Приятел на Кристо си поискал без опаковката фолксвагена. Голяма грешка - днес щеше да струва 4 млн. долара
Владимир Явашев: "Мастаба" ще бъде единственият постоянен колосален проект на чичо ми
“Мастаба”, която Кристо замисля преди повече от половин век, ще бъде следващият колосален проект след опакованата Триумфална арка в Париж, който ще види бял свят след кончината на известния творец. Става дума за изграждане от празни петролни варели на “Мастаба” - древноегипетска гробница с формата на пресечена пирамида. Кристо почина на 31 май 2020 г. в Ню Йорк, а сега племенникът му Владимир Явашев е човекът, който ще се постарае “Мастаба” да привлече погледите на света.
Италианското седмично издание “Робинзон”, излизащо с в. “Република”, посвети осем страници на Владимир Явашев - племенника, когото наричат упорит като чичо му и който подобно на него представя спокойно и без много да се пали, титанични проекти, които биха обезкуражили всекиго. Ако има един урок, който е научил от Кристо, той е, че “няма невъзможно нещо”.
Преди три години Владимир Явашев успя да опакова Триумфалната арка в Париж, както обещал на Кристо, преди да умре. Сега племенникът му и директор на проектите на фондацията “Кристо и Жан-Клод” гледа към реализирането на другата гигантска творба - “Мастаба”.
Идеята за този проект е отпреди повече от 50 г., но времето е част от художествената изработка при Кристо и Жан-Клод. “Мастаба” лежи на сърцето на двойката приживе. Това на практика ще бъде единственият гигантски проект, който ще бъде постоянен, като се има предвид, че останалите са все временно съществуващи - най-много в рамките на няколко седмици.
Още приживе Кристо и Жан-Клод се спират на няколко потенциални места в Близкия изток за реализирането на “Мастаба”. Владимир Явашев казва, че все още се работи върху определянето на точното място, както и за началната дата на изграждането.
“Мастаба” ще бъде висока 150 и дълга 300 м в основата си и 225 м в горната част. Тя ще бъде съставена от 410 хил. празни варела от петрол в различни цветове.
Става въпрос за огромен обем. Вътре в нея биха могли да се поберат две пирамиди като тези в Гиза. Ще бъдат
необходими поне 3 г. за самото изграждане
През 2007-2008 г. Кристо и Жан-Клод наемат екип професори по инженерство от университети в Цюрих, Токио, Илинойс и Кеймбридж, които да подготвят структурното реализиране на “Мастаба”.
Другият проект икона, който днес вълнува почитателите и колекционерите на Кристо, е неговият опакован фолксваген. Той беше главният герой на провелия се от 10 до 16 юни в швейцарския град Базел артпанаир (Art Basel), където в секцията Unlimited бяха показани “монументални и новаторски творби на изкуството след войната”. И двете определения прилягат идеално за творбата на Кристо Wrapped 1961 Volkswagen Beetle Saloon, 1963-2014. Според “Блумбърг” произведението е предложено за 4 млн. долара.
Идеята се върти в главата на Кристо две години преди реализирането ѝ и той има предвид точно този модел кола. Това е не само заради нейния дизайн. Като емигрант от Съветския блок Кристо иска да акцентира върху контракултурата като символ на свободата на изразяване. Моделът Volkswagen Beetle олицетворява хипи контракултурата от 60-те години и е символ на свободата за цяло едно поколение. От друга страна, Дюселдорф е сърцето на германския авангард и е перфектната локация за реализиране на творбата.
Затова първият Volkswagen Beetle на Кристо е изложен в една галерия в Дюселдорф през 1963 г. Тогава на Кристо му заема чисто новата си кола Клаус Харден, колега на фотографа и режисьор Чарлз Уилп. Това е първият автомобил, който 25-годишният Харден успял да си купи. Знаейки, че произведението ще бъде само временно, той поставя на Кристо и Жан-Клод едно-единствено условие - след изложбата да му върнат колата непокътната в предишния ѝ вид, т.е. без опаковката. Тъй като Кристо не можел да шофира, самият Харден
докарал колата в задния двор на ателието
на германския художник Гюнтер Юкер, където двамата артисти организирали временното си работно място.
