Димитър Митовски: Искам да продължа “Под прикритие” с още няколко сезона
- Но бих го направил по съвсем различен начин, без да повтарям това, което вече е направено и видяно, казва продуцентът
- От добър сценарий може да излезе добър филм, но от лош сценарий - никога
За последните 24 години у нас са били излъчени над 70 сериала с претенцията да впечатлят зрителя и да го приковат към малкия екран. Някои от тях и днес извикват асоциации и се помнят от публиката си, дори като върнем стрелката до 1999 г. към игралния “Дунав мост” или ситкома “Тя и той”. Но много други заглавия от последните 13 години, през които всъщност производството на тв продукции е най-трескаво, са потънали в забрава.
Може да се каже, че през 2008 г. не така сполучливият “Забранена любов” опипва почвата, за да сложи през 2010 г. “Стъклен дом” началото на новата вълна тв поредици, с които се заяви претенция за преследване на нови висоти. Още на следващата година в ефира на БНТ се излъчва първият епизод на сериала, който стъпи на връх, недостижим и до днес от друга продукция. Разбира се, става въпрос за тв феномена “Под прикритие” - най-високо оценения сериал от родната публика, лансиран успешно зад граница и достигнал до над 180 територии на три континента. По този повод разговаряме с продуцента на криминалната поредица. А дали има точна рецепта за създаването на хитови сериали и какви са българските постижения и провали четете тук.
- Г-н Митовски, 12 години след премиерата си в ефир “Под прикритие” все още се дава за пример като най-успешния ни сериал, правен някога. Каква е тайната за успеха му?
- Надали и аз мога точно да кажа. Добра тема, вътре на 100% в жанра, реализъм и разбира се, добра драматургия, добре заснет. Талантливи хора събрани на едно място от добра история. Ако нещата се правят по максимално професионален начин, би трябвало да се получават.
- Каква според вас е формулата за един успешен сериал?
- Не знам дали изобщо има такава формула. Самият аз не мога да кажа, че има. Дори в световен мащаб има примери и за успехи, и за провали. Винаги е така в изкуството.
- Как бихте степенували по важност ключовите компоненти за създаването на една тв поредица - добрата история (сценария), бюджета, времето, режисьорската визия, актьорския каст?
- Вие го казахте почти в правилния ред. На първо място е добрата история. Тя е най-важна и е ключът към всичко. Оттам насетне идват начинът на снимане, начинът на разказване, актьорският каст. Не мога да подценя нито един от компонентите, които изброихте. В “Под прикритие” на първо място беше историята - разказана в точното време, на точното място.
Нормалният зрител не се интересува чак толкова колко добре е заснето нещо, защото в крайна сметка той следи историята.
Но и бюджетът съвсем не е без значение, тъй като киното е нещо, за което се харчат пари.
- Какъв трябва да е минималният бюджет за един порядъчен епизод на един добър сериал?
- Много зависи от историята. Има по-камерни истории, които могат да се направят с по-малко пари, и има истории, които са по-сложни за заснемане. “Под прикритие” е от вторите - много екшън и много локации. Действието се развива много бързо, като в един епизод от приблизително 60 минути има повече от 60 сцени. Това, сама разбирате, е доста скъпо за реализация.
В света има сериали, които се правят с над милион на серия. България е малък пазар и това не може да се случи. Общо взето БНТ е телевизията, която разполага с най-големите възможности за финансиране на българско кино и неслучайно “Под прикритие” се появи в програмата на националната телевизия. Още повече че БНТ дава и свобода на творците да се изявяват.
- Може ли с малко да се направи много?
- Разбира се, че може. Има такива примери. Но общо взето за кино са нужни пари.
- Какви са основните грешки, които се допускат в производството на тв поредици?
- На първо място това е драматургията, разбира се. Казано е, че от добър сценарий може да излезе добър филм, но от лош сценарий никога не може да излезе добър филм. Разбира се, начинът на реализация и талантът на авторите също са важни, както казах.
- Възможно ли е лош подбор на актьори да провали даден проект? Или добрият резултат най-малко зависи от лицата пред камерата?
- За да бъде избран един актьор за дадена роля, трябва да е на мястото си, което важи за целия каст. Ако някой не пасва - това е продуцентска или режисьорска грешка.
- Можете ли да посочите примери за наистина добре направени сериали - и по-нови, и по-стари?
- Много трудно е така да се дават оценки. Има и други добри примери освен “Под прикритие”, но в крайна сметка, като че ли той остава феномен в българското кино и телевизия.
- А смущавали ли са ви откровени провали, които сте гледали в ефир?
- Има много такива примери. Но не е колегиално да говоря.
- Какво обича да гледа българският зрител?
- Не знам точно. В България националните телевизии са три и няма голям избор. По отношение на чужди сериали, мога да ви кажа аз какво харесвам. Най-успешните се знаят и се броят на пръсти. Дори в Америка и Западна Европа няма чак толкова много добри примери. Има едно добро средно ниво и оттам нататък има хитови сериали като Breaking Bad, The Sopranos, Game of Thrones. Нещо, което е направено като “Под прикритие” - ZeroZeroZero. Също “Гомор” (най-успешният италиански сериал след “Октопод”). Ако си спомняте, Александър Сано участваше в един епизод, а когато си е говорил с екипа, установил, че те познават отлично “Под прикритие” и доста се възхищават на нашето постижение, а именно, че ние снимаме с по-малко пари и много по-бързо от тях. Тъй като бюджетните ограничения те ограничават и във времето.
- От какво се стремяхте да спестявате?
- От нищо. Изхарчих абсолютно всяка една стотинка за това на екрана да има много повече production value (продуцентска стойност).
- Какво стана със замисляното от вас продължение “Дед енд”? Има ли шанс да го видим скоро?
- Все още мисля, че не му е дошло времето. Тъй като по-скоро бих искал да пробвам да продължа “Под прикритие” с още няколко сезона и чак след това да направя “Дед енд”. Бих обещал, но не всичко зависи от мен. Би трябвало да стане сега, в следващите няколко години, тъй като енергията от “Под прикритие” все още владее публиката. Но бих го направил по съвсем различен начин, без да се стремя да повтарям това, което вече е направено и видяно. Разбира се, че бих разчитал на някои от емблематичните лица, защото иначе не би било “Под прикритие”, а би било нещо друго.
- Надявате ли се, че ще има положителен ефект от промените, според които сериалите вече могат да получават държавна помощ?
- Разбира се, че се надявам. Не че са кой знае колко пари, но все пак е нещо. На този малък пазар, на който ние работим, това си е един допълнителен стимул за всички нас.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега