, пътувайки.
Сега ми кажете, кое от посочените по-горе у нас не е криво като у камилата?
Колите ли – та ние имаме най-стария автопарк в Европа и то със значителна преднина. 20-30-годишни таралясници, взети втора ръка, карани както дойде и я минали през годишен преглед, я през кеш на ръка и бегай...
Шофьорите ни ли –та ние от десетилетия не можем да оправим дори обучението в едни шофьорски курсове, млади гаменчета се доказват пред девойките и други гаменчета, мутри ни засичат, кифли карат с по 260 и всеки се мисли за безсмъртен, като избива егото и комплексите си през ауспуха на катафалката си.
Пътищата ли – тук каквото и да напиша, все ще е мило и любезно. 20 000 километра и сигурно 80% от тях са вече в нетърпимо състояние. Положението е дупка - кръпка и обратното. Няма добра вертикална, още по-мало хоризонтална маркировка, за „котешки очи" не смея и да помисля, а човек за Токио по-лесно ще хване пътя, отколкото за Козлодуй.
Та да се върнем към трагедията със Сияна и неминуемата и очакваната следваща. В конкретния случай експертизите ще си кажат думата, прокурорите ще обвинят, съдът ще осъди. Примерно – 35% вина на АПИ за некачествени пътища и 65% на шофьора. Може и да е обратното, може при следващата трагедия да е трето, но в основата си всичко ще е обяснимо. В сравнение с останалите страни от ЕС, с които статистически се съизмерваме, ние сме бедна държава с бедни хора с белезите на Андрешко, с много комплекси и агресия в себе си и уви, нисък образователен и ценностен праг.
Сега ми кажете, което тези три неща можем да решим в рамите на година, две или дори три? Та ние не можем да променим някои черти в манталитета на българина от Освобождението насам, строим магистрали по 50 години и повече и един тунел не можем да пробием или ремонтираме с години.
А обещанията на политиците...е, те са задължителни, и аз, и вие на тяхно място щяхме да кажем, че „незабавно ще се вземат мерки и виновните ще бъдат сурово наказани".
Но, пишейки тези редове, попаднах на една информация на БНТ от 2017 година, според която от посочените вече 20 000 километра, 55 са опасни и рискови. И кое е важното в случая – че в нито един от тях не попада отсечката, на която загина Сияна, нито тази с автобуса с македонски граждани, нито при Своге. Но пък помня друг много известен случай с няколко (мисля 3 или 4) тежки катастрофи все на едно място – около Микре. Тогава и пътни експерти, и чиновници от АПИ бяха категорични – перфектен път с отлична настилка и ясна маркировка.
Парадоксално е, но постоянно изникват нови и нови отсечки с много катастрофи. Проблемът не е в тях. Комплексен е - като при камилата!
Изводите оставям на вас.