За да вземаш 1000 лв. чисти, шефът ти дава още 532 лв. на държавата – за осигуровки на чиновници и пенсии
Разходът за един полицай стигна 7000 лв., а 12,7% вземат и пенсия, и заплата
Данъкът от труд в България е сред най-високите. За да плати чиста заплата от 1000 лв., работодателят дава общо 1532 лв. - т.е. облагането е 53,25%, а през следващите години ще стигне 57%. Тези 532 лв. отиват не само за пенсия и обезщетения на самия работник, а и на всички. В същото време осигуровките на държавните служители не се плащат от тях, а заплатите в администрациите се вдигат прекомерно.
Тези позиции защитаваха от бизнеса на заседанието на тристранката, която обсъди проектите на бюджетите на държавата. По-късно те бяха приети и от правителството.
Ние харчим за заплати на служители в бюджетната сфера най-много
в целия ЕС Най-крещящ е примерът в “обществен ред и сигурност”, каза председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев. Заплатите в МВР и отбраната през тази година ще за над 6,285 млрд. лв. Ефектът от увеличението ще е 2,148 млрд. лв. отгоре. А 12,5% от служителите в МВР са пенсионери и това означава, че получават веднъж заплата от държавата и втори път пенсия.
“Ако пресметнем, ще видим, че разходът на човек в МВР е средно 7000 лв. на месец. А средният разход в частния сектор е 2350 лв. Това означава, че полицаите получават три пъти повече от служителя в частния сектор. А те се пенсионират по-рано, имат по-дълъг отпуск, вземат 20 заплати при пенсиониране, имат и клас прослужено време и не плащат осигуровки.
10 хил. лева пък е средният разход в съдебната система,
но не се е променило усещането за корупция и несправедливост, обясни още Васил Велев.
Заплатите на военните бяха увеличени още от 1 януари въпреки липсата на бюджет, а в МВР все още се чака да бъде подписана наредбата за вдигането им със задна дата. Според нея главният секретар вече ще получава почти 9 хил. лв. месечно.
Основната заплата на масовия полицай, който патрулира по улицата, трябва да достигне 2300 лв., пресметнаха преди време синдикатите.
Трябва да има прицелна терапия при увеличението на заплатите в администрацията. Да не останете с впечатлението, че не подкрепяме изобщо увеличението на заплатите, каза Добри Митрев от Българската стопанска камара.
Нека вноските на държавните служители се сложат в заплатите и ние нямаме нищо против те да си ги плащат, каза президентът на КТ “Подкрепа” Димитър Манолов.
24,1 млрд. лв. ще струват пенсиите тази година, всички ще се осъвременят от 1 юли с 8,6% по швейцарското правило. Това предвижда бюджетътна Държавното обществено осигуряване, обсъден на тристранка.
Работодателските организации разкритикуваха ръста на максималния осигурителен доход с 10% от 1 април - от 3750 на 4130 лв., а после всяка година до 2028 г. да нараства с по 300 лв. Те се обявиха и срещу
повишение на осигуровките за пенсия с 1%
от 2027 г. и с още 2% от 2028 г. “Това е възможният бюджет след 4 години на политическа нестабилност и поредица от избори”, каза финансовият министър Теменужка Петкова.
В следващите години правителството ще стабилизира публичните финанси и през бюджета ще реализира важни за хората политики. “Намираме се в ключов момент, свързан с изпълнението на един от основните ни приоритети - членството в еврозоната. С параметрите на бюджета успяваме да покрием изискването на дефицит”, обясни тя.
“Имаме ясна позиция и тя поставя под условие евенуална подкрепа и на трите бюджета. Числата и рамката, която ни притиска и като разходи ще ни сложат на масата час по-скоро за един сериозен разговор за данъчно-осигурителната система. От кого какво вземаме и къде го даваме. Постигнахме 21% от БВП разходи за социална защита и здравеопазване за 2025 г. - рекордни като дял, при среден процент в ЕС 24%”, обяви обаче президенът на КНСБ.
От 1 юли пенсиите се вдигат с 8,6%, но всички други социални плащания - майчинство, обезщетения за безработица, детски и др. ще бъдат замразени.
Философията на този проектобюджет е стабилност, сигурност и баланс. Той гарантира и социалната защита на осигурените лица, посочи управителят на НОИ Ивайло Иванов, който бе служебен социален министър. А настоящият министър Борислав Гуцанов обяви: “Радвам се, че най-уязвимата част от обществото няма да плати тежката цена от ситуацията, в която се намираме.”
Не подкрепяме ръста на минималната пенсия, защото 40-50% от пенсионерите вече получават еднаква пенсия и това демотивира младите хора да се осигуряват на реалните си доходи, а и е несправедливо. Няма как да подкрепим и ръста на инвалидните пенсии, защото злоупотребите там не спират, предупреди Васил Велев. И бе категоричен, че пенсиите изпреварват ръста на заплатите. В момента коефициентът на заместване е 69%, а средно в ОИСР е 63-64%.
