Нито глоби, нито затвор - само COVID успял да спре убийците на пътя, от 1 г. трендът пак нагоре
Българинът пие две големи ракии и сяда да кара
Само една добра новина - за 6 г. броят на хванатите без книжка пада почти наполовина
Единствено изолацията покрай COVID-19 е успяла да намали броя на дрогираните, пияни и неправоспособни шофьори на пътя. През 2020 г., в която бяха наложени най-строгите противоепидемични мерки, полицията е заловила 27 566 души да карат пияни или дрогирани. И това е най-ниският брой за последните 6 години (2017 - 2022 г.) у нас, показва статистиката на МВР. Тя бе предоставена в сряда от вътрешния министър Иван Демерджиев на депутатите.
Пандемията е и годината с най-малко жертви на пътя - 463-ма. Числото е невиждано от 1961 г. насам.
Най-висок е броят на неправоспособните, пияните и дрогираните шофьори, които полицията е хванала, през 2017 г. Те са общо 44 045. Предната 2016 г. пък са били заловени с алкохол и наркотици 44 355 шофьори, като данните за тази година са непълни, уточнява справката на МВР.
От 2018 г. броят на тези опасни шофьори постепенно започва да спада - първо до 35 265 души, а за годините 2019 и 2021 г. е малко под 30 хил.
През 2022 г. пияните и дрогираните шофьори са се увеличили до 33 625, като това е придружено с рязък скок на отказалите тест за алкохол или дрога - общо 3590. А само от началото на 2023 г. до края на април в нарушение са хванати 9879 души.
За последните 10 години, включително и първите 4 месеца на 2023 г.,
са хванати ужасяващите 323 196 пияни или дрогирани шофьори
Впечатление в справката на министър Демерджиев прави, че бройката на пияните и дрогираните шофьори не се влияе от промените в законите и приеманите през годините по-строги наказания. Дори напротив, промените в законите по отношение на шофирането и употребата на наркотици през 2015 и 2016 г. са последвани от увеличаване на случаите. Първо от 32 569 хванати през 2015 г. на 44 355 през следващата и 44 045 за 2017 г.
Българинът най-често сяда зад волана с над 1,2 промила алкохол в кръвта,
показва статистиката за периода 2017 - 2022 г. Тази концентрация се постига от поне 200 грама ракия или две големи твърди питиета.
Отново броят на глобените с това количество е бил най-висок през 2017 г. - 5877, и най-нисък през 2020 г. - 4631.
С между 0,5 и 0,8 промила в кръвта най-много шофьори са хванати през 2022 г. Тогава актове са отнесли 3320 души.
Същата година са глобени и 2756 души след употреба на между 0,8 и 1,2 промила - това е най-високата стойност за шестгодишния период.
Причината е, че от средата на юли след катастрофата в София, в която Георги Семерджиев уби две момичета, МВР започна мащабна акция срещу пияните и дрогираните водачи.
Броят на тези, които са хванати да шофират повторно след употреба на алкохол, обикновено не надвишава 200 души на годишна база. Най-малко актове за това нарушение са получили 111 души през 2017 г., а най-много са през 2018 г. - 176 души.
Под 100 души годишно е и броят на хората, които са били осъдени за това, че шофират след употребата на алкохол, след като веднъж вече са предизвикали ПТП под въздействието му.
С годините расте и броят на отказите за тест за наркотици. Ако през 2017 г. такъв са дали 569 души, то през 2022 г. броят им вече стига 2 123-ма. Отказалите да дадат проба за алкохол в същия период пък се движи между 1100-1500 души.
Положителна тенденция през последните 6 г. има единствено по отношение на хората, които са хванати да шофират, без да имат книжка. Най-високият брой на хванатите от полицията в такова нарушение отново е през 2017 г. Тогава зад волана, без да имат право, са хванати 17 855. С годините обаче броят им спада. Така през 2022 г. акт са получили 9 хил. души, което е почти наполовина спрямо броя им 6 г. по-рано.
Спад има и на хванатите да шофират под въздействието и на алкохол, и на наркотици едновременно. Най-много са глобените през 2018 г. - 263-ма души. Постепенно броят им спада до 163-ма през 2020 г. и 172-ма през 2021 г. Увеличението е леко обаче през 2022 г., когато акт са получили 188 души.
Най-много тежки катастрофи в страната пък е имало през 2016 г. - 7404
Тогава е имало и най-много ранени - 9374, загиналите са 708.
След рекорда от 2020 г. пък отново се наблюдава ръст на загиналите в катастрофи. Живота си през 2021 г. в ПТП са загубили 561 души, а през 2022 г. - 531.
