Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Карта на газовия хъб “Балкан”. Със светлосиньо е маркиран пътят на газа от “Турски поток” през България.
Карта на газовия хъб “Балкан”. Със светлосиньо е маркиран пътят на газа от “Турски поток” през България.

През ТАСС “Газпром” обяви, че чака обявяване на търга,

за да играе за капацитет в новите газопроводи

"Газпром” избира България, а не Гърция за страната, през която да транспортира газа от “Турски поток”. След това маршрутът е Сърбия, Унгария и Словакия.

Това става ясно от информация на ТАСС, която се позовава на съобщение от руската газова компания. “Газпром” заявява, че има намерение да участва в пазарния тест за резервиране на капацитет от новите тръби, които “Булгартрансгаз” ще строи на входа на границата между България и Турция и на изхода при Зайчар, Сърбия. Капацитетът се оценява на над 15 млрд. куб. м газ.

Прави се обаче уточнението, че руската компания планира участие, но решението ще бъде взето съобразно условията за резервиране, които ще бъдат известни при обявяването.

В същия ден, в който бе публикувано съобщението на руската агенция, министърът на енергетиката Теменужка Петкова коментира в парламента: Това, че “Газпром” официално оповести, че ще резервира такъв капацитет, показва, че т.нар.

втора тръба от

“Турски поток”

на практика ще

мине през

България

Тя поясни, че енергийните еврорегламенти предвиждат да се проведе пазарен тест, за да се разбере дали са налице сигурност и финансова устойчивост за изпълняване на проекта. По-рано Петкова каза, че в третата фаза с обвързващи оферти за резервиране на капацитет кандидатите трябва да кажат какви количества искат и за какъв период.

“Булгартрансгаз” обяви на 16 ноември, че е внесъл в КЕВР за одобрение документите за пазарния тест. Шефът на компанията Владимир Малинов заяви преди дни, че се надява

да обяви

процедурата в

началото на

декември,

в петък това намерение бе потвърдено и от Петкова.

Ако това стане, окончателното класиране на обвързващите оферти ще е през март догодина.

От КЕВР заявиха, че са изпратили на “Булгартрансгаз” въпроси и чакат отговор, като от регуратора не се ангажираха кога ще одобрят документите за търга за капацитет. Но разбирали, че този проект е приоритетен.

Търгът за резервиране на капацитет е нужното условие, за да започне строителството на новите газопроводи, които ще струват според различни изявления между 2,6 и 2,8 млрд. лв.

Става въпрос за 11,5 км от турската граница до компресорна станция “Странджа”, след това има 155 км газопроводи от съществуващата транзитна газова система на България и се стига до компресорната станция в Провадия.

Оттам до сръбската граница ще се строи газопровод по трасето на “Южен поток”, който да стигне до сръбския град Зайчар. Ще се изграждат и нови две компресорни станции - “Нова Провадия” и при село Расово, което е на около 400 км от Провадия.

Както “24 часа” писа, “Бултартрансгаз” предвидливо купи от “Южен поток България” цялата документация за спрения газопровод в сухопътната му част у нас. Така българският газов оператор е подготвен да построи новия газопровод в съкратени срокове.

А времето е малко, защото 5-те компании, които участваха с необвързващи оферти на втория пазарен тест, искат да започнат да транспортират газ от януари 2020 г.

Ясно е, че след пускането на “Турски поток” транзитирането на газ по така наречения “Трансбалкански газопровод” през Украйна, Румъния и до България, ще спре. Поне индикациите от “Газпром” са такива. В момента на година

към Турция,

Гърция и

Македония се

транспортират

17 млрд. куб. м

по българската мрежа. Сигурно е, че транзитът към Турция ще отпадне, въпреки че българската компания има договор до 2030 г. и депутати вече изчислиха, че ще загуби над 1 млрд. лв. от такси.

Източници от “Булгартрансгаз” казват, че през 2020 г. ще може да се доставя газ от границата с Турция към Гърция, Македония и Сърбия.

С новите газопроводи Теменужка Петкова

очаква печалба

от 4,4 млрд. лв.

за 20 г.