Нашето предложение е замразяване на пенсиите или да се извади добавката за COVID
от 60 лв. През годините ръстът е 71% при средната пенсия, а на инфлацията - 21%, заяви Велев.
Шефът на АИКБ отново постави и въпроса бизнесът да плаща само 1-ия ден от болничните.
Всяка година се спекулира с пенсиите, честно е да се каже на пенсионерите, че големите ръстове приключват тази година
В следващите швейцарското правило ще дава под 4%. Цената на увеличението от швейцарското правило я плащат всички работещи - над 1 млрд. лв. Пенсионната система е за работещите хора и тя се нуждае от реформи, обясни Мария Минчева от Българската стопанска камара.
3 условия да подкрепят бюджета посочи Ася Гонева от КНСБ - минималното дневно обезщетение за безработица да стане от 18 на 30 лв., вноската за пенсия да се вдигне още тази година и да се въведе
ограничаване на 6 месеца на срока, в който се декларират осигуровки, но не се внасят
Системата се нуждае непременно от пребалансиране и да се отстранят всички плащания, които не са са свързани с осигурителните вноски - като пенсиите, които не са от трудова дейност. Минималната пенсия трябва да е свързана с минималната заплата, настоя лидерът на КТ “Подкрепа” Димитър Манолов.
Парите за втората пенсия да се местят само веднъж, а за третата – данъчни облекчения
- Тежестта на всяка година осигурителен стаж да се вдига в пенсионната формула
- Таванът на пенсиите също да расте с швейцарското правило
- Да се разпише пътна карта с промените по години
Минималната пенсия да се обвърже с линията на бедност, всяка година осигурителен стаж да има по-голяма тежест при изчисляването на новите пенсии, а таванът също да се вдига по швейцарското правило.
Освен това COVID добавката от 60 лв. да не се прибавя към новите пенсии. За старите тази сума да продължи да се изплаща, но да не се осъвременява по швейцарското правило. Парите за втората пенсия да се местят само веднъж, а за третата да се въведат данъчни облекчения. И системата да се изчисти от несвойствени плащания.
Това препоръчва доклад на Икономическия и социален съвет, изготвен по поръчка на 48-ото народно събрание.
Анализът дава по-дълъг хоризонт за развитието на пенсионната система, но и добри възможности в мандата на това НС и сегашното правителство да се помисли каква част от тези конкретни предложения може да се приемат, каза председателят на съвета Зорница Русинова при представянето му в понеделник.
През годините са отчетени конюнктурни политически решения, целящи краткосрочни електорални ползи. Експертите на ИСС са категорични, че намаляването на осигурителните вноски и прекомерно повишаване на разходите за пенсии не са били оценени адекватно, а през системата са решавани и икономически проблеми на отделни браншове, както и са ѝ възлагани функции на социалното подпомагане.
Политически грешки са създали привилегии за хора, които имат малък принос към системата.
Сега превръщането на стаж от първа и втора в трета категория труд позволява при някои пенсионери стажът да е по-голям от възрастта. Експертите препоръчват при определяне на размера на новоотпуснатите пенсии за военните и полицаите (по чл. 69), за балерините (чл. 69а) и работещите при условията на първа и втора категория труд (чл. 69б) да участва превърнат стаж, но само докато стигне за отпускане на пенсия, не и повече.
Заедно с това трябва да се уеднакви и “тежестта” на година стаж в размера на пенсията и да се фиксира на 1,35%. Щедростта на системата ще намалява и съотношението между средната пенсия за трудова дейност и средния осигурителен доход ще спадне от сегашните си нива - около 55%, до 43-44% в следващите няколко десетилетия, отбелязват от ИСС. Според тях едно от решенията е всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула (без превръщане) също да бъде с по-голяма тежест в размера на новоотпуснатите пенсии.
Възможно е тежестта на година стаж да достигне 1,65% до 2040 г. на няколко стъпки, като вдигането започне от 2028-а, когато да е 1,45%, и после да расте с 0,05 пункта на всеки 3 години.

Минималната пенсия пък да се определя така, че да се “поддържа жизнеспособна социалнозащитната функция на пенсионната система”. Може да се постигне чрез увеличаване с темпа на нарастване на осигурителния доход или медианния домакински доход. Другият вариант е да се обвърже с линията на бедност или друг обективен измерител. В Чехия например няма минимален, а базов размер - 10% от средната заплата, а в Словакия минималният размер на пенсията е 145% от т.нар. социален минимум. В същото време максималната пенсия да расте поне с процента на швейцарското правило.
Размерът на осигурителните вноски да се преразглежда поне на 3-5 г. Приходите от вноски се подценяват в бюджета и накрая се отчита повече от планираното, така че законодателят да залага по-амбициозни цели. Сегашните отчети на НАП пък не позволяват детайлен анализ на резултатите от събирането на просрочените публични задължения. На този фон се отпускат пенсии, без реално за тях да са постъпили вноски.
Жените получават средно 765 лева - с 23% по-малко
от мъжете. Така 74% от възрастните у нас на минимална пенсия са жени. Средният размер при мъжете е 942,06 лв.
През 2023-а средната възраст, на която жените са се пенсионирали, е с 1,4 г. по-висока от законоустановената, при мъжете е с около 0,5 г. Това е тренд за последното десетилетие. Причината - жените се грижат за деца и болни близки, което води до по-чести прекъсвания на осигуряването и по-ниски заплати. Затова през 2027 г., когато изискуемият осигурителен стаж за трета категория ще достигне 37 г., за много жени това може да се окаже трудно изпълнимо изискване. Особено уязвими са родителите или осиновителите на деца с увреждания.
Според експертите е подходящ момент да се обмисли промяна при Сребърния фонд - активите му да се извадят от фискалния резерв, а статутът да бъде изменен по подобие на Учителския пенсионен фонд. Парите от втория стълб да могат да се местят само веднъж от частните фондове към НОИ, при това само в момента на пенсиониране, се предлага още в доклада. Никой не печели от блокирането им с години в Сребърния фонд. Сега човек може да се откаже от втората пенсия и да получава само една от държавната хазна поне 1 г. преди навършване на възрастта, като е заложено този срок да расте и хората все по-рано да правят своя избор. Така след 1.01.2038 г. те ще могат да се откажат от втората пенсия не по-късно от 5 г. предварително. В същото време местенето между НОИ и частния фонд може да става неограничен брой пъти.
Да се вдига и вноската за втората пенсия,
но не за сметка на тази към НОИ, препоръчват експертите. Освен това предлагат въвеждане на по-сериозни данъчни облекчения за доброволно осигуряване (трета пенсия). Облекчението за личните вноски да е поне 15% от данъчната основа, а размерът на данъчно освободената вноска за сметка на работодателя да се увеличи на 120 лв. на месец и всяка година да се актуализира. Както и да се въведат мултифондове.
Категорично съм “за” да бъдат извадени нетрудовите пенсии. COVID добавката беше грешно решение, защото този, който се пенсионира днес, я получава без принос към системата. Още по-притеснително е, че тя става елемент от пенсията и се осъвременява всяка година. Трябва да сме изключително внимателни, обясни шефката на социалната комисия в парламента Деница Сачева. Все повече българи ще работят в различни държави, а 40% от младите хора не считат за закононарушение да не се осигуряват, изтъкна тя. Да се обединим около една пътна карта и какво трябва да се направи по години.
Ще предложа работна група между социалната и финансовата комисия с всички парламентарни групи, социални партньори и отговорните институции, обяви Сачева.
Политиците са подвластни на по-лесните решения, а в социалната сфера само консенсусните са устойчиви във времето. Разкъсана е връзката между принос и права. Коефициентът на редукцията е много важна тема, посочи и шефът на комисията по демографска политика в парламента Хасан Адемов.
През 2024 г. бяха разработени няколко аналитични документа - актюерският доклад на НОИ до 2070 г., анализ на министерството на труда, както и този на ИСС. Те представляват рецептурник на възможните мерки за оздравяването на системата. МТСП е за запазването на тристълбовия модел. Основните елементи са свързани с повишаване на доверието в системата, адекватността на пенсионните плащания и устойчивост на системата. За по-малко от 3 г. имаме двойно нарастване на разходите, които не съответстват на приходите, а в същото време общественото недоволство от размера продължава да е високо, каза зам.-социалният министър Лазар Лазаров.
Колкото повече се отлагат мерките, толкова по-трудно ще е. Болно ми е, че първите потърпевши са българските пенсионери, но не можем да продължим да плащаме COVID добавка, посочи Милена Ангелова, зам.-председател на ИСС.
Заради влошената демографска картина първият стълб е подложен на сериозни страдания. Увеличението на вноските няма алтернатива, вдигането на осигуровката с 1% е приход от още 600 млн. лв., сметна президентът на КНСБ Пламен Димитров. Заради демографските проблеми натискът върху системата и нарастването на държавните разходи, за да покрият недостига, ще се задълбочават, предупреди и подуправителят на НОИ Весела Караиванова.
За законодателни промени на базата на доклада се обяви Светла Несторова от Българска асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване. Сега хората гадаят кое ще е най-изгодно за тях, каква пенсия ще вземат от първия стълб, научават непосредствено преди пенсионирането си. И практически са наказани тези, които избират да имат втора пенсия, подчерта тя. А Мария Минчева от БСК напомни, че възрастните хора лесно се манипулират по темата, младите пък нямат осигурителна култура.
Подкрепа да се отвори темата за мултифондовете обяви Лидия Шулева. Голяма част от реформите в системата се случиха през 2001-2002 г. и на мен се падна честа и задължението да ги направя, каза бившият вицепремиер.
Тезата, че две пенсии са по-малки от една, почива на начина на изчисление на редукция и това е спорен въпрос, който трябва да се изясни. По мое време дефицитът в НОИ бе 8%, или около 200 млн. лв. Сега е много по-голям. А в коефициента на редукция трябва да се отчитат правилно всички елементи, като един от тях са периодите на майчинство, посочи Шулева. Обърна внимание на несъбраните вноски и това, че ТЕЛК няма отговорност да паща инвалидните пенсии, а делът им в системата е много голям.