Как Русия копира чужди коли вече 100 години
Първият “Москвич” е клонинг на Opel Kadett, последният - на китайски модел
Заради войната в Украйна и последвалото изтегляне на всички световни автомобилни гиганти от Русия в страната набира отново скорост производството на коли, които са чисто и просто копие на чужди марки със сменени емблеми.
След “Москвич 3” (местен вариант на китайския модел JAC JS4) започва и сглобяването на новата Lada X-cross 5 - руската версия на кросоувъра FAW Bestune T77. Оказва се, че създаването на руски клонинги датира от 100 години и си е една вековна традиция, пише сайтът auto.ru.
Историята по копирането на чужди превозни средства
стартира с първия съветски камион АМО Ф-15 (1924–1931 г.),
който има за прототип FIAT Ter 15 от 1913 г.
AMO F-15 дори загатва с името си - това е по-скоро FIAT, отколкото самостоятелна разработка на завода, който сега познаваме като ZIL. Всъщност още през 1916 г. FIAT подписва официално споразумение за производство на камиони 15 Ter в Русия. Няколко години по-късно лицензираният FIAT 15 Ter неусетно се превръща в AMO F-15. До средата на 20-те години на миналия век AMO F-15 с 4,4-литров двигател е с 35 конски сили и десен волан и като цяло изглежда почти като музейна рядкост.
През 1933 година се появява на бял свят съветската лимузина “Ленинград-1” (L-1). Това е много лошо копие на американския Buick 32-90. На фона на красивия “Буик”, блестящ в хром, с двуцветен цвят и ювелирно напасване на частите, L-1
изглежда като копие, създадено в час по трудово обучение
Руската кола е с щамповани джанти, невпечатляващ салон и мотор със 110 коня вместо 115 на оригинала.
Тогава руското списание “За рулем” пише: “L-1 е 8-цилиндров лек автомобил - напълно съветски. Пет хиляди от най-сложните части, изискващи висока прецизност на изработка, бяха усвоени за пет месеца. В колата няма нито една вносна част!”.
Първата партида от шест L-1 участва в първомайската манифестация през 1933 г. и дори отива до Москва и обратно. С това успехите на “съветския Buick” приключват. Моделът не стига до серийно производство.
Автомобилът КИМ-10-50 е съветски Ford Prefect E93A. През 1939 г. заводът КИМ - бъдещият АЗЛК, започва временно сглобяване на лицензирани фордове, докато се строи гигантски завод в Нижни Новгород. Но с пускането на GAZ с пълен капацитет необходимостта от монтажна площадка в Москва изчезва.
След като получи статут на независимо предприятие, КИМ не можа да се отърве от зависимостта от “Форд”. Първият съветски микроавтомобил се проваля с гръм и трясък на главния изпит - приемането от Сталин.
Градската легенда гласи, че Йосиф Висарионович наистина не харесва формата с две врати на KIM и колата е върната за промяна.
В най-кратки срокове работата по грешките е отстранена, но KIM-10-52 с четири врати няма късмет с времето. Автомобилът е представен през 1941 г., когато на никой не му е било до коли.
Стигаме до първия “Москвич” - 400, който се произвежда в периода 1946-1954 г. и е достойно копие на оригинала Opel Kadett K38 (1938 г.). Документът, подписан лично от Сталин през август 1945 г., строго забранява всякакви промени в дизайна.
Автобусът ЛАЗ-695/695Б с години на производство от 1956 до 1964 г. е смесица от Mercedes-Benz O321 и Magirus. Първородният рейс на Лвовския автобусен завод изглежда много по-независим модел. Тайната е, че специалистите на LAZ са подходили творчески към задачата си.
Инженерните решения и оформлението
са шпионирани от Mercedes-Benz O321H,
а дизайнът беше начертан по образ и подобие на автобусите Magirus. Дори емблемата под формата на главна буква L на предната част на LAZ много напомня на изстрелваща ракета - логото на Magirus. Резултатът е красив и модерен автобус за онези години.
Идва ред и на известния в цял свят ВАЗ-2101 (1970–1988), който е руски FIAT 124. От една страна, не е възможно да се нарече жигулата безсрамно копие на FIAT 124, защото самите италианци дадоха лиценза за производство на завода в Толиати.
Освен това ВАЗ-2101 не е точно копие
на 124-ката. Повече от 800 промени са били направени в дизайна на автомобила от съветските инженери. И повечето от тях са за добро, като сгъваемите предни седалки или по-модерния двигател.
Така или иначе, в Европа ладите за износ ги наричат “руски фиати”, които са по-удобни и по-евтини от оригинала.
“Волга Сибер” е сглобявана от 2008 до 2010 година и е некачествен руски образец на американския оригинал Chrysler Sebring. Последната “Волга” в историята предвид съвременните тенденции също може да получи наследник от Китай. Той едва ли ще бъде толкова несполучлив, колкото модела “Сибер”.
Ръководството на GAZ решава да се обърне към опита и възможностите на американската автомобилна индустрия.
Подписано е споразумение с групата Daimler-Chrysler
за производство на седани в GAZ на платформата за предно задвижване Chrysler JR41.
Всъщност спреният от производство Chrysler Sebring в САЩ получи рестайлинг от британските дизайнери от студиото UltraMotive и регистрация на поточната линия в Нижни Новгород заедно с цялото оборудване за производството му.
За три години обаче са сглобени малко по-малко от 10 хиляди седана, въпреки че първоначално планираният капацитет е 60 хиляди автомобила годишно. Тези волги напълниха гаражите на министерства и ведомства, а частните купувачи просто пренебрегнаха модела.
Най-четени
-
Смърт във Венеция
Преди 5 века гондолиерите в града на каналите са били 10 хил. души, днес са 400 Традицията се предава векове наред от баща на син, но сега всеки европейски гражданин може да се пробва срещу курс от
-
Галерия Баварски пророк: Жълт прах, разхвърлян от самолети, ще спре руските танкове
Гадателят Ирлмайер предсказал още смартфоните и климатичните промени Баварският пророк Алоис Ирлмайер (1894-1959) живял през 20-и век, но се твърди, че много от неговите пророчества се отнасят за
-
Как Георги Илиев погреба Фатик до баща му в бял ковчег
Шефът на "ВАИ холдинг" Георги Илиев, борците Боян Радев и Димитър Джамов и още около 150 близки, приятели и бизнеспартньори погребаха убития Филип Найденов– Фатик на 21 август 2003 г
-
Ти си момчето на мама
ТИ СИ МОМЧЕТО НА МАМА 1. Живееш с ваште (Ми само на 43 години си, кво. На тая възраст организмът още не е укрепнал за самостоятелен живот). 2. Търсиш себе си (Все още не си сигурен какъв искаш да
-
Галерия Новите ракети ще обърнат ли войната в Украйна?
30% от оръжията на Киев вече са собствено производство Украйна се готви да удари Москва със собствените си ракети "Трембита". Тази изненадваща новина публикува британският The Telegraph в самото