Васил Терзиев: Всеки ден съм под обсада, но няма да се поддам на натиск
"Кварталите на богатите” са богати на проблеми. Да правим като другите в Европа – първо улици, ВиК, транспорт и чак тогава да се строи, казва кметът на София
Още акценти от интервюто:
- Възпитан човек съм и приех, че успехите били чужди или на партньорите, а негативите за мен. Но няма да позволя опитите да ми се качват на главата
- Ще обявим конкурса за главен архитект до дни, за мен бе важно да направим всичко възможно да е честен и публичен
- В главния архитект бе концентрирана огромна власт, вече аз отговарям за градоустройството, а районните кметове за незаконното строителство
- Едва сега хората разбират какво струват решения отпреди 15-20 г. – лошото градоустройство доведе до това презастрояване
- Има места, на които Общият устройствен план на София позволява високи сгради и това е законно, бул. "Тодор Александров" е такава зона
- Г-н Терзиев, защо решихте да отговаряте лично за най-чувствителната тема за софиянци - градоустройството? На бюрото ви вече има ли подробни устройствени планове?
- Има. Само за ден съм подписал над 60 папки, свързани с подробни устройствени планове и допускания. Вече влизам в тази роля.
През годините всички задължения на кмета са поверени на главния архитект, в който се е концентрирала много власт. Сега връщаме правомощията, както е по закон, но нещата трябва да вървят в тандем. Ние търсим процес, по който цялото градоустройство и реализацията му да работи като една добре подредена система, но с нужните контролни механизми на всяко ниво - централната администрация, кмет, главен архитект, районни администрации и така да бъде защитен публичният интерес.
Голяма тема за мен е изсветляването на процеса, за да не коментираме какво се е случило, след като то вече е безвъзвратно изпуснато, а във възможно най-ранна фаза. По този начин още в началото районният кмет ще дава мнението си, а гражданите ще могат да следят целия процес по одобряването на устройствени планове до издаването на разрешително за строеж. Ако има дефицити в едно решение, то ще бъде коригирано навреме, а не изведнъж да виждаме в 3D картата на Боян Юруков, че нещо лошо ще стане, но вече има издадено разрешително за строеж. Това е причината да работим за механизми за известяване за инвестиционните намерения в най-ранна фаза, дори и за тези, за които не се изисква оповестяване.
Паралелно работим за промени в Закона за устройство на територията, Закона за устройство и застрояване на Столична община и Общия устройствен план. Всичко това не се прави с идеята да бъде спряно развитието, а да има ясни правила, които защитават най-добре града ни. За съжаление, на мен се пада отговорността да кажа на софиянци истината за всички проблеми, натрупани през годините. Лошото градоустройство доведе до презастрояване, а хората питат къде са улиците, къде е канализацията, къде са детските градини?
- Кога ще предложите законовите промени, защото това ще е дълъг процес?
- Голяма част от тях вече са разписани и ще се прегледат от широк експертен състав, преди да се внесат в парламента. Имам надежда, че ще се намери широка политическа подкрепа, за да се направи нужното за града - да се спрат проблеми и да се опитаме да поправим част от това, което се е случило. Това изисква широко политическо съгласие и в общинския съвет, и на национално ниво. И според мен ще се види кой всъщност милее за града и кой за интересите и политически лозунги.
- Защо е важно да промените Общия устройствен план?
- Защото Общият устройствен план е основополагащ за развитието на града. Той дава параметрите и вида на застрояването в определени зони. После идва Законът за устройство и застрояване на Столична община, който дефинира определени параметри като коефициента на интензивност на застрояването. Сегашната комбинация между тях роди тези несъвършенства и на теория в някои места на града може да построиш и километрова сграда.
- От 3 февруари районните кметове вече отговарят за незаконното строителство. Готови ли са и ще се справят ли с тази отговорност?
