Секс сцените в българското кино
"Много хубаво изнасилвате", оценила Лили Иванова артистичните умения на Деян Донков в "Изпепеляване"
Парижки подлез млада французойка (Моника Белучи) е брутално изнасилена, пребита и вследствие на травмите изпада в кома.
Тази почти 10-минутна сцена в “Необратимо” не може да бъде издържана дори от съпруга ѝ по това време Венсан Касел. В момента от филма, когато тя излиза окървавена от тунела, на него му призлява, той се разплаква и излиза от киносалона.
Тази сцена е една от най-смущаващите в световното кино и
кара 60% от зрителите да напускат залите
за прожекции. Как обаче става заснемането на изнасилване в чуждото, а и в българското кино? Какво точно се случва на терен пред камерите? Как се подготвят актьорите? Има ли трикове, които остават тайна за зрителя? Търсим отговорите на тези въпроси след представянето в Кан на новия филм “Стажантът”, който разказва за възхода на младия Доналд Тръмп. В него той изнасилва съпругата си Ивана, изиграна от Мария Бакалова. А тя след премиерата обяви, че не е имала абсолютно никакви притеснения по време на снимките, а на терен дори ѝ е бил предоставен
консултант по интимността,
който да ѝ помогне да направи сцената.
У нас само в първите филми не се е гледало с добро око на сексуалното насилие, представяно на екран, заради социалистическия режим. В годините след тов
режисьорите наблягат на еротичните моменти,
така че да заинтригуват публиката.
Със сигурност обаче създаването на каквато и да е секс сцена у нас е най-сложният момент от работата на екипа, твърдят кинаджиите.
“Тези сцени са трудни за заснемане, но зависи от това дали съзнателно се търси някакъв ефект, или е художествено оправдано, има ли граница, или не - обяснява пред “24 часа - 168 истории” режисьорът Николай Волев. - Това са много тънки и деликатни моменти, не са лесни. У нас има много неща, които не са възприети, а в другите култури се приемат добре, в трети всичко е минаване на граница.”
Сцените, в които Волев заснема изнасилване, са в “Козият рог” (1994) и в “Маргарит и Маргарита” (1989). В лентата Маргарита, изиграна от Ирина Жамбонас, попада в лапите на всевластния Неризанов (Васил Михайлов), който ще бъде запомнен с просташката фраза:
“За да получиш, трябва да дадеш!”,
докато прави секс с нея въпреки волята ѝ.
“Смятам, че това изнасилване беше направено по правилния начин, без да се показват самите полови органи - посочва режисьорът. - По-скоро беше важно да се акцентира на внушението, тоест в същността си колко е отвратително да се изнасилва човек, независимо дали е полово, политически, с думи. Всяко едно произведение на изкуството трябва да го показва по художествен начин, а не по вулгарен.”
Така се оказва, че добрата секс сцена зависи от много фактори
- актьори, режисьори, подготовка и отпускане, специфичен ъгъл на камерата, внушение, пресъздаване на чувства.
“Тези кадри изискват репетиции, предварителни разговори - споделя режисьорът. - По-сложно е от един диалог и по-трудно от екшън филм, защото с форми трябва да се покаже психика.
Камерата не може да влезе в мозъците на актьорите и в чувствата им. За да го усетите, трябва да присъствате на заснемането на такава сцена, за да разберете как един режисьор работи с актьорите, оператора и другите си сътрудници. Така ще придобиете представа как се създава един такъв момент. Така ще почувствате
как се постигат определени внушения
чрез дадена деликатна ситуация. Първо, никак не е приятно. Всичко зависи от актьорите. Понякога по-големият екип, присъстващ на заснемането, ги смущава. Друг път е обратното, на някои от тях им помага да ги гледат, за да го изиграят по-добре, на други - не. Всичко е много лично и е невъзможно да се обобщи по какъвто и да е начин. Така че всяка една такава сцена е определена, тя е част от голямото художествено произведение и зависи как се разглежда вътре.”
Повечето кинаджии смятат, че при заснемането на интимни моменти трябва да сведат екипа до минимум и никога не разчитат на актьорски импровизации, за да не се обърка нещо. Всичко е ясно обсъдено и планирано. Уточняват се кои детайли ще изпъкват на камерата и как ще се движи тя. Обикновено продуцентите и режисьорите препоръчват актьорите да се отпуснат, да бъдат истински и да го правят така, както и в живота.
Любопитното е, че ако е заложено да се акцентира върху дадена част от тялото на актьора, но тя не изглежда достатъчно красива, се използва дубльор, каквато е световната практика.
“По принцип смятам, че у актьорите задължително има доза ексхибиционизъм, а това много помага - каза преди време продуцентът Димитър Митовски в интервю. - Време е и те, и зрителите да разберат, че когато дадена еротична сцена е по-брутална, това не е защото режисьорът така си е решил, а защото тя е част от цялото, и ако сме професионалисти, би трябвало да е оправдана от сценария. Според мен нашето кино е изключително свенливо заради убийственото влияние, което социалистическият “морал” е оказал върху него, но нещата бавно започват да се променят.”
