Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Заради непогасени щети по искове от чужбина, Брюксел сложи мониторинг над българското бюро "Зелена Карта".
Заради непогасени щети по искове от чужбина, Брюксел сложи мониторинг над българското бюро "Зелена Карта".

Български компании не плащали щети при катастрофи зад граница

Международната система “Зелена карта”, базирана в Брюксел, постави мониторинг над българското бюро заради неплащане на щети, причинени от застраховани у нас автомобили в чужбина, научи “24 часа”.

Председателят на бюрото Орлин Пенев във вторник бе с изключен мобилен телефон и до редакционното приключване на броя не бе открит за коментар.

От финансовия регулатор заявиха, че не са получили официална информация и по тази причина не могат да коментират.

Според неофициална информация повод за строгата санкция е проблем с изплащането на обезщетения при инциденти в чужбина, основно от две български застрахователни компании - “Лев Инс” и “Далбог Живот и здраве”.

От “Лев Инс” заявиха, че днес компанията ще излезе с официална позиция по казуса.

Мониторингът означава, че българското бюро ще бъде задължено да предоставя в Брюксел всеки месец справки за паричните потоци.

Ще трябва също така да се предостави

банкова гаранция

срещу предявени,

но неизплатени

искове,

както и да сключи общ презастрахователен договор за целия пазар, обясниха за “24 часа” хора от бранша.

Според тях такъв презастрахователен договор би струвал около 20 млн. евро.

Мярката означава също, че е много вероятно отчисленията, които в момента внася всеки застраховател в Гаранционния фонд, да бъдат увеличени.

Всички тези финансови изисквания ще се калкулират в цените на “Гражданска отговорност” и полиците “Злополука” и ще ги оскъпят.

Българското бюро “Зелена карта” е под неформално наблюдение от февруари т.г. Тогава по искане на Брюксел бяха внесени 4 млн. евро допълнителна гаранция от всички застрахователи.

Новото писмо уведомява бюрото, че се налага и осигуряване на презастрахователен договор за целия пазар.

До момента не е известно друга държава - членка на международната система “Зелена карта”, да е поставяна под такъв мониторинг.

Засега

България не е

изключена от

гаранционната

схема

и затова преки негативни последици за собствениците на автомобили няма да има.

За проблемите с изплащането на щети съобщи през лятото от парламентарната трибуна премиерът Бойко Борисов.

Имаме съществен проблем в застраховането покрай фалита на ЗК “Олимпик”, заяви премиерът. Тогава той обясни, че прави това заключение на базата на информация, която е получил от службите.

Според Борисов в Румъния, Италия, Германия и Гърция има хора с по 300 и 400 автомобила с български регистрационни табели. Той добави, че 42% от катастрофите в Румъния са с автомобили с български номера.

Борисов бе категоричен, че по силата на т. нар.

“Зелена карта”

се източвали

български

компании

Министър - председателят заяви също, че е разпоредил на полицейските аташета в държавите в системата “Зелена карта” да проучат случая.

Много често наши компании се оплакват от застрахователни измами с произшествия в чужбина и предявяване на искове към тях, които те отказват да платят, но продължават да извършват съдебни разноски заради заведени дела, които се точат с години.

Според запознати застрахователният бранш е напълно наясно с възможните финансови последствия от мониторинга, но засега се консолидира около идеята

солидарно да

поеме тежестта

от финансовите

санкции,

тъй като те са по-добър вариант от възникване на ликвидни проблеми в големи компании.

Експерти от бранша обърнаха внимание на “24 часа”, че с последните поправки в Кодекса за застраховането покрай казуса с “Олимпик” депутатите дадоха право и на бюрото “Зелена карта” да има достъп до парите от Гаранционния и от Обезпечителния фонд. Те вече са в сила.