Ситен клец в студиото - добър сеир, но много рискован
С напредването на възрастта човек престава да се прави на идеален. Така че признавам, понякога коментирам туй-онуй във фейса. Да, знам, че е простотия, но какво да правя - човешко е!
За щастие, публиката не ми обръща особено внимание. Но онзи ден най-сетне и мен ме забелязаха, защото нарекох
култовото интервю на колежката Цънцарова
с прокурора Гешев "ситен клец". Затрупаха ме с лайкове и коментари, все одобрителни.
Даже един сигналножълт сайт, лидер на по-изисканото обществено мнение, ме удостои с пълен "копи-пейст"! Това действа подмладяващо. Навремето същият сайт ми обръщаше повече внимание, но като навърших 70, ме позабрави. А бяха интересни времена! Веднъж даже публикува мащабен очерк за моя афера с известна театрална актриса, красавица и при това омъжена. Уви, аз изобщо не я познавам. За пръв път научих името й от тази публикация. Но все пак афера с красива непозната актриса винаги ласкае самочувствието, така че споменът е приятен.
Боя се обаче, че останах неразбран с този "ситен клец". Мен не ме интересуват клецащите, а жанрът като такъв, защото взе много да се налага в телевизиите. Извинявам се на прекрасната колежка Цънцарова, ако някои са го възприели като персонална критика. Аз никога не критикувам колегите и винаги съм на тяхна страна, защото ги разбирам.
Е, понякога леко се шегувам. Според мен обаче
възходът на “ситния клец” като жанр е важно обществено явление
и то трябва добре да се опознае и осъзнае от всички засегнати – журналисти, политици, пиари, зрители. За зрителя – нека се радва на сеира, но без да си прави изводи по същество. Все едно двама се сбили. Ама защо се сбили и кой кого набил – това за него си остава загадка. Също така е загадка дали журналистът сам е решил да си чегърта госта, или му е наредило началството. А може и грантоед да е. Казва ли ти някой?
И така, какво е "ситен клец"? Ето какво съм написал:
"Водещата или водещият прекъсва госта още в средата на първото, най-много на второто изречение и му забива въпрос, който е по-скоро обвинение. Започва да отговаря - и пак го прекъсва. И така до края.
В един момент гостът разбира, че няма да му дадат да каже нищо, и започва само да контрира язвително. Двамата си мерят лошотията. Други гости пък не си прекъсват изречението, продължават да говорят заедно с водещия и нищо не се разбира. Чиста идиотщина..."
Това, разбира се, е много елементарно описание на жанра. Просто ме домързя да бръкна под полата на темата. Политологът Иво Маев обаче се вдъхнови и даде доста по-научна дефиниция. Цитирам я изцяло поради историческото й значение:
“Мисля, че в медийната теория стилът "ситен клец" е известен като
“кодиране на журналистическата агресия”
чрез постепенно натрупаване в хода на интервюто на разнородни атрибути на агресивния стил - прекъсване, повтаряне на едни и същи въпроси, подхлъзване чрез демонстрация на незнание, опростяване на строго специфичен професионален език, създаване на двусмислено впечателние, иронични забележки и т. н. - сигурно списъкът може да се продължи.
"Ситният клец" е невъзможен в интервю за печатна медия -
нечетимо и
дразнещо е,
и очевидно няма да стигне до читателя. Визуализацията и краткото време на тв интервютата позволяват ситният клец да е широко застъпен именно в тази форма. Подготовката за изпълнение на "ситен клец" изисква работа на редакторите, подготовка на въпросите и вероятните отговори, дори и ако е необходимо да изпратят предварително темите за разговора с интервюирания. Основното, което се цели, не е да се получи представа за позициите и мнението на "жертвата" на ситния клец, а да се откърти поне една реплика от нея, която да стане хит, да се изтъркаля по-дълго в пространството, евентуално да създаде собствен митологичен смисъл и - най-добре - да се превърне в емблема или прякор на въпросния интервюиран.
Стилът "ситен клец" обаче е ограничен в тематичния си обхват - той не може да бъде прилаган в интервюта с учени - не си представям ситен клец с професор по ядрена физика или физика на тъмната материя, освен ако журналистът не е поне доцент в тази област и целенасочено търси слабите места на опонента си. Ако проследите войната на физиците между двете големи войни от миналия век, ще забележите, че опитите за "ситен клец" лесно се давят в много трудни дебати”.
Напълно съм съгласен с анализа, но имам някои уточнения. Аз пък спокойно мога да си представя "ситен клец" в интервю с професор по ядрена физика:
Водещият: Я кажете за тази котка на Шрьодингер – защо я убихте?
Професорът: Нека първо обясня, че това е мисловен експеримент в квантовата механика, който…
Водещият: Това не ви дава правото да убивате котки!
Професорът: Не става дума за самата котка, а за прехода от субатомни към макроскопични системи, който…
Водещият: За това ще говорим после, първо кажете - вие лично знаехте ли за убийството?
И така нататък, и така нататък. Моят съвет към професора е да бяга от студиото още при третия въпрос, тъй като на десетия вече ще го чакат полицаите с белезници.
Ако пък някой политик се набута в този капан, няма ли си пиар да го предпази?
У нас пиарството е много по-развито от ядрената физика
Последния път, когато бях главен редактор на вестник, едни известни пиарки ми звъняха почти всеки ден по повод на някоя информация, която още не е написана. Аз изобщо не знам за нея, но пиарът вече е научил, знае кой е репортерът, на какъв етап е писането и какво трябва да се пренапише. И по-важното е, че знаят телефона на собственика на вестника. Ако ДАНС и МВР бяха на нивото на пиарите, в България нямаше да има нито шпиони, нито крадци.
Добре, но да речем, че някой политик много, ама много държи да обясни своята позиция, защото нещата са много по-дълбоки, а сред обществото цари пълно неразбиране. Пиарът му казва – недей! Там те канят за ситен клец! Не, казва политикът, истината винаги побеждава!
Моят съвет е следният – ако истината е толкова дълбока, по-добре да използва вестник. В телевизията по-важно е сакото.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха