Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Проф. Людмил Вагалински
Проф. Людмил Вагалински
  • Отделена е внимателно от тялото от човек, който е разбирал от леене на метал, знаел как да я опази, казва археологът
  • Тялото на едната статуя в Хераклея Синтика нарочно е поставено на разстояние от главата

- Проф. Вагалински, можем ли да направим сравнение между двете открити това лято мраморни статуи в Хераклея Синтика и третата във Варна?

- Всяка от тях носи специфична историческа информация. Не може да се сравнява коя е по-ценна. Тази във Варна има надпис, който сам по себе си обогатява познанието ни за град Одесос.

Издълбаните букви датират скулптурата в определен период - третата четвърт на II век сл. Хр., което е голям плюс. Съдейки по надписа - Гай Марий Хермоген, фамилията му е продължавала да бъде част от елита на град Одесос и през III век. Знаем такива имена на младежи, които са членували в един вид спортен клуб за деца от богати семейства. Като естетика статуята е добре запазена и е страхотно попълнение за Регионалния исторически музей.

Двете фигури от Хераклея Синтика са различни. Това, което ги отличава от тази от Одесос, е, че са изработени в по-ажурен, раздвижен вид. Варненската стои като паралелепипед, оформен пластично - глава, ръце, дрехи, но е компактна. Край Петрич още през 2018 г. открихме подобна - на т.нар. тогатос, който обаче нямаше глава.

Откритите това лято в Хераклея Синтика са в стил, който е характерен за по-ранна епоха. Като естетика и изпълнение определено са по-изкусно направени. Имат добре оформени задни части, и то не само защото са голи. Скулпторът и вкусът на времето са наложили този стил.

Обединяващото между трите фигури, открити през това лято, е, че показват богатството на страната ни на историческо минало и археология. Имаме много какво да покажем и на себе си, и на гостите. Тези находки произведоха добри новини за България, за разлика от политиците.

- Кои са белезите, които ги правят ценни?

- Първата, която намерихме през юли, е много ранна - около новата ера, със 170 г. по-стара от варненската и от втората в Хераклея Синтика. Само по себе си това не значи, че е по-ценна, но е от време, от което нямаме подобни статуи в България. Имаме само релефи, даже и от по-ранни векове.

Сега остава реставраторите да свършат работа, да видим детайлите, за да разберем кое е лицето. Когато знаем това, ще можем повече да говорим за историята на това ъгълче на България.

Втората статуя от Хераклея Синтика също е любопитна. Тя е горе-долу връстник на варненската - втората половина на II век сл. Хр., но е по-добре моделирана - жива, раздвижена. Като естетика е по-различна.

При нея има един странен ритуал - намерихме главата на 6 метра от тялото. Това трябва да се обясни, защото е направено съзнателно.

- Имате ли предположения?

- Имам, но все още не мога да ги споделя.

- Кои са най-големите статуи, които е имало по нашите земи в древността?

- В Созопол е имало гигантска бронзова фигура на бог Аполон. Когато войските на римския ген. Лукул превземат града през I в. пр. Хр., я отнасят в Рим и не е оцеляла.

- Колко голяма е била в сравнение с Родоския колос?

- Не чак толкова. Тази от Родос е продадена на търговци заради метала. Срутила се е при земетресение, натоварена е на камили и коне на части, защото е пречила и накрая е отишла за скрап, както бихме се изразили днес.

- Защо голяма част от древните статуи са без носове, ръце, глави?

- Нормално е да са без носове и ръце. Като паднат по лице при земетресение или груби прояви, свързани с вътрешни конфликти, най-често се поочупват китките и носовете.

По-различно е защо са без глави. Би могло да е станало при падане, но може и да се е получило при гладък срез по време на вътрешни конфликти в съответното общество. Например при смяна на религията. Знаем, че така е било, когато езичеството е заменено от християнството. Има информация, че на места е било придружено от сблъсъци и че счупванията са нарочно направени.

- Има ли такива примери в България?

- Много интересна е главата на Севт III (открита през 2004 г. от археолога Георги Китов - б.р.). При изследването ѝ стана ясно, че първо е била отделена много внимателно от тялото. Човекът, който го е направил, е разбирал от леене на метал и изработване на статуи и е имал представа къде да натисне, за да отдели главата - може би с лост.

Все още се спори дали е бил изправен, или на кон. По-любопитното е, че докато статуята на Севт е била цяла, е била поругана и лицето е удряно с факла. В една от скулите се забелязва дълбоко врязване, а едното око е в тежко състояние. Виждат се следи от битум от горенето на факлата, очната ябълка е изместена малко настрани. Очевидно е имало междуособици. Възможно е след смъртта на този мощен владетел недоволните от неговата власт да са атакували фигурата му ритуално, за да го "накажат".

От друга страна, неговите поддръжници са му съградили гробница и са поставили главата на входа. Вероятно им е било трудно да пренесат цялата статуя. Предполагам, че е била тежка, а може и времето да ги е притискало, ако са бързали да не дойдат настроените срещу Севт III.

Главата на тракийския владетел Севт III
Главата на тракийския владетел Севт III

При изработката са се спазвали приетите за времето канони, но са се придържали и към индивидуалните характеристики на владетеля. Портретът на тракийския владетел е изключителен. Преди 8 г. стигна до музея на Гети, когато направиха изложба на антични бронзови скулптури. Главата на Севт III беше поместена като най-ценния артефакт. Когато човек влезеше, първото, което виждаше, е втренченият много строг поглед на тракийския владетел. Тогава вървеше предизборната кампания за президент, която впоследствие Доналд Тръмп спечели. В американските вестници се появи заглавие: "Само този човек би могъл да спре Тръмп към президентството".

- Да Ви върна към втората статуя от Хераклея Синтика. Как ще възстановите спуканото бедро?

- Скулптурата е била видима на градския площад в продължение на около 200 години. Вероятно бедрото е било спукано в този период. Древните са се постарали и са го поправили. Сложили са железни анкери като шипове плюс желязна планка, която укрепва пукнатината.

Сега реставраторите в музея могат да кажат какво ще се направи. Първо трябва да се изследва с преносим рентген, както направихме с десния глезен на първата статуя. Гледахме дали пукнатината минава през целия глезен, каква е дълбочината ѝ и доколко щифтовете на древните майстори са корозирали.

За втората ще трябва да се прецени дали не трябва да се извадят и да се потегнат. Може да се изработят нови щифтове от метал. Разбира се, не от желязо. Оптималното според мен е старите щифтове да се извадят и на тяхно място да се сложат нови. Това ще се реши на място. Но със залепване не може да стане, въпреки че има много подходящи материали в днешно време. Предизвикателство е и да се монтира главата. Тя ще бъде прикрепена към тялото с метален щифт. Предстои още доста работа.