Как да спрем старите дизели
С мерки, които обаче никой политик не смее да предприеме, докато властва правото на гордия собственик на три могъщи 20-годишни джипа на паркинга пред панелката
България отдавна е автомобилната гробница на Европа. Лошото е, че подобно на софийските гробища и тези със старите коли продължават да набъбват и отдавна са прелели - със скорост от 100 хиляди грохнали от възраст дизели на 20 години (за което “24 часа” писа на 30 април).
Аз също съм фен на дизеловите автомобили и обожавам да минавам безпроблемно около и над 1000 км, без да се отбивам до бензиноколонката на магистралата.
Но работата е там, че в България се внасят със страшна скорост най-старите и цапащи въздуха нафтови трошки над 20-годишна възраст (над половината от вноса), от които европейците бързат да се отърват и които
наистина убиват хиляди хора
Как? Съгласно данни на Световната здравна организация в България всяка година умират между 11 000 и 14 000 души вследствие на замърсяването на въздуха. Страната ни е на трето място в света по смъртност заради лошото качество на въздуха.
Да, старите автомобили не са главният замърсител, но определено влизат в челната тройка наред с отоплението чрез изгаряне на дърва и отпадъци и прахта от непочистените улици в големите градове.
Вече четвърт век пиша за автомобили и през всичките тези години главната тема е застаряващият автопарк у нас.
В последните две години се наблюдава увеличение на продажбите на нови коли и пропастта с употребяваните леко се стопява.
Въпреки това возилата в България продължават да се увеличават, като вече са
над 3 милиона, или по една на двама българи
Лошото е, че автомобилите, които замърсяват най-много - тези над 15- и 20-годишна възраст, продължават да са доминиращите на пазара втора ръка.
През годините автомобилни търговци, политици, икономисти, еколози и всякакви капацитети даваха идеи как да подмладим родния автопарк, но без да се удари по джоба на обикновения българин.
Така няма как да стане.
България е в ЕС и няма право да спира свободното движение на стоки и услуги между държавите - членки на общността. Това означава, че не можем да слагаме никакви ограничения, мита и акцизи при вноса на употребявани возила.
България обаче е може би единствената държава в ЕС, в която данъкът на новите автомобили е по-голям от старите!
С няколко клика в данъчния калкулатор
в интернет за София може да видите, че за нова кола и такава до 5-годишна възраст с двигател със 160 конски сили дължите общински данък от 153,70 лева на година, а за автомобил над 5 до 10 години - 100,24 лв. Над 15 години е 86,87 лв., до 20 години - 66,82 лева, а при над 20-годишните - 73,51 лева. Пълен абсурд!
Ще дам само един пример как е в Германия, една от любимите страни за нов внос у нас (в повечето други европейски страни разликата е дори по-драстична). За леки автомобили с бензинов двигател данъкът е 2 евро на 100 кубика работен обем на двигателя + 2 евро на всеки грам CO2 емисии над 95 г на километър. За дизели скача на 9,50 евро за 100 кубика работен обем на двигателя + 2 евро на грам за CO2 емисии над 95 г на километър.
Еднократната екотакса в България е малко по-адекватна - за употребяван автомобил е по-голяма. Тя обаче е твърде малка и за най-замърсяващите коли стига максимум 310 лева. В Германия регистрационната такса е символична, но пък има данък върху собствеността на превозното средство, който е над 450 евро.
От 1 декември в центъра на столицата на книга е забранено да се движат дизели на над 20 години и на бензин над 30 години. Това обаче май не се следи от никого и въобще не се спазва.
Така че решението за укротяване на вноса на трошките в България у нас е простичко - повишаване на данъците спрямо възрастта на колите и истинско спиране от движение не само в в центъра на големите градове, а изобщо.
Това непопулярно решение обаче
не смее да вземе през 35-те години демокрация нито едно правителство,
нито един политик, защото електоратът ще го зачеркне.
И да, личният ми автомобил вече е на 16 години, бензинов, и също ще ми се наложи или да го сменя с по-нов, или да плащам повече, ако правилата се променят.
Не съм и привърженик всички да се върнем век назад и да яхнем масово велосипедите и каруците, но така не може да продължава.
Човешкият живот не може да се замени с правото да си горд собственик на три могъщи дизелови 20-годишни лимузини или джипове на паркинга пред панелката.
Най-четени
-
Майкини на гости у Меланини Тръмпини
Майкини са на Ню Йорк, моля ти се. Разходили се на Сентръл Парк и оттам отишли на мола, щото имало сел. Зели си гащи и анцунзи от села и на ескалаторите срещнали Илонини Мъскини
-
Криминални архиви: Притискат наказателно Самоковеца, Фатик и братя Пехливанови
Текстът е от архива на "168 часа". Митичните фигури Косьо Самоковеца, братята Георги и Любен Пехливанови и Фатик Шабан са спирани и проверявани наказателно за по няколко часа в акции на полицията в
-
Мистериозна смърт на благодетеля на Бургас. Изгаря всичко, построено със завещаните от него 500 млн. евро
Името на Александър Георгиев-Коджакафалията не говори много на младите бургазлии. По-старите поколения го знаят като един от големите благодетели и дарители на града от началото на ХХ век
-
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България?
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България? От едната страна са две седалки, от другата - една. И това е съществена част от усещането за хубавото преживяване
-
Галерия Китин Муньос на 66 г. в първото си интервю у нас пред "24 часа": Калина ме спечели със смелост и красота
Най-опасните ми приключения са среща с арабски пирати по Нил, нощна буря с 15-метрови вълни, когато мачта падна върху главата ми, ремонт на тръстиков сал във вода