Трансформацията на секс сцените
в българските филми се наблюдава най-силно от началото на новия век. Едни от най-емблематичните кадри са от филма “Изпепеляване” от 2004 г., където Деян Донков в ролята на майор Методи Стоев неколкократно изнасилва Калина (Параскева Джукелова). Малко след фурора на продукцията Деян Донков е разказвал, че Лили Иванова, която във филма изпълнява “Дива луна”, го срещнала след премиера на постановка във Военния театър и му казала през смях: “Много хубаво изнасилвате”. Актьорът и досега смята тези думи на естрадната легенда за изключителен комплимент за играта си в сцената.
Любопитното е, че самият той дава някои от идеите как да протече интимният момент. Попитал как ще се движи камерата и решил, че ще извие ръцете на Джукелова, така както военните го правят, когато слагат белезници. Така я поставил в беззащитно положение и мигът бил още по-истински.
Деян Донков наскоро бе гледан и в друга еротична сцена заедно с Теодора Духовникова още в първия епизод на “Войната на буквите”, което възмути повечето зрители и критици. И двамата актьори обаче обясниха, че не се притесняват от заснемането и показването на подобни кадри, защото са професионалисти.
Духовникова наистина се е снимала в много интимни епизоди и винаги е казвала, че това е работата ѝ.
Това проличава в актьорската ѝ игра в първия сезон на сериала “Дяволското гърло”, където тя участва в
гореща секс сцена с Владимир Карамазов
“Владо и Теодора се познават отдавна, приятели са, а на първо място професионалисти - коментира по този повод преди година продуцентът Евтим Милошев, който в момента е служебен министър на туризма. - Голите сцени няма как да ги притеснят.”
Насилието в “Дяволското гърло” обаче е различно от отразеното в драматичния филм на режисьора Мартин Макариев “Игра на доверие” (2023). Той е по идея на Яна Маринова и пресъздава реални истории от нейния живот и този на майка ѝ. Внушава, че жените не трябва да бъдат в ролята на жертва. И вероятно по тази причина има няколко сцени с изнасилвания на Яна Маринова и Луиза Григорова-Макариев.
По-интересното е, че режисьорът Мартин Макариев снима сцената, в която напълно голият Владимир Зомбори в ролята на Камен насилва сексуално съпругата си по сценарий Луиза Григорова, която в живота е жена на Мартин.
Вероятно тези кадри са били неудобни и тежки за всички от екипа.
Разбира се, има и един тънък момент, в който много се внимава сцените от кинематография да не се превърнат в порнография.
"Рецептата е добре известна - за да не са тези сцени порнография, трябва отвъд голия факт на екранното разголване да носят послание и то да е необходима част от посланието на филма - посочва пред "24 часа - 168 истории" медийният експерт Георги Лозанов. - Но и нещо повече – да има защо посланието да минава през сексуалното, да се възползва от съдържателния му репертоар. Той произтича от това, че човек в своята телесна наличност е захвърлен в тленния свят и може да намери опора единствено в другия до себе си, да потъне в него, да се вкопчат. Сексуалното дава експресивната видимост на любовното вкопчване между тленни същества, което ги спасява именно от травмата на тленността,
дава им "глътка безсмъртие"
Така че, когато снимаш сексуални сцени, щеш - не щеш снимаш танца на Ерос и Танатос и ако не можеш да го усетиш и пресъздадеш, по-добре не се захващай – снимай битки, гуляи, преследвания с коли... Да създаваш порнография е обида към човешката дълбочина на сексуалните преживявания."
Според него най-впечатляващият момент в световното кино несъмнено е изнасилването на Мария Шнайдер в "Последно танго в Париж".
"Някои критици считат сцената във филма на Бертолучи с Марлон Брандо и Мария Шнайдер за най-скандалната въобще в киното - отбелязва Лозанов. - Заради нея филмът при появата му е смятан за неприемлив, бил е цензуриран частично или напълно, а режисьорът, актьорът и продуцентът дори са съдени. Сцената не е натуралистична, но е брутална заради гамата от
драматично преливащи се чувства
– любопитство, агресия, изненада, страх, подчинение, привличане, презрение... За изнасилване става дума сякаш, но всичко е достатъчно условно, за да значи и нещо друго. Филмът пресъздава появилата се през 70-те години на миналия век отчужденска антиутопия на анонимния секс – искам тялото ти, но не искам да знам кой си. Това, разбира се, е неудържима претенция и накрая героят разказва на героинята за себе си, а тя го застрелва – трагичен ответ на изнасилването й. Посланието на Бертолучи е хуманистично:
сексът не е игра,
а съдбовен ангажимент, след който нищо вече не е същото. Без въпросната сексуална сцена това послание не би могло да се изведе. А и нищо, което има дълбок смисъл, не може да бъде неприемливо. Неприемлива в киното е само напразната голота."
Така че, за да внушат дадени прозрения у хората, кинаджиите все по-умело създават секс сцени, и то с изнасилвания. Те знаят, че това предизвиква по-голям интерес и реакции у хората, независимо че носят доза възмущение.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър