Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

“Виждате ли самолета?”, питал диспечер секунди преди най-тежката авиокатастрофа в САЩ от 16 години

Водолази претърсваха ледените води за оцелели.
Водолази претърсваха ледените води за оцелели.

67 загинаха в ледените води на р. Потомак след необяснимия удар с военен хеликоптер, който според Тръмп е можело да бъде избегнат

На този етап не вярваме, че има оцелели от инцидента. Така властите в САЩ обявиха в четвъртък края на сложна спасителна операция след катастрофа между пътнически самолет и хеликоптер на американската армия край Вашингтон. 67 души се издирваха в ледените води на р. Потомак след трагичния инцидент.

В четвъртък САЩ осъмнаха с въпроса има ли виновен за най-голямата самолетна катастрофа в страната от 2009-а насам.

Сред жертвите бяха много деца и семействата им - руски емигранти и американци. Те се връщали от шампионат по фигурно пързаляне в Канзас. С тях на борда са били и руските фигуристи Евгения Шишкова и Вадим Наумов, които спечелиха титлата на двойки на световното първенство по фигурно пързаляне през 1994 г. и се състезаваха два пъти на зимните олимпийски игри. От години те живееха и работеха като треньори в САЩ. 23-годишният им син Максим Наумов не е пътувал с родителите си.

Пътническият самолет на “Америка Еърлайнс” с полет 5342 извършвал курс от Уичита, Канзас, до националното летище “Роналд Рейгън” край столицата Вашингтон в сряда вечерта. Изпълнявал регулярен маршрут без отклонения.

Минути преди да кацне обаче - около 9 ч вечерта, малкият реактивен самолет Bombardier CRJ700 с 64 души на борда се сблъсква във въздуха с хеликоптер Black Hawk на американската армия. В този момент тримата военни на борда изпълнявали планирано обучение. Следва светкавична експлозия точно над ледените води на река Потомак, която разделя Вашингтон от летището, а после и падане на отломките в реката.

Очевидец разказва, че в първия момент е видял самолетът да лети в права линия към пистите, а в следващия

той се извъртял на 90 градуса - вероятно от страничен удар

Веднага последвали и пламъците. “Можех да видя долната му страна. Беше осветен в много яркожълто, виждаха се искри”, разказва свидетелят.

Спасителни екипи са разположени на брега на р. Потомок.
Спасителни екипи са разположени на брега на р. Потомок.

Въздушният трафик в района бе отклонен веднага, а летището остана затворено до 11 ч в четвъртък. Това е едно от най-натоварените въздушни пространства в САЩ и често самолети го делят с хеликоптери.

Около 300 души, включително водолази, работиха на терен цяла нощ при много тежки условия - ниски температури и силен вятър. Студът намали значително шансовете да бъдат открити оцелели. Речните води били с температура около 1,5 градуса, а в тях плавали и ледени блокове.

Внезапното потапяне в толкова студена вода, известно като студен шок, може да предизвика незабавни физиологични реакции като неконтролирано задъхване, учестено дишане или хипервентилация. Смята се, че при такава температура човек губи сръчността си само за 3 минути, а

загубата на съзнание настъпва след 15 до 30 минути

Максималното време за оцеляване в такива условия е между 30 и 90 минути.

Мъж разказа пред местни медии, че чакал съпругата си да се прибере със самолета. Писали си по време на полета. Когато наближил летището, тя го уведомила, че до 20 мин ще пристигне. До последно се надявал да я извадят жива от водата.

Фюзелажът на пътническия самолет е намерен извит и разкъсан на три части във водата. Открита е и едната черна кутия, която се предполага, че ще хвърли светлина около инцидента.

Последните аудиозаписи на комуникация между контролната кула и пилота на хеликоптера показват, че е имало опит за отклоняване, но той не е бил настоятелен.

“PAT 2-5 (хеликоптерът - б.р.), виждате ли CRJ (самолета - б.р.)?”, пита диспечерът на въздушното движение. “PAT 2-5, минете зад CRJ”, казва след това навигаторът. “PAT 2-5 има самолет в полезрението, моля за визуално разделяне (термин в авиацията, който означава два обекта да бъдат навигирани, за да избегнат сблъсък във въздуха - б.р.)”, отговаря пилотът на хеликоптера малко преди сблъсъка.

Секунди по-късно аудиото долавя само учестено дишане, последвано от вик

- от човека в кулата, който вижда момента на сблъсъка.

За пропуски при управлението на тази извънредна ситуация първи заговори президентът Доналд Тръмп. Той бе категоричен: катастрофата е трябвало да бъде предотвратена. Самолетът е бил на перфектна и рутинна линия за подход към летището. Хеликоптерът се е движел право към самолета в продължителен период. ЯСНА НОЩ е, светлините на самолета светят, защо хеликоптерът не се издигна или снижи, или не се обърна? Това попита Тръмп и поиска обяснение защо контролната кула не е казала ясно на хеликоптера какво да прави, вместо да го пита дали вижда самолета.

Едва 28 от всички 67 тела бяха намерени от спасителните екипи. Търсенето на останалите продължава. Засега ФБР отрича възможността катастрофата да е терористичен акт.

Видео

Коментари