- Разделението на отговорностите е процес и не мисля, че от ден първи всичко би заработило перфектно. И в момента районните администрации имат отговорност по извършването на проверки и констатации за незаконно строителство и след това започват размени на писма и отговорност, понякога до безкрай. Дадохме в ръцете на районните кметове всички правомощия да управляват процеса по борбата и контрола на незаконното строителство от начало до край. Заедно ще изчистим несъвършенствата и ако е необходимо, ще се въведе допълнително ресурсно обезпечаване. Голямата цел е през следващите месеци цялата система да е изчистена и подредена.
- Още в първите дни, откакто поехте градоустройството, имахте среща за “Балкантон”. Споразумяхте се с инвеститора сградата да бъде запазена, но все още има обществено напрежение - колко сгради ще се строят, високи ли ще са...
- Това са два различни проблема. Запазването на оригиналната сграда и превръщането ѝ в музей беше важно. За щастие, инвеститорът показа желание да вземе правилното решение, но няма как да му забраним да строи на собствения си терен, стига това да е в параметрите, които са отредени от Общия устройствен план и се следват всички законови процедури.
Ще проследим дали ще има нужната транспортна обезпеченост, инфраструктура, какъв ще е натискът върху квартала и на базата на това бихме дали определени насоки какво и как да се реализира. Но сами разбирате, че в една правова държава ние работим с възможностите на закона. Разбирам, че живеещите не искат да се построи и един квадратен метър около тях, но в момента няма законови причини и инструменти, с които да го спреш, освен ако инвеститорът не бъде обезщетен с терен със сходна стойност някъде другаде. А това няма как да се направи за цяла София, защото е един от хилядите проекти.
- Има ли други решения за строеж, които ще преразгледате като обществено значими, напоследък имаше доста казуси?
- Има, но много от тях са се натрупали през годините и удобно са били замитани под килима дълго време.
- Някои нарочно се държаха в чекмеджета, за да не се вдигнат високи сгради...
- Именно тези, които са ги държали в чекмеджетата, днес ги използват с чисто политически причини. И част от тях започват да гърмят като скандали и се експлоатират. В някои от тези случаи можем чрез активна работа с инвеститорите, чрез други инструменти да променим нещата, но за съжаление, за други трябва да се приеме, че нямаме никаква възможност за намеса, каквато очаква обществото. И това не е въпрос на желание. На мен сега ми се налага да съобщя на софиянци много лоши новини, които удобно никой е крил. Били са държани на тъмно и едва сега хората разбират какво струват за града решенията отпреди 15-20 г.
- Тези решения са най-видими в южните квартали. Наистина ли там можете да удържите огромния инвеститорски натиск и да се спре порочната практика да се издават единични ПУП-ове, за да няма блокове в нищото?
- Това вече се случва и е една от промените, които въведохме. Започваме възлагането на планове по чл. 16 от Закона за устройство на територията за неурегулирани територии, за да може общината да придобива до 25% от частните имоти, за да има квартал с улици, канализация, осветление, нормална проходимост. Разбирам, че за много инвеститори това е ново и не им е приятно, но резултатът, включително за техните клиенти, ще бъде положителен. Задължително ще продължим посоката за окрупняване на устройствените планове и за отчуждавания, така че да има необходимата инфраструктура в тези райони.
- “Малинова долина”, “Кръстова вада”, “Манастирски ливади” някога бяха продавани като новите квартали на богатите, но днес са калните квартали - без улици, канализация...
- Квартали на богатите, но богатите на проблеми. Няма да забравя как един жител на “Кръстова вада” по време на кампанията ми каза, че това е кварталът, в който всичко, което може да го няма, го няма. Няма детски градини, няма училища, няма улици, няма канализация, няма осветление. Защото се е позволило на инвеститорския интерес да движи всичко, а не на градоустройството.
Пак казвам, никой не иска да спира инвестициите в града. Град без строителство е мъртъв град. Но трябва да се прави по правилния начин, като се започне през градоустройството, мине се през инфраструктурата, транспортната обезпеченост, социална инфраструктура и после се появява строителството. И това е нещо, за което ще се борим. Ще работим с инвеститорите, за да бъде приведено всичко в ред.
