Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Документ от общината за платен данък трябва да представя всеки собственик след първата регистрация в КАТ.
Документ от общината за платен данък трябва да представя всеки собственик след първата регистрация в КАТ.

 Баровци свалят номерата преди сделка, за да не плащат

 При регистрация на автомобил вече ще искат бележка за платен налог

Схема за икономисване на местен данък, ощетила за 10 г. общинските хазни с поне 60 млн. лв., предстои да бъде затворена със законови поправки.

При сделки с коли, които вече са имали поне една регистрация у нас, собствениците да представят в службите по регистрация на МВР издаден или заверен от общината документ за платен данък, когато са ги придобили.

Това предложение за промени в Закона за движение по пътищата внесе шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова по сигнали от много общини. То е записано в преходните и заключителни разпоредби на проект за промени в Закона за местните данъци и такси. Предложението е прието на първо четене в бюджетната комисия, а днес предстои да бъде гледано на второ.

Врътката се правела най-често със скъпи коли или камиони. Собствениците се възползвали от запис в Закона за местните данъци и такси и стара наредба на МВР от 2000 г. Текстовете предвиждат, че не се дължи общински имуществен данък при придобиване на кола, ако тя няма регистрация в КАТ.

Поради това

тарикатите

пускали искане

за сваляне на

номерата, след

което

прехвърляли

собствеността, най-често на свързани или подставени лица, без да платят местен данък.

Сделката ставала, докато не е изтекъл срокът за техническия преглед и на застрахователните полици по “Гражданска отговорност”, за да не се плащат повторно.

По неофициална информация от подобни сделки местните бюджети са били ощетени с над 60 млн. лв. за 10 години. В изпълнителни дела, заведени за данъчни задължения, имало фрапиращи случаи с един и същ собственик,

притежавал

над 145 коли,

който след пет

години процес

бил осъден за

данъчни измами

Според експерти общините са направили грешка с високите размери на местния данък при придобиване на имущество, който варира от 3 до 5%. Така за скъпи коли, в зависимост от цената налогът тръгва от 3500 и може да стигне до 9000 лв., което било постоянен мотив за търсене на различни схеми за укриването му.

В последните години от НАП са установили освен нови схеми за измами с данъци за автомобили и камиони и разцвет на някои от известните. Такава била схемата за укриване на ДДС, като се отдават коли от висок клас под наем. В нея участват фирми, регистрирани извън страната.

Преди години данъчните организираха цяло разследване, за да установят къде е реалното място на стопанска дейност на цяла верига от дружества и дали не трябва да се регистрират по ДДС и съответно да плащат данък в България. Проверявани бяха и българските наематели, както и физическите лица, които са били упълномощени да управляват луксозните коли. При разследването се установи, че се укриват и местни данъци. Как работи схемата? Според инспектори у нас са се вкарвали автомобили с номера от малки германски градове, добили популярност като автомобили със SHA регистрация.

Реално за много от тях е имало

прехвърляне

на собственост,

скрито зад

фиктивни

договори за наем

В момента тази схема се прилага и за внос от Италия и дори от Япония. От НАП вече са набелязали няколко вносители, които ще бъдат проверени основно.

Зачестяват и случаите на укриване на данъци чрез фалшиви документи за автомобили, твърдят инспектори. Това била класическа схема, работела от години. Чрез подмяна на истинските документи собствениците плащали значително по-ниски данъци от реалните. Данъчните измами лъсвали след съпоставка на декларираните в общинската администрация данни за автомобили с тези в системите на КАТ и ИА “Автомобилна администрация”, което вече се прави.

При първата разновидност на тази схема собствениците представяли фалшив талон при декларирането на съответната кола в общината, в който са променени данните за мощността на автомобила в по-ниска.

По този начин автомобилът попада в друга категория за облагане с данък, където той е с много по-малък размер. Проверките започнали, след като много експерти в общинските служби били изненадани от декларирани луксозни лимузини и джипове, чиято мощност на двигателите обаче била нереално ниска според представените документи.

Втората група измами залагала на представянето на фалшиви договори за продажба на МПС с цел закриване на партидата в общината на съответния автомобил и преустановяване на данъчното облагане. След година

същият

автомобил се

прехвърлял на

нов собственик

вече с подправени документи и така се намалявал размерът на данъка за него.

След като заработиха електронните системи за плащане на данъци, макар и рядко, се засича и представянето на фалшиви квитанции за платен, но много по-нисък от реалния данък на автомобил при прехвърляне. Това става в случаи, когато сделката е само пред нотариус и той не проверява налога.

3,75 млн. са колите у нас, новите са едва 230 хиляди

През 2019 г. общият брой на всички МПС в България е 3,75 млн., с почти 90 хиляди повече от предишната година. Новорегистрираните автомобили са 302 000, при 320 000 през 2018 г. и 306 000 през 2017 г., показват данни на МВР. От тях 1,31 млн. са бензинови спрямо 1,29 млн. дизелови. Общо леките коли са се увеличили с 57 хиляди през 2019 г.

Делът на най-старите коли - над 20-годишни, расте, като през 2019 г. е достигнал 41% спрямо 38% предишната година. Превозните средства на възраст 15-20 години са 26% от всички с регистрация у нас. От новорегистрираните 302 хиляди возила 193 хиляди са над 10 години. Новите - тези, които са на възраст до 5 г., са 230 хиляди.

След като пазарът на нови автомобили се срина заради коронакризата, през последните два месеца има известно възстановяване.

През юни в България са били регистрирани 2283 нови леки коли, което е с 29,9% под миналогодишното ниво за месеца, сочи статистиката на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители). Общо резултатът у нас за първата половина на 2020 година е 10 161 продадени нови леки коли, или минус 44,5%.

Въпреки драстичното намаление на продажбите заради пандемията статистиката отчита оптимистично раздвижване на пазара през юни, след като през май в България бяха пласирани 1127 возила (повишението е двойно), а през най-кризисния месец - април, продажбите бяха едва 824.

Само през юни 2019-а у нас са били регистрирани 3255 нови леки коли (с почти хиляда отгоре спрямо сега), докато през юни 2018 г. техният брой е бил 3586. Общо в Европа търсенето при новите леки коли се е свило с 38,1% до ниво от 4 281 549 бройки при миналогодишен резултат от почти 7 милиона. Най-голямо понижение се отчита в Испания (-50,9%), следвана от Италия (-46,1%), Франция (-38,6%) и Германия (-34,5%).

През юни на Стария континент са продадени 949 722 нови леки коли, което е с 22,3% по-малко в сравнение със същия период на 2019 г. Единственото изключение е Франция, където през изминалия месец има ръст от 1,2% до ниво от 233 814 продадени автомобили. В Испания понижението е 36,7%, в Германия е 32,3%, а в Италия - 23,1%.