Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Катя Паскалева в кадър от “Козият рог”.
Катя Паскалева в кадър от “Козият рог”.

Още през 1915 г. след излизането на първия български филм се създава правилник за киното, който забранявал неморални сцени, които "възбуждат низките инстинкти на човека"

Първата сцена с еротични елементи в българското кино е във филма “Привързаният балон” от 1967 г. на Бинка Желязкова, по сценарий на Йордан Радичков. Там младата Стоянка Мутафова се съблича чисто гола и влиза в една река. Веднага след премиерата си и до 1990 г. лентата е забранена от неофициалната идеологическа цензура на комунистическия режим.

Първата сцена с еротични елементи в българското кино е във филма “Привързаният балон” от 1967 г., където Стоянка Мутафова влиза в река чисто гола.
Първата сцена с еротични елементи в българското кино е във филма “Привързаният балон” от 1967 г., където Стоянка Мутафова влиза в река чисто гола.

Причината е, че още през 1915 г., когато излиза първата игрална лента у нас “Българан е галант”, политическият елит забелязал, че

непознатото до този момент чудо на XIX век може да е опасно

Затова те създават “Правилник за контрола на кинематографичните филмови произведения в Царството”. Въз основа на чл. 6 от Закона за полицията при Министерството на вътрешните работи и народното здраве се основава контролна комисия за предварително преглеждане на всички филми, които се представят у нас. Основната функция на членовете ѝ била да се спира представянето на картини “...с тенденция или неморални сцени (съпружеска невярност, опит за изнасилване и друг вид разврат в обширната смисъл на думата), които възбуждат низките инстинкти у човека”.

Тази тенденция се засилва и през втората половина на XX век, когато социалистите не позволявали в киното да се толерират прояви на сексуално желание. Всяко изобразяване на любовта и интимното привличане отвъд границите на зачеването и раждането на деца винаги било заклеймявано. Смятало се, че обръщането на прекалено голямо внимание на секса, дори в рамките на семейството, намалявало “работния потенциал” на строителите на комунизма и било тема табу в изкуството.

Въпреки това се появяват няколко филма, които открито критикуват недостатъците на властта и правят намеци за сексуални действия.

Методи Андонов пресъздава първите секс сцени

и дори заснема изнасилване в “Козият рог”. Героинята на Катя Паскалева - Мария, създавала емоционални и психологически внушения, които не трябва да се изразят с думи. И именно тя не се свени от първата най-силна сцена в нашето кино - четирима турци я обезчестяват пред очите на невръстната ѝ дъщеричка. Паскалева влиза в кожата и на майката, и на наследницата, научена от суровия си баща Караиван да отмъщава на тираните. Но срещата ѝ с младия овчар пробужда у нея женската ѝ природа и тя се отдава на любовта.

Сцената с изнасилването обаче е толкова скандална, че предизвиква конфликти не само у нас. Турция иска филмът да се забрани и протестира срещу показването му на международни кинофестивали.

Огнената и страстна Катя Паскалева играе и в други секс сцени. По време на снимките на “Бумеранг” на Иван Ничев тя

успява силно да смути

по-младия си и още неопитен колега Любен Чаталов, с когото си партнират. През 1978 г. той току-що е завършил ВИТИЗ и това е дебютният му филм. Двамата трябвало да се отдадат на любовни ласки, но Чаталов толкова се притеснявал, че кадрите изобщо не се получавали.

Паскалева, която била известна с лютия си език, се ядосала и гневно го попитала: “Ти да не си обратен? Цици не си ли виждал? Ето на, пипни ги”. Това не успокоило младия актьор, а още повече го притеснило. Тогава актрисата му дала няколко глътки водка и това подействало.

Други емблематични филми с еротични моменти са “Всичко е любов” (1979) с Иван Иванов и Янина Кашева и “Вчера” (1988) със София Кузева и Христо Шопов. През същата година се появява и “Време разделно”, където младата Аня Пенчева в ролята на Севда е брутално изнасилена.

Кадър от изнасилването на Аня Пенчева във “Време разделно”.
Кадър от изнасилването на Аня Пенчева във “Време разделно”.

Според режисьорите дълго време след този драматичен филм

никой не се е наемал да направи още по-запомняща се гола сцена

След дълги години се осмелява Йоана Буковска в “Дунав мост”. Интимните ѝ моменти с Чочо Попйорданов са първите толкова детайлни в родното кино. За двамата актьори са и лични, защото тогава пламва и любовта им. Самата Йоана е признавала в интервюта, че екипът е бил по-притеснен дори от самата нея по време на снимките.

Въпреки това някои кинаджии смятат, че все още много актьори и режисьори се притесняват от по-бруталните секс сцени в българското кино.