Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

По разследването за магистрала "Хемус" очевидно има неразбиране на закона от страна на колегите от МВР, смята шефът на националното следствие  

Разследването за трагедията на магистрала "Струма", при която загинаха  45 македонски граждани, е към финалната си фаза. Очакваме три експертизи, може би ще са готови преди Коледа. Това съобщи по БНТ директорът на Националната следствена служба и зам.-главен  прокурор Борислав Сарафов. 

"Автобусът буквално се е нанизал на мантинелата. Има две категории на скоростта - разрешена и съобразена. Имаме представа за скоростта, но ще изчакаме автоекспертите. Скоростта е била по-скоро несъобразена. 90 км/ч са били надхвърлени", добави той.

Сарафов уточни, че изискванията към водач на автобус са по-завишени отколкото към другите шофьори. "Затова е било необходимо скоростта да е съобразена, независимо от маркировката и пътните условия. Няма причинно-следствена връзка между катастрофата и лошата маркировка", смята шефът на следствието. 

Той припомни, че по казуса "Своге" пътният участък бил изследван и се оказало, че пътя не отговаря на необходимите стандартни изисквания. Имало и сигнали от кмета. 

"Не сме взимали проби от пътя при катастрофата на "Струма", но той отговаря на условията", уточни Сарафов. 

По думите му към момента мнението на колегите му било по-скоро за човешка грешка.

"Съдебната реформа е необходима", каза още шефът на националното следствие. "Изненадвам се обаче как се редуцира до структурна реформа на институция. Тя трябва да обхваща и промяна на устройствените правила, по които работим. Не чувам гласове за промяна в нашите закони. Наказателният кодекс е от 1968 г. Необходимо е осъвременяване както на НК, така и на  НПК", обясни той.      

Според  него през последните години законодателят се ангажира да завишава санкциите, но не и да редуцира това, което трябва да се работи по общия ред и това, което може и по-съкратена процедура. 

Сарафов припомни, че искри между МВР и прокуратурата са прехвърчали и преди.  Той посочи конфликтите Иван Татарчев - Богомил Бонев, конфликтът между бившия шеф на ВКС Иван Григоров и  Никола Филчев.

"Обществото не печели. Не съм убеден, че има война, по повечето казуси има синхрон", смята той.  

Сарафов представи и своя версия по разследването за магистрала "Хемус" и  Борислав Колев, правейки уточнението, че не познава случая в детайли.

"Колегите от полицията работят усърдно и са притиснили с доказателства обвиняемия. Той се е почувствал притиснат до стената и е искал да подаде информация за тези, които са над него във веригата, и е поискал да облекчи съдбата си. Това обаче не е възможно. Българският закон не позволява облекчаване на процесуалната съдба срещу показания", каза Сарафов 

Той обясни, че това го има в американската система, но не и в българската. "Нашето споразумение е за признаване на вина и е след приключване на разследванвето", каза той. 

"Очевидно има неразбиране на закона от страна на колегите от полициията", добави Сарафов.

По думите му оперативните служби работят по по-опростени правила. "На тях нещата може да им изглеждат по-лесни, но ние работим по ясни  законови мерки", обясни той. 

"Хубаво е да познават и закона. Вместо да говорим за структурни реформи защо не се приеме споразумението да бъде развито и в нашата правна система", каза още зам.-главният проукрор.