Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ицо Хазарта
Ицо Хазарта

Дискутират трябва ли мандат за училищните директори

Тук съм, защото умея за отправям послания и те да достигат до хората. Това каза Ицо Хазарта при откриването на дискусията по темата за образованието.

Когато преди години се запознахме с Кирип Петков, събра ни усещането, че научните изследвания трябва да са на високо ниво, но и полезни за вземането на решения. Спечели ме с това, че имаме обща визия, обърна се министърът на образованието и науката акад. Николай Денков към съпредседателя на “Продължаваме промяната”. От формацията, както и самият Денков не крият, че той е фаворит за поста в бъдещия коалиционен кабинет.

4% от БВП за средно образование, 1% за висше и 1% за наука искат от “Демократична България”. Настояват държавата да гарантира достъпа до образование и грижа от най-ранна възраст по нов модел - бюджетирането да е на родено дете, а не на записано в детска градина.

Да се създаде система за подбор на учителите, директорът да атестира преподавателите, настоятелството - директорите, обяви пък Георги Няголов.

От ИТН предлагат мандантост на директорите - до два 5-годишни, за да няма възможност за “политически зависимости и натиск”. Има директори, които са национално богатство и ограничаване до два мандата е пълна демотивация, възрази Милко Багдасаров от БСП. Той защити и делегираните бюджети. Според него е най-хубавото нещо, което се е случило в образованието. От 2008 г. няма стачки, защото парите са в училището, каза той.

Започвам с оптимизъм, в комисията по образование в НС от 2014 г. всичко важно се гласува единодушно, каза министър Денков. Подчерта, че парите трябва да следват качеството, като се прави оценка на добавената стойност - разликата между входа и изхода в различните степени, затова е важно националното външно оценяване. Дискусия имаше и около броя на учебниците по един предмет.

Присъственото обучение няма качествена алтернатива, убедени са всички. Обединиха се и около това, че системата е недофинансирана, трябва да се даде повече свобода в работата на учителите, както и да се намали административната им тежест.