Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Патриарх Даниил в Катедрален храм Александър Невски Снимка: Архив
Патриарх Даниил в Катедрален храм Александър Невски Снимка: Архив
  • Молитва за дъжд в адска жега и пожари става хит. Проповедта за Илинден с над 130 000 гледания
  • Църквата е консервативна, но трябва да работи по острието на бръснача, коментира пиар експертът Диана Дамянова
  • В социалните мрежи Църквата намира път към отчуждените, казва богословът Ангел Карадаков, който има грижата за правилното позициониране в мрежата

В крак с времето - офлайн и онлайн, за да имат пристан на клик разстояние всички, които изпитват духовна жажда и глад. За да достига навременно пастирското слово до хората. Новият български патриарх Даниил следва тенденциите на времето и с всеки изминал ден популярността му в социалните мрежи расте. Фейсбук страницата на Българската православна църква - Българска патриаршия има над 26 хиляди последователи, но се очаква тепърва да нарастват, ангажирани от ежедневната активност. Публикуват се литургии в храмове из цялата страна, тържествени слова по повод различни църковни празници, както и други поводи и събития с участието на главата на БПЦ.

Силно впечатление направи видеото, публикувано в YouTube и фейсбук, с молитвата за дъжд на Негово Светейшество насред продължителната жега и бушуващите пожари в страната от средата на месеца. А проповедта на патриарх Даниил за Илинден надмина 130 000 гледания.

За повечето хора това изглежда като нова медийна стратегия, но всъщност още с благословението на покойния патриарх Неофит и Св. Синод е създадена страницата във фейсбук, където от самото начало неговите слова също се радват на почитатели. Днес интересът към БПЦ и нейните послания в мрежата става все по-осезаем.

Примерът за модерните пътища, по които духовните водачи могат да достигат до хората, е зададен и от самия папа Франциск. Ватиканът стриктно управлява профилите му през последните години в социалните мрежи, като през 2015 г. той дори става най-ретуитваният и съответно най-влиятелният лидер в света.

У нас грижата за правилното позициониране в социалните мрежи на патриарх Даниил имат богословът Ангел Карадаков и големият медиен екип на БПЦ. От 2016 г. Карадаков е редактор в официалния сайт на Св. Синод, а малко след това започва да действа и като фотограф.

Ангел Карадаков
Ангел Карадаков

"През последните 8 години, с благословението на Неврокопския митрополит Серафим, който отговаря за официалния сайт на Св. Синод, успяхме да обогатим съдържанието на официоза на Църквата, както и да направим така, че съдържанието на един сайт - в случая официалната електронна медия на Светия Синод, да привлича вниманието на широк кръг от читатели, които в него ежедневно да откриват полезното за своя духовен живот - разказва пред "24 часа-168 истории" Карадаков. - В работата по официалния сайт и въобще по медийната визия на Църквата работят много хора, които ежедневно съдействат и помагат в това Църквата да има своето подобаващо място в общественото пространство.

Всяка от епархиите в диоцеза на БПЦ има свой редактор, който изпраща новини към официалния сайт. Създадени бяха официални страници на митрополиите в социалните мрежи, излъчват се богослужения на живо. От над десет години работи и Пловдивската православна телевизия, а от вече почти три години Софийския митрополия пък създава свое радио, списание и интернет телевизия - "Епархийски глас". Що се отнася до Църквата, нейната медийна политика включва всички вярващи, но и тези, които все още не са повярвали. Наша цел е православната вяра, духовност, живот и предание да достигне до всички."

Според пиар експерта Диана Дамянова позиционирането на Църквата в социалната мрежа е необходимо и към момента се прави по правилния начин.

"Църквата е консервативно явление и такова трябва да бъде, но каналите, по които трябва да предава своите послания и да действа, трябва да съответстват на времето си - коментира пред "24 часа-168 истории" Дамянова. - Да се работи по острието на бръснача - по всички пътища, които не предизвикват Божията ярост, така да се каже. Самият факт, че се говори за това, вече е успех. Държавата се е отдалечила от гражданите, Църквата от паството си, аз акламирам всеки опит тази бездна да бъде затворена по какъвто и да е разумен начин.

Въобще у нас има голям проблем с това, че хората под 50 и под 60 години вече по никакъв начин не са свързани с Църквата. Едно време е имало църковни отци, които са имали собствено паство, грижили са се за него, ходили са при болни и т.н. Сега лично аз знам за един такъв свещеник в Царево - отец Стоян, може би има много още, но това не е масова практика. За късане на тази връзка се е работило сериозно през комунизма, задвижвал се е бавно този процес след това и в момента случващото се е опит за възстановяване."

Според Дамянова сега се следва модел, проверен вече от други църкви в Европа.

"Българското население, особено младото, е напълно обезверено и без морални устои. Затова и от главата надолу се дава знак да се потърси база на Българската църква в по-младите хора, разбирайте тези под 50-60 г.

Статистиката сочи, че над 60% от българското население отказва да се информира през традиционната медия. Водеща за тях е социалната медия. В този смисъл всяка нормална институция трябва да потърси този път."

Дамянова изтъква, че екипът на патриарха трябва да внимава да не издърпа фокуса върху собствената личност на Даниил, а да се съсредоточи върху авторитета и влиянието на Църквата: "Този патриарх беше посрещнат с много голям залп на омраза и недоволство от жълтопаветната общност, която между другото е много шумна. Прочетох и негативни коментари относно молитвата за дъжд. Масово не може да последва веднага възторг, но би трябвало в дългосрочен план нещата да проработят. Оттук насетне трябва да се работи умело, защото ако сбъркат, могат да станат за смях и резил."

Социалните мрежи имат както много ползи, така крият и още повече рискове. Дори една снимка или публикация, които са на пръв поглед безобидни, при неправилните обстоятелства и по силата на непредвидимите настроения в мрежата могат да предизвикат скандал.

"Трябва да се спазва стил, който е проверен и работещ - разяснява Дамянова. - В момента, изглежда, се работи професионално, що се отнася до медийния образ на патриарха. Не трябва да се забравя обаче, че в социалната мрежа критиката е незабавна, тя е със скоростта на светлината, на Божията мисъл, и затова трябва много, много да внимават.

Все пак трябва да опитат да върнат вярата на хората, че Църквата представлява някаква върховна сила, която бди за доброто и злото. Българинът има проблем с доброто и злото в политически, интелектуален, морален и всякакъв смисъл. Затова всеки опит да се скрепи авторитетът на Църквата е похвален."

Ангел Карадаков: В социалните мрежи Църквата намира път към отчуждените

  • Медийната политика на БПЦ е част от нейния духовен живот, казва богословът
  • Хиляди българи са съпричастни на богослуженията, излъчвани в онлайн пространството

Ангел Карадаков
Ангел Карадаков

- Г-н Карадаков, има ли ясен план и конкретни цели за изграждане на имиджа на патриарха в социалните мрежи?

- С благословението на Светия Синод на БПЦ-БП през 2017 г. бе създадена официална страница във Facebook на Свeтия Синод и въобще на Българската църква, като целта беше, от една страна, християните да намират навременна и ценна информация за богослужебния живот на Църквата и разбира се, да откриват богатството на Православната ни вяра в интернет пространството. През последните години успяхме да развием добре страницата на Българската православна църква и в момента публикациите достигат до стотици хиляди хора ежедневно. В течение на времето започнахме излъчване на живо на богослужения в страницата, както и да публикуваме видеа от проповеди на Българския патриарх, митрополити и епископи на Българската църква. Времето на пандемията изигра ключова роля в развитието на присъствието на Църквата в интернет. Излъчването на богослуженията на живо утешаваше много хора, които се притесняваха физически да присъстват в храма и да участват в богослуженията. След избора и интронизацията на новоизбрания Български патриарх Даниил тази работа продължи още по-усилено, за да може словото на новоизбрания предстоятел на БПЦ да достига пълноценно до православните християни във и извън пределите на страната.

- Ежедневната активност ангажира ли с всеки изминал ден все повече последователи?

- Статистиките от последните седмици показват, че публикациите ни, Слава Богу, достигат до голям кръг от хора и ако трябва да се изразя с други думи, то надхвърляме двойно, ако не и тройно последователите на страницата. Давам ви пример – видео от проповедта на патриарх Даниил за Илинден надмина 130 000 гледания, което за нас, които не плащаме за реклама, е голямо постижение.

- През последните седмици интересът към публикациите на Българска патриаршия повишил ли се е в сравнение с началото, положено от патриарх Неофит?

- Блаженопочившият патриарх Неофит също бе много активен по отношение на медийното присъствие на Църквата. Той и Св. Синод създадоха отдела „Връзки с обществеността", та медиите и хората по-бързо и навременно да получават точна и вярна информация от Църквата. Именно с благословението на патриарх Неофит създадохме и страницата във Facebook. Неговите слова се публикуваха и намираха също широк отзвук в обществото. Така също в тясно съработничество между Църквата (отделните митрополии) и Богословския факултет при Софийския университет „Св. Климент Охридски" се откри и магистърска програма „Църква и медии", в която се обучават както журналисти, така и богослови. Така също през 2019 г. по решение на Св. Синод бе организиран и проведен семинар за журналисти в Троянската св. обител, на който представителите на медиите бяха запознати с основите на православието, църковната йерархия, като им бяха дадени насоки при отразяване на църковния живот.

След избора на Негово Светейшество патриарх Даниил, разбира се, интересът към Църквата и присъствието и посланията й в интернет се увеличи. В това дело на православна проповед в интернет има приемственост и съответно новият предстоятел на БПЦ не само запазва, но и надяваме се, ще развие и надгради още повече проповедническата мисия, в която трябва да включим всички православни християни.

- С какво е полезно онлайн присъствието на предстоятеля на БПЦ?