Съобщението от “Газпром” дойде почти в същия момент, в който в българския парламент почти единодушно бе приета промяната в газовата част на енергийната стратегия. Тя предвижда строителство на новите газопроводи за “Турски поток”, участието на “Булгартрансгаз” с дял в терминала за втечнен газ при Александруполис и газовия хъб “Балкан”.

С промяната България дава заявка, че има твърдо намерение да остане фактор на газовата карта на Европа, както постоянно повтаря министърът на енергетиката Теменужка Петкова. Пазарният тест за капацитет е част от пътя, който трябва да се извърви до старта на новите газови тръби.

“Консенсусът за енергийната стратегия, който имахме, е важен знак, че успяваме да се обединим и да работим в името на България. Оттук нататък следва стриктно спазване на европейските правила, за да елиминираме всички грешки от “Южен поток”, каза Петкова.

По време на дебатите при гласуването на стратегията спор имаше по темата кой е отговорен за проблемите с “Южен поток”. Председателят на енергийната комисия Делян Добрев заяви, че БСП и Орешарски са спрели “Южен поток” и “да се прехвърля вината за спирането му върху ГЕРБ е напълно неуместно”. 

Парламентът прие

стратегия за 2,8 млрд. лв. 
Енергийният министър и шефът на ресорната комисия представиха данните за преминаване на “Турски поток” през България.
Енергийният министър и шефът на ресорната комисия представиха данните за преминаване на “Турски поток” през България.

Парламентът прие да се строят газопроводи за 2,8 млрд. лв. Това предвиждат промени в Енергийната стратегия на България до 2020 г., гласувани от депутатите на второ четене. Средствата ще са нужни, за да се изгради инфраструктура, която да съответства на новите газови потоци в региона.

“За да се запази стратегическото място на България по отношение на доставките и транспортирането на природен газ, трябва да се изгради инфраструктура”, обясни енергийният министър Теменужка Петкова след приемането на текстовете.

Промените в документа са свързани с газов хъб “Балкан” и създаването на концепция за изграждането му.

Промяната в стратегията се наложи след първите индикации от “Газпром”, че след пускането на втората тръба на “Турски поток” ще спре транзитът от Украйна, което означава и през България към Турция. Основната част от инвестицията ще е за нови 484 км тръби от Провадия до Зайчар в Сърбия и за нови две компресорни станции и 11,5 км газопровод от българо-турската граница до станция “Странджа”.

В стратегията е разписано да се работи за изграждане на интерконекторите на България със съседни на нас страни.

“В изпълнение на тези наши ангажименти ние днес решихме, че е удачно българската държава чрез своя оператор да участва и в изграждането на LNG терминала на Александруполис, което ще ни даде възможност за реална диверсификация на източниците на доставка на природен газ”, обясни Петкова.

По-рано тази седмица Петкова заяви, че ако се спазят стъпките в актуализираната енергийна стратегия, държавната компания “Булгартрансгаз” ще излезе на плюс с 4,4 млрд. лв.

Дебатите по стратегията продължиха над 2 часа и не получиха подкрепа единствено от 9 народни представители от “Обединени патриоти” и депутат от ГЕРБ.

“Булгартрансгаз” е почти готов

да почне да изгражда тръбите

На 19 март “Булгартрансгаз” след обществена поръчка с покана купи активите на “Южен поток България” за сухопътната част на спрения газопровод през територията на България.

Не са напазарувани само документите от брега на Черно море до компресорната станция при Провадия.

Така българският газов оператор спестява много време за подготовката на строителството на 484 км тръба от Провадия до сръбската граница. Инвестицията, която е направил той, е за 12 765 949 млн. лв., става ясно от договора с “Южен поток България”.

Какво е купено?

От март “Булгартрансгаз” вече е собственик на Подробния устройствен план на трасето на газопровода, който струва към 2 млн. лв. Притежава и ОВОС, който е купен за 5,17 млн. лв. 2,7 млн. лв. с струват геоложките проучвания на трасето.

Техническият проект е оценен за 1,6 млн. лв.

Компанията притежава още вещни права, сервитутни права в областите Монтана и Плевен и археологическите проучвания на трасето на газопровода, които са на Националния археологически институт и музей.

Всичките тези придобивания от активите на спрения газопровод ще направят възможно строителството на северната тръба да започне бързо.

Остава да се изкупят земи по трасето, казаха източници от “Булгартрансгаз”.