Артистичната двойка се заела с ентусиазъм да опакова колата на Харден с брезентово платно и въжета. Години след това Харден се разкайва жестоко. “Това беше най-голямата грешка в живота ми”, казал той, коментирайки искането си да му върнат автомобила неопакован.
През 2013 г., когато Кристо отива в Дюселдорф за конференция в Музея на изкуството К20, той разказва с носталгия за опакованата кола, която трябвало да върне. Решава да я създаде отново. Купува идентичен автомобил от същия модел в цвят мента. Изпразва го от всичко ненужно, в това число и от всякакви течности, които могат да се окажат опасни.
На следващата година завършва творбата си, наречена Wrapped 1961 Volkswagen Beetle Saloon, 1963-2014. По този начин не само пресъздава отново произведението си, но отдава и чест на дуото си с Жан-Клод, починала през 2009 г.
Владимир Явашев е придружил чичо си до Базел за опаковането на колата. Така десетилетие по-късно тази творба, която е абсолютно идентична на оригинала, беше изложена сега в Art Basel Unlimited от галерията “Гагозян”. Art Basel e един от най-големите панаири на изкуство в света и швейцарското му издание представи 287 галерии.
Фолксвагенът на Кристо маркира границата между периода му на опаковани малки предмети и този на зрялата му кариера, когато реализира колосални проекти като опаковането на сгради и мостове.
Владимир Явашев казва за чичо си, че е бил много практичен човек със силно чувство за рационалност.
“Ако беше само един обикновен мечтател, нямаше да успее
да превърне въображението си в конкретни неща”.
Владимир работи с Кристо по проекта му за опаковането на Триумфалната арка в Париж още докато художникът е жив. Младият Явашев отива да живее във френската столица, за да следи отблизо работата. Това, което най-много му липсва, след като всичко е завършено и арката е опакована, било да сподели с чичо си ентусиазма си, да го погледне в очите и да чуе как казва още веднъж: “Така трябваше да бъде, така си я представях”.
Владимир Явашев помни много добре съвета на Кристо, че трябва да оставаш верен на собствената си визия, че не трябва да променяш идеите, в които вярваш, и че никога не трябва да правиш копромиси - дори с цената да изоставиш проекта.
Явашев сътрудничи с чичо си от 1990 г. След падането на Берлинската стена 17-годишен, решава да напусне България и да отиде в Ню Йорк. Дотогава той никога не е срещал чичо си. Виждал е за кратко единствено Жан-Клод в България, когато тя отива там за погребението на майката на Кристо в началото на 80-те години на миналия век. Двамата изпитват веднага взаимна симпатия и французойката му казва, че когато порасне, трябва да отиде при тях в САЩ. Затова и решението да замине при Кристо и жена му не е трудно за Владимир Явашев. Двамата му помагат и при учението в Нюйоркския университет, като успоредно с това той започва да работи с тях.
Владимир Явашев разказва как дядото на Кристо бил археолог, който се оженил за чехкиня, сестра на художника Вацлав Турничек. Бащата на Кристо пък бил индустриалец и имал фабрика за багрене на платове. Затова е и любовта на твореца към тъканите. Бабата на Владимир - Цвета, преди да се омъжи, работела като асистентка в Художествената академия в София. Тя е тази, която
окуражила сина си да следва желанието си да стане художник
Реализирането на всеки от проектите на Кристо е било предшествано от полемики. Някои смятали че това не е изкуство, други ги критикували заради ефекта им върху околната среда. В действителност подходът му винаги е бил прагматичен, и то в онези времена, когато още не се говореше за чувствителност към екологията. Кристо и Жан-Клод рециклираха и използваха многократно материалите си, което е и за да намалят разходите си. Според Владимир Явашев те били свикнали с критиките към тях. “Кристо беше наясно, че за един артист предизвикването на дебати е част от креативния процес. Ентусиазираше го идеята да се дискутира разпалено за една още несъществуваща творба.” Така според твореца полемиките подтиквали хората да разговарят за изкуство.
Самите Кристо и Жан-Клод се карали много помежду си, но след минути забравяли всичко. Днес в бившия дом на двойката в “Сохо” в Ню Йорк се намира седалището на фондацията им.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър