ЕС смята да намали правата на пътниците в самолетите
Правата на авиопасажерите са застрашени. Това съобщава неправителствената организация "Активни потребители" във връзка с преразглеждането на Европейския Регламент за правата на пътниците с въздушен транспорт.
Причината за ревизията е, че авиокомпаниите не харесват правилата от 2004 г. Според тях, ако полетът закъснее, превозвачът трябва да изплати обезщетение между 250 и 600 евро. Ако полетът бъде отменен, авиокомпанията следва да предложи друг маршрут с минимално закъснение.
ЕК започна преразглеждането на еврорегламента от 2004 г. още през 2013 г. Той обаче се забави заради Брекзит, COVID-19 и т.н. Междувременно пътниците се сблъскват с множество проблеми при упражняването на своите права, а на пазара се появиха нови нерегулирани участници като уебсайтове посредници при закупуване на самолетни билети онлайн.
Резултатът от този дълъг процес обаче може да се окаже реформа, при която авиокомпаниите ще се озоват на първо място, а пътниците - на последно. Авиокомпаниите отчитат рекордни печалби, но правителствата на държавите от ЕС парадоксално обмислят отслабване на пътническите права, вместо да ги укрепят.
По действащите правила, ако полетът закъснее с повече от 3 часа, пътниците имат право на фиксирано обезщетение в зависимост от разстоянието. Но според предложените промени този праг се вдига на 5 часа. Проучвания на LENNOC (Европейска компания за наблюдение на полети) показват, че 85 % от пътниците, получили обезщетение, са претендирали такова за закъснение от 3-4 часа.
При това само един на трима пътници, които имат право на обезщетение, го получава. Умишлено процесът е усложнен и утежнен от авиокомпаниите, а голяма част от потребителите дори не знаят за тази възможност. Появиха се редица агенции, които прибират средно 30% комисиона от компенсациите на потребителите, за да предявяват от тяхно име искането. Съдилищата разглеждат хиляди дела на разочаровани пътници. А ЕС обмисля ограничаване на правото на обезщетение.
Когато пък полетът бъде отменен, за пътниците е важно да бъдат пренасочени възможно най-бързо. Според проекта засегнатият ще трябва да изчака 8 часа за премаршрутиране от авиокомпанията, анулирала полета, или да го направи сам и за собствена сметка. Пътниците плащат средно по 1516 лева (770 евро), за да резервират нови полети или настаняване в последния момент, когато превозвачите не изпълняват задълженията си за премаршрутиране или грижа и помощ. Експертите питат кой от нас ще се съгласи, че пътниците не трябва да бъдат пренасочвани възможно най-бързо, в т.ч. и чрез полети на конкуренти.
Авиокомпаниите продължават да налагат съмнителни такси - въпреки съдебните решения на ЕС, които обявяват подобни практики за незаконни. Съдът на Европейския съюз (СЕС) се произнесе, че ръчният багаж не трябва да се таксува допълнително, но авиокомпаниите продължават да искат пари. Пример за това е случай наскоро, в който Ryanair задължи свой клиент да плати 60 евро, защото бутилка за вода за многократна употреба е "издула" пътната му чанта. Испанските власти санкционираха 5 авиокомпании за нелоялни практики. Потребителите трябва да се допускат на борда с чанта и малък куфар без допълнително заплащане.
Според проучване на ЕК само 38% от пътниците, покриващи условията за компенсация, успяват да упражнят правата си. И само 22% от правоимащите в крайна сметка получават обезщетение.
Нараства броя на агенциите, които посредничат на пътниците, търсещи компенсация, и това е ясен знак за системни проблеми в правоприлагането. Очаква се до 2028 г. 25% от пътниците с право на обезщетение да разчитат на посредници.
Проучване на ЕК разкрива, че 10-25 % от отменените полети се дължат на недостатъчен екипаж или на проблеми, свързани с персонала. В същото проучване се показва, че 30-50 % от отменените полети са в следствие от технически проблеми.
От 2011 до 2019 г. пътниците са понесли загуби в среден размер от 850 лева (431 евро). 87 % от които не могат да бъдат възстановени, тъй като няма въведен механизъм за защита.
Холандската потребителска организация Consumentenbond проведе през 2024 г. проучване за очакванията на пътниците по отношение на ръчния багаж. 78% от анкетираните ясни правила за ръчния багаж. 86 % от хората, пътували със самолет през последните 3 години, смятат, че малък куфар и чанта трябва да са абсолютният минимум, който да бъде включен в цената на всеки билет.
Авиокомпаниите редовно пренебрегват съществуващите правила, но в задаващата се ревизия на еврорегламента не се предоставят нови правомощия за разследване и сътрудничество между националните регулатори, не се предвиждат по-строги санкции или възпиращи мерки.
Сега всичко зависи от националните правителства (в нашия случай в Министерството на транспорта), на Европарламента и най-вече на докладчика по проекта за промени в регламента - българския евродепутат Андрей Новаков.
Според "Активни потребители" следва да се установят единни правила за ръчния багаж, които да потвърждават, че в цената на билета следва да бъдат включени една малка вещ и един ръчен багаж. Този принцип вече е установен в съдебната практика на Съда на ЕС.
Трябва и да се въведе неизчерпателен списък на извънредните обстоятелства (резултат от непреодолима сила), който да бъде съобразен със съдебната практика на Съда на ЕС.
Премаршрутирането следва да става при първа възможност и при необходимост чрез конкуренти! Въвеждането на срок за изчакване на премаршрутиране от 8 или 12 часа ощетява потребителите.
Не следва да се допуска прилагането на клаузи за „неявяване" на пътник за полет.