- Присъствието на Църквата в интернет е полезно с това, че всички онези хора, които имат духовна жажда и глад, могат да открият полезна литература буквално на клик разстояние. Във време, в което сме повече разделени и по-малко общуваме пълноценно, интернет пространството се превръща в наш втори дом. Мнозина от нас са самотни, нямат близки хора или се чувстват изоставени и неразбрани. Поради тази причина присъствието на духовниците в интернет и социалните мрежи помага на много хора да открият Пътя, Истината и Живота – Христос. Виждаме с каква сила се разпространяват депресивни състояния, психически разстройства и духовни проблеми. Често се случва и така, че в реалния живот да бъдем едни, но пред компютъра и клавиатурата други. По-често сме агресивни, по-често безжалостно критикуваме другите, обиждаме, разделяме се. Представете си само - ако в това пространство, в което има все повече омраза, Църквата отсъстваше напълно... Слава Богу, митрополитите, епископите на Църквата и въобще духовниците разбират защо е важно да присъстват и в онлайн средата. Заради големия поток от информация, която получаваме всеки ден, хората сме станали недоверчиви към новините и съдържанието, което четем и виждаме. Може би заради това и много хора искат да имат достъп до проверена и вярна информация по отношение на своята вяра. С това си присъствие можем да разсеем поне малко мрака на неведението, да се посее зрънцето на любовта и в обществото ни да има повече обединение.

- Папа Франциск също има добре развити социални мрежи - бидейки по-достъпен и популярен от предшествениците си в това отношение. Но няма официален фейсбук акаунт, тъй като от екипа му се притесняват от злоупотреби. Вие имате ли такива опасения?

- Винаги има нотка на притеснение по отношение на злоупотребите, защото опити за такива в годините назад е имало. За нас е важно да бъдем там, където има нужда. През последните няколко години благодарение на присъствието в интернет пространството Св. Синод реализира немалко благотворителни кампании, с които се набираха средства за помощ на лечебни заведения. Такъв пример мога да дам с инициативата „Деца рисуват за деца" на Културно-просветния отдел на Св. Синод, която през последните години подпомогна много Клиниката по детска клинична хематология и онкология при УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ", София, както и УНГ отделението на същата болница.

- Всъщност водите ли се и по примера на Ватикана относно допустимото и недопустимото в представянето на папата в модерните платформи? В случая на патриарха и спрямо каноните на БПЦ?

- Когато говорим за отразяването на папата в социалните мрежи и изграждането на неговия медиен образ, трябва да кажем, че той освен духовен лидер е и държавен глава, т.е. неговото присъствие се отразява и като държавен ръководител. Освен това в Православната църква основен принцип е съборността. В православието няма еднолично управление, а съборност. Няма една-единствена личност, която да решава, а има събор от епископи. В отразяването на живота на Църквата се водим преди всичко от това до хората да достига навременно пастирско слово. Възползваме се максимално от дадените възможности на модерните технологии и се надявам в бъдеще още повече да бъде развит медийният образ на Църквата ни.

- Самият патриарх Даниил има ли изявено мнение и отношение относно изграждането на имиджа му в социалните мрежи?

- Негово Светейшество патриарх Даниил, освен епископ, е преди всичко монах и като такъв за него е крайно несвойствено да изгражда свой имидж, да се стреми към популярност или изграждане на маркетингови и пиар стратегии, както впрочем това се отнася и за всички други наши епископи и духовници. Той обаче насърчава и одобрява активната работа, за да може повече хора да чуят за Христос, да повярват, да намерят пристан в своя живот и най-вече да спасят душите си. Думата "имидж" се превежда на български като "образ". Цел на медийната политика на БПЦ не е образът на Патриарха, а на първо място Христовият образ, преоткриването на Христовия образ у всекиго от нас. Тоест медийната политика на Църквата е неразделна част от нейния духовен живот.

- Все пак някой неправилно преценен пост или снимка винаги могат да разпалят скандал? Готови ли сте и за такива ситуации?

- На църковен език гръцката дума "скандал" се превежда като съблазън. В нашата работа ние се ръководим от евангелската заповед: „Горко на света от съблазните, защото съблазни трябва да дойдат; обаче горко на оногова човека, чрез когото съблазън дохожда" (Мат. 18: 6-7). Стремим се да избягваме съблазните. Разбира се, допускаме и грешки и това е неизбежно. В такива случаи обаче се надяваме на разбиране и добронамереност. Убеден съм, че най-важното е да работим за това гласът на Църквата да присъства сред обществото ни и да го правим винаги чистосърдечно, искрено и безкористно. В Свещеното Писание четем, че „омразата подига раздори, а любовта покрива всички грехове". В този смисъл нека имаме повече любов, разбиране и добронамереност помежду си и да си прощаваме. И да не забравяме, че медийното отразяване на църковния живот няма как да бъде сравнявано с други сфери като например партийно-политическите отношения. Природата на Църквата я прави различна от всички останали човешки организации. Следователно и нейната "медийна политика" има коренно различен характер.

- Смятате ли да се разпрострете и в други социални платформи – като например инстаграм?

- Това е дългогодишно желание на екипа на официалния сайт на Св. Синод. Предстои работа в тази посока, но лично за мен би било полезно присъствието на Църквата не само в инстаграм, но и в други социални мрежи като ТикТок, където много от нашите подрастващи прекарват часове наред в гледане на видеа.