Тежките катастрофи в първите четири месеца от тази година - общо 1781, пък са повече от тези за същия период през 2022 г. - 1645. Загиналите сега - 138, обаче са с четирима по-малко от 2022 г.
Шест проекта за промени - от куриер да носи фишовете до затвор до гроб за убили човек пияни
Общините ще снимат за скорост и минаване на червено, пешеходците пресичат без телефон в ръка
Темата за пътната безопасност е сред тези, по които парламентът се труди най-неуморно. Депутатите и МВР са внесли поне 6 законопроекта.
Най-подробен е този на МВР. В него се иска скоростта на магистрала да падне от 140 на 130 км/ч. За подобряване на безопасността в градска среда от ведомството предлагат да има жилищни зони, различни от “Зона 30”, по кварталите. Там
скоростта ще е до 20 км/ч, пешеходците винаги ще са с предимство,
а децата ще могат да си играят на пътя. В жилищна зона ще е разрешено паркирането само на обособени места.
В закона е разписано шофьорите да са длъжни да дават предимство на колоездачите и хората с тротинетки, но само при десей завой. Спорна според експерти е точката, която позволява на велосипедистите и тротинеткаджиите да заобикалят колите в средна и лява лента, когато се престрояват, за да завият. Очаква се тя да отпадне след края на общественото обсъждане.
Тротинетката да се бута на пешеходна пътека, е друго предложение на МВР. Така се уеднаквява законовата рамка с тази за велосипедистите, на които пък вече ще им е забранено да возят други хора. Изключение правят деца до 3 години, но само на монтирано столче. Забранява им се и да ползват телефони и други дигитални устройства, докато карат колелата си. Все пак е позволено да говорят със слушалки, но само ако апаратът им е в джоба или закрепен на специална стойка.
Промени са предвидени и за пешеходци. Те вече няма да могат да ползват телефоните си, докато пресичат на зебра. Ще трябва и да се огледат в двете посоки, преди да минат по нея. На пешеходната пътека няма да могат да се бавят и да спират, а ще са длъжни да пресичат възможно най-бързо.
Промените в Закона за движението по пътищата, внесени от ГЕРБ, предвиждат камерите в общините да следят за нарушения като превишена скорост, минаване на червено и каране в насрещното. Фишовете за скорост ще се връчват от служители на общините, независимо за каква услуга е отишъл човек - да си плати данъците или да си издаде някакви документи. (За проблема с връчването виж долу) 70% от събраните средства по глоби, наложени от общинските камери, ще се връщат в общината и ще се използват за подобряване на инфраструктурата - купуване на нови камери, по-модерни устройства, сертифицирането им. Дори законът да бъде приет, настоящите камери на общините няма да могат да снимат за скорост - нямат радари. Те обаче може да се ползват за санкциониране на шофьори, които минават на червено, както и при неправилно престрояване.
От ПП-ДБ искат отпадане на синия талон. В техния проект се предвижда и махане на всички стикери от предното стъкло на колата.
От ГЕРБ-СДС предлагат и промени в Наказателния кодекс. Ако шофьор откаже тест за алкохол или наркотици и има предишно провинение, наказанието да е до 6 месеца лишаване от свобода и 2000 лв. глоба. В момента е само глоба. ГЕРБ внесоха този проект и в предишния парламент. Тогава от МВР казаха, че го подкрепят в частта за отказ от тест за наркотици, но за алкохол трябвало мярката да е валидна едва при второ провинение. Преди законът да се гласува на второ четене, парламентът бе разпуснат.
От “Възраждане” също са внесли промени в НК, с които предлагат затвор от 3 до 8 г. за причинена по непредпазливост смърт на пътя вместо сегашните от 2 до 6 г. А при особено тежки случаи - от 5 до 12 г. За блъснат на тротоара санкцията се изравнява с тези за дрогирани и пияни шофьори - от 5 до 15 г. затвор.
До 20 г. или доживотен затвор за шофьорите, убили след като са взели наркотици или с над 2 промила алкохол в кръвта, предлагат в свой проект и от БСП. Настояват колата да се отнема от шофьора. Тези промени бяха поискани преди 3 г. от главния прокурор Иван Гешев след катастрофата, при която Кристиан Николов уби Милен Цветков след употреба на дрога. От БСП предлагат същото наказание и за убийците на пътя без книжка или ако са били с над 50 км/ч над ограничението.
Вътрешният министър от първо лице за лудостта на магистралите: Джигит изпреварва Демерджиев с 300 км/ч, но КАТ не може да го пипне
“Скоро ме изпревари на магистралата човек, който кара сигурно с 300 км в час. Спря го полиция, оказа се, че кара съзнателен човек и нямаше как да го санкционираме, защото камерите на АПИ, както казах, не можем да ги ползваме (те не са сертифицирани, защото технологията, с която мерят скоростта, не е прецизна - б.а.), а те отчитат 240-260 км. Отговорен човек беше, който не осъзнава, че с тази скорост, която се движи, може да отнеме човешки живот.”
Това разказа на изслушването в парламента Иван Демерджиев. Вицепремиерът и вътрешен министър увери депутатите, че от ден първи работи по темата за катастрофите и липсата на ефективна система за събиране на глоби.
Запитан за процента санкционирани и невръчени фишове за скорост, Демерджиев не поясни какъв е, но бе категоричен, че глобените се увеличават и спада процентът на невръчените електронни фишове. А от тези, които са ги получили, почти всички си плащат. Призна, че проблемът е при тях и при наказателните постановления - когато шофьор се санкционира с акт, едва в наказателното постановление, което се издава след месец, се определя глобата и колко точки се отнемат.
Преди дни главният секретар на МВР Петър Тодоров обясни, че над 40% от глобите за скорост не успяват да бъдат връчени. Процедурата, при която полицай отива до дома на нарушителя и го търси, за да му връчи акта, е от 60-те години на миналия век. Тодоров обясни, че ако провинилия се го няма, процедурата се повтаря. Поиска водачите да дават своя мобилен телефон и мейл с получаването на шофьорска книжка и там да се пращат глобите им.
В проектозакона, който МВР внесе в Министерския съвет, е предвидено по-бързото връчване на глобите чрез куриер или профил в Единния портал за достъп до електронни административни услуги. В законопроекта, внесен от ГЕРБ, се предлага глобите за скорост да могат да бъдат връчвани и в общината.
Проблемът с връчването на глобите за скорост и наказателните постановления започна преди 2 г. Оттогава МВР няма договор с куриерска фирма. Затова полицаите разчитат да спрат шофьор и при проверката на таблета им да му дадат глобите за скорост.
В последните години бяха правени опити за силово връчване на електронни фишове и наказателни постановления, които обаче бяха отменени от съда. Първият беше с масови проверки на граничните пунктове, когато шофьорите, а и спътниците им, които имат шофьорски книжки, бяха проверявани за невръчени глоби и постановления. Другият опит бе с отнемането на книжката за неплатени глоби и спирането на колата от движение до погасяване на задълженията.
Ново правило - в Турция колата може да кара само шофьорът, регистриран при влизане на границата зад волана
В Италия оставят “честитки” по колите под формата на QR code, в Англия пращат по пощите
Българското консулство в Истанбул публикува нови правила за пътуване в Турция. При влизане на турска територия с лек автомобил превозното средство се регистрира на водача и единствено той има право да го управлява в страната и след това да я напусне с него. Това се прави, за да важи застраховката “Зелена карта” при произшествия. Турските власти не разрешават преотстъпване или управление от друго лице, било то с пълномощно, дори регистрираният на влизане водач да се намира в същата кола. При нарушение автомобилът може да бъде задържан и се връща само след заплащане на солидна глоба.
Шофьорите нямат право да напускат Турция без автомобила, с който са влезли, освен ако не представят официален документ с уважителни причини.
Фишовете за пътни глоби в Англия обикновено идват по пощата и са придружени със снимков материал от камера за извършеното нарушение, тъй като повечето основни пътища са включени в системата за видеонаблюдение на полицията. Възможно е финансовата санкция да бъде връчена и лично от полицай на пътя, но това по-скоро е изключение и се прилага, когато шофьорът е засегнал или застрашил други участници в движението и се е наложило да бъде спрян. Дори и тогава обаче се изисква документ, съдържащ дата на издаване на глобата, тъй като има срокове да се плати, а от това зависи и нейният размер.
Обикновено се дават 28 дни да се плати с възможност тя да бъде намалена наполовина, ако това стане през първите 2 седмици. Ако нарушителят не се издължи в рамките на указания срок, получава втори сертификат за финансова санкция с предупреждение, че трябва да я плати в рамките на две седмици, като тя вече е увеличена с 50% от първоначалния размер.
Oтскоро в големите италиански градове пък се използва освен нормалното връчване на фиш и оставянето на глоби по колите под формата на QR code. Кодът не съдържа дори номера на колата и вида нарушение. Чрез сканирането му със смартфона водачът може да види съобщението, какво нарушение е направил и дължимата сума.
Има различни начини за плащане. Ако на бележката от полицията е написано, че може да се възползвате от 30% намаление, и към него е прикрепен и самият акт, то веднага след това и най-късно до 5 дни може да платите. Това може да се направи дори в магазина за цигари и тото фишове. Ако глобата не бъде връчена на нарушителя до 90 дни, тя става невалидна. Това важи за всички видове нарушения – от тези за паркиране до тези за превишена скорост.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър