Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

       

Процедурата за Драгалевския лифт е от миналата година и все още е на етап издаване на виза за проектиране. В тази посока се изказаха и от “Витоша ски” още миналата година. За Фандъкова при добра организация планът за управление може да се изработи за година- година и половина. “След това трябва да се съгласува и отиваме на 10 години”, посочи тя.

Работи и лифта “Витошко лале 1”, а “Витошко лале 2” зависи от метеорологичните условия. Засега нищо не се говори за ремонт или отново изграждане на останалите въжени линии. Затворена е двуседалковата “Романски - вр. Малък Резен”, която извежда скиорите под Черни връх. Дълга е 1930 метра и преодолява денивелация от 500 метра с капацитет 600 души на час.

“Особено запомнящо се бе качването с “Романски”, който ако спре точно когато седалката ти е на върха над Стената, за 15 минути ставаш на ледена шушулка”, припомня си бившият главен архитект Петър Диков.

Неработещо е и съоръжението “Заека” поради липса на пари за осъвременяването му и купуване на техника за обработка на пистата “Стената”, която обслужва.

В дългия списък от

ръждясала техника се

вписват и влековете

“Боби”, “Спас”,

които също работеха на “Стената”, както и “Помагалски”, който тръгва от там, но слиза почти до началото на “Романския” лифт.

Има и един проект на лифт, който така и не е бил изграден. Предвидена е въжена линия от квартал “Бояна” до хижа “Средец”. Обявена е тържествено в печата през 1961 г., но не е ясно защо не е придвижена и никога не е започната.

Що се отнася до ски центровете, те са няколко. Най-старият и най-добре разработен е “Алеко”. Останалите са “Конярника – Ветровала”, “Офелии” и няколко ски плаца за начинаещи.

На теория в планината има 16 писти, но от тях работят само четири.

А някога на Витоша са планирали и летни забавления. Като например през 1961 г. са смятали да открият плувен басейн под долната станция на Драгалевския лифт на площ от 600 кв. м, дълбочината му - от 50 см до 1,80 м. Но никой не си спомня да се е къпал в него, просто защото никога не е бил построен.

Всички обаче знаят от къде минават шосетата за качване в планината - от “Бояна” към Златните мостове и от “Драгалевци” към хотел “Морени” и хижа “Алеко”. Малко хора обаче са наясно, че по документи се водят горски пътища. Повече от 50 години се движим по тях, без статутът им да е актуализиран.

“Ако следваме информацията от кадастъра, те не са отворени за обществено ползване по определения ред - със заповед. Нямат характеристиките на общинска пътна мрежа. Ние сме единствената община в България, която осигурява градски транспорт по горски пътища”, коментира бившият заместник-министър на околната среда Тома Белев.

Пътната мрежа е подложена

на силна амортизация

поради продължителността на зимния сезон, съчетано с интензивна експлоатация и големите надлъжни наклони, обясняват от дирекция “Природен парк Витоша”. Смятат, че трябва да се потърсят проектни решения, гарантиращи устойчивост на настилката на туристическите алеи с голям наклон и показали индикации за проблемно оттичане на повърхностните води.

“В рамките на определените бюджетни средства на общината основните пътища кв. “Драгалевци – хижа “Алеко” и кв. “Бояна” – м. Златни мостове се поддържат в сравнително добро експлоатационно състояние. По линия на текущи ремонти останалите пътни настилки се поддържат в експлоатационно състояние, осигуряващо проходимост”, допълват от дирекцията.

Разклоненията към хижите

и почивните бази са в лошо

състояние или са изцяло

компрометирани

поради липсата на регламент и в резултат на негативното въздействие на метеорологичните условия. Реално в планината работят много малко хижи и хотели, повечето тънат в разруха като ски съоръженията.

За инфраструктурата обаче няма подробен устройствен план. Нито за водоснабдителната и канализационната, нито за електроснабдителната. В XXI век никъде по хижите и хотелите няма действаща пречиствателна станция. Построена е само една - за ски център “Алеко”, която не работи.

Така въпреки ремонтите на повечето хижи и подновените табелки Витоша изглежда почти както при соца. Също оттогава е и наредбата, която се подновява периодично, че в събота и неделя с лични коли можем да се качваме на Витоша само до 11 ч. или след 14 ч. Защо е необходим тричасов луфт за автомобили, при положение че през останалото време е разрешено, е трудно да се обясни. Но е факт, че полиция пази подстъпите и не допуска моторизирани туристи.

Ако причината е да се контролира дали са заети паркоместата, би могло да се сложи вход и брояч и колите да се спират при достигане на пределния брой. Общински съветници от “Демократична България” обявиха, че тази наредба нарушава Закона за движение по пътищата, който не позволява по този начин да се ограничава подстъпът на хора, които живеят в района. Но във времевия диапазон между 11 и 14 ч. в събота и неделя можем да се качим на Витоша само пеша, с автобус или с лифт, ако работи.

А докато не се приеме работещо решение за осъвременяване на съществуващите стари съоръжения, това остава почти единственият вариант да отидем на чист въздух над София.