- Какво може да направите за сегашното положение, хората искат да имат улици, канализация? През миналата седмица имаше и протест в “Малинова долина” срещу калта.
- Мъчно ми е за хората, но това е едно от нещата, които във времето са изпуснати и сега е много трудно да бъдат поправени. Ако между имоти имаш улица, която е 3 метра, няма как тя да стане 6 метра, без всички да се откажат доброволно от част от имота си, да бутнат оградите.
Фокусът ни е тези неща да не се случват при всички нови проекти и урегулирани територии, а после според възможностите да се наваксва с поправянето на подобни проблеми в кварталите. Това не значи, че не правим нищо. Стараем се, където можем да изграждаме улици, връзки, тротоари, защото сегашната ситуация на места е абсурдна - апартаменти, по-скъпи от тези в други европейски столици, а газиш в кал. Но тук идва и въпросът, който искам да повдигна като тема за размисъл на читателите - че всеки един купувач гласува с портфейла си. Когато купуваш апартамент, който е доста по-евтин, отколкото другите наоколо, е редно да се запиташ защо е така. И тогава отговорите идват - защото няма канализация, няма улица, няма наблизо училище. Хората трябва да се интересуват какво си купуват, къде и как ще се развива районът. Защото ще се замислиш, когато видиш, че ти предлагат в новопостроения блок, който гледа Витоша, но там след време може да има един друг по-висок блок, който ще е на 6 метра от твоя балкон.
Целта ни е всичко да се публикува опростено, като работим с Боян Юруков да направим визуализации на инвестиционните намерения, на разрешителните за строеж, на Общия устройствен план. Всеки човек ще може да получи нужната информация за квартала си и така ще може да участва в процесите, които са свързани с развитието на дадена територия.
- А можете ли да направите нещо, за да няма 100-метрови сгради по “Тодор Александров” и да не се осъществят всички инвестиционни намерения там?
- Това няма как да бъде спряно в момента. Споменах, че има места, където може да има и сграда, висока километър, и това е точно на “Тодор Александров”. Сега, ако имаш достатъчно терени един до друг и ти излизат параметрите, можеш да построиш кула, по-висока “Бурж Халифа” в Дубай.
- А къде е мястото на високите сгради в София?
- По план е било точно на бул. “Тодор Александров”. Има и други, където няма ограничения във височината, като например имоти с лице на основни булеварди, които попадат в 400 м ивица от метростанция в районите “Триадица”, “Лозенец”, “Младост” и “Изгрев”.
Важно е да кажем, че подробни устройствени планове за сгради с височина над 75 м се одобряват с решение на Столичния общински съвет, а не със заповед на кмета.
Високите сгради имат своето място, но проблемът е, когато са безразборно и хаотично нахвърляни из града. Те трябва да бъдат на клъстери - около “Кепитъл форт”, около “Интер експо център”. И по “Тодор Александров” имат своето място, но трябва задължително да бъдат добре обезпечени транспортно и да не засенчват съседни сгради.
- Ясно е, че София ще расте на север, но какви мерки ще вземете за развитието на тази част от града, за да не се повтори горчивият опит с териториите на юг?
- Една от най-важните мерки, по които работим, е транспортната свързаност. Една от мантрите е, че се правят метро, пътища и инфраструктура, когато има хора. Всъщност е точно обратното. Първо определяш една територия за какво ще бъде отредена - жилищна, търговска, производствена, промишлена. После преценяваш всички параметри - транспортна свързаност, озеленяване, достъпност, социална инфраструктура, и на тази база правиш инфраструктурата. И тогава вече са инвестиционните интереси. Затова започнахме с най-важното - всички артерии, които свързват северна София с тангентата, с околовръстното, потенциалното развитие на метрото там през следващите 10-15 г. По този начин се работи в европейските столици. Виждаш едни пътища и метро, а наоколо няма изградени сгради.
- В Мадрид имаше построена такава отсечка на метрото, която в началото бе в нищото.
- Точно така, а години по-късно там вече всичко е застроено, но по интелигентен начин. Това искаме да се случва и в София.
Много хора казват, че София е презастроена, но не е застроена гъсто спрямо много други мегаполиси. Няма обаче баланс между зеленина, сгради и транспорт, които са нужни, за да има добро качество на живот.
- Кога ще бъде обявен конкурсът за главен архитект, какви ще бъдат изискванията и очаквате ли да има оспорвана надпревара?
- Планът е да го обявим този месец, всъщност до броени дни. Надявам се да има сериозна конкуренция, защото работихме, за да гарантираме честен конкурс. Винаги съм казвал, че целта ми е да бъде максимално публичен. Събеседването с различните кандидати ще е публично, а хората ще могат да задават въпроси предварително, които конкурсната комисия да вземе предвид за етапа на интервюиране. Постарали сме се да има наистина добър процес в конкурса, следвайки законовата уредба, защото това ще даде по-голям шанс за добри резултати.
Забавихме се със старта, защото за нас беше важно първо да разделим функциите на главния архитект от тези, които са в правомощията на кмета, както е по закон, за да е ясно на кандидатите за какво се състезават.
- Как ще убедите някой, че конкурсът е честен, защото през последните години думата конкурс се опорочи. А вашите коалиционни партньори изпитват недоверие към кандидатурата на Богдана Панайотова.
- Едно от нещата, които съм забелязал през годините, е, че рядко човек, който иска да прави схеми, далавери и пакости, опитва да подобри работата и да се бори за подреждането на процеси, за да ги изсветли. А това арх. Панайотова се захвана да промени от първия си работен ден. Тя пое негативите на промяната. С активната ѝ помощ направихме всичките тези промени - от това как проект влиза на обсъждане в експертния съвет до включването на районните кметове и гражданите максимално рано в процеса на одобрение. По нейна инициатива работим и с Боян Юруков, за да може да се визуализира това какво вече е одобрено през годините да се строи и така да се случва от сега нататък. Всичко това го казвам, защото, ако е искала да прави безобразия, то прозрачността нямаше да е неин приятел. Разбирам притесненията на хората, разбирам, че е имало спорни решения, но когато имаш стотици проблемни проекти, които са залежали, е нормално някой да мине. Това, което хората не знаят, е за колко неща са намерени решения.
Не бях говорил с нея дали ще участва в конкурса, нито съм я насърчавал, нито съм я обезкуражавал. И това съм го казвал многократно.
На конкурса може да участва всеки - и Диков, и Здравков, и Панайотова. Моята цел е да има максимално публичен конкурс, който да гарантира на всички граждани, че е взето възможно най-правилното решение само на база на показаните резултати в него. Ценя мнението на всеки, но има разлика между мнение и компетентност. Има разлика между мнение, когато носиш отговорност и когато не носиш отговорност. Аз имам най-голям интерес на тази позиция да има честен човек с много голям експертен капацитет, който да поправи недъзите в НАГ и да защитава публичния интерес, да подобри административно обслужване и тази система да работи правилно и бързо.
- Ще имате ли зам.-кмет по градоустройството. И кога ще бъде готова реформата в администрацията?
- Кога ще имаме зам.-кмет по градоустройството, зависи от това кога ще има приета организационна структура от Столичния общински съвет. За момента не мисля, че има необходима политическа подкрепа за по-всеобхватна реформа въпреки моето желание. Вижда се, че в СОС няма желание да подкрепят дори частичните промени, които предлагам, или дори предлаганите в СОС, около които е имало консенсус преди. Нагласата е всичко или нищо, но когато предложим всичко - то бива блокирано.
- Чувствате ли се под прицел, г-н Терзиев - делото за изборите тръгва отначало, ремонтът на “Опълченска”, атака от чужди, но и от свои всеки ден?
- Всеки ден съм под обсада, но аз съм човек, който не се огъва лесно и не се поддава на натиск. Имам ясното съзнание защо правя нещо и мога да го защитя. Няма какво да доказвам, а правя всичко, защото обичам този град и знам, че можем повече. Точно това ме мотивира всеки ден, всичките атаки не ми правят впечатление. Тъжно е, че се занимаваме с това, а не с градеж на основи, за да може да има развитие.
А за ул. “Опълченска” - разбрахме от медиите, че ДНСК ще спират ремонта. В общината дори не бе представен констативен акт, който може да обжалваме в 7-дневен срок. Последваха фишеците на някои институции и на политическите ни опоненти от ГЕРБ. Всъщност ремонтът продължава, а те искат да го спрат за нещо, което сме установили преди един месец.
Още тогава сме дали предписания на строителя да ги отстрани за негова сметка и това е почти приключил процес, но днес се налага да се обясняваме. Ясно се вижда, че няма уважение към закони и правила, а всичко са само акции в медиите.
- Докъде стигна проверката на зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов?
- Проверката продължа и е удължена с един месец, защото има нови обстоятелства. Тъжно е, че се занимаваме с подобни неща, вместо с належащите проблеми на гражданите.
- И като заговорихте за съобщения през медиите - научаваме от брифинги за сложните ви отношения в коалицията. Преди ден отново дойдоха укори от Борис Бонев през тв ефира, пак през медиите “Спаси София” поставят ултиматуми към вас. Как се работи в тази среда, защото отстрани изглежда, че успехите ще са изцяло техни, но неуспехите ще са само ваши?
- Това е много важно и съм приел тази роля, че всичко хубаво, което се случва в този град, е плод на нечии други усилия - на предшествениците ми, на районните кметове, на бизнеса... Но всички проблеми са мои. В кръга на шегата, аз съм свикнал с това “разделение на отговорностите” и не ми пречи. Достатъчно съм мотивиран да работя за града, за да подобря нещата.
- Означава ли това, че ще продължите със “Спаси София”?
- Единственото нещо, което съм сигурен, е, че аз не се поддавам на натиск и е много трудно със сила да ми бъдат наложени аргументи. Всеки, който е работил с мен, се е убедил, че ако се подходи добронамерено, с търсене на диалог и обща цел и с мисъл за доброто на софиянци - винаги е имало чуваемост. Но ако някой пробва със сила, независимо откъде идва, не се получава. Както казах, не се огъвам.
А това е и причината за много от атаките, но няма да им се получи лесно. Не позволявам всякакви хора да ми се качват на главата. Те се опитват, аз съм възпитан и добронамерен човек, но трябва да е ясно, че всяко нещо си има граници.
- Кога Витоша ще е достъпна?
- Опитваме се да подредим всичко, което зависи от нас в планината - осигурихме повече и по-редовни автобуси, почистването на пътищата, регулирането на паркирането.
Правим всичко възможно това да е най-безболезнено за децата. Няма как достъпът до Витоша да бъде решен без модерна лифтова инфраструктура с голям капацитет. Оптимист съм, че скоро ще намерим решение. Работим с всички заинтересовани страни през последните месеци, защото планината трябва да се отвори за хората. Сегашното положение е престъпление за града, защото Витоша, минералните води и историята на града са обликът на София.
CV
- Роден на 9 юни 1978 г.
- Завършил е Първа английска езикова гимназия в София и бизнес администрация с отличие в Американския университет в Благоевград
- Съосновател и изпълнителен директор на Telerik. Компанията е продадена през 2014 г. за $262,5 млн. - първата сделка от подобен мащаб у нас.
- Двигател за създаването на “Телерик Академия”, обучила безплатно хиляди млади българи на дигитални умения, както и на Campus X - един от най-големите технологични инкубатори в ЮИЕ
- Избран за кмет на София като кандидат на коалицията ПП-ДБ-СС