Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Тежки катастрофи със смърт на пътя ще оскъпяват застраховките до 400% от 2020 г.
Тежки катастрофи със смърт на пътя ще оскъпяват застраховките до 400% от 2020 г.

Един милион водачи ще достигнат максималния бонус и цената за тях ще е с 25% по-ниска

8% от водачите, или близо 2 милиона, ще плащат по-евтина “Гражданска отговорност”, когато се въведе системата “Бонус-малус”. Това показват сметките на Комисията за финансов надзор.

1 милион водачи, или 44% от всички, ще достигнат максималния бонус и ще плащат 25% по-малко , т.е. около 225 лв. Първите 2 години без нарушения поевтиняват общо с 20% задължителната застраховка.

18% от водачите ще попаднат в малус класовете и за тях тя ще е по-скъпа. Само 0,6% ще попаднат в най-тежката категория с 400% оскъпяване, което означава около 1200 лв. за полица при сегашните цени, очакват от регулатора.

Около 4% от собствениците на автомобили ще бъдат на нула и ще плащат стандартната цена на застраховката, без отстъпка или оскъпяване, сочат разчетите на комисията.

Това означава, че рекордното оскъпяване до 400% на задължителната полица “Гражданска отговорност”, което ще вдигне цената до минимум 1200 лв., ще засегне 0,6% 18 000 души. Попадането в най-високия 20-и клас, който носи максималното оскъпяване, става след тежък инцидент с убит на пътя или при 9 малко по-леки от това нарушение. 

Още първата година след въвеждането на системата, която се очаква да заработи от 2019 г., намалението за изрядните на пътя ще е 10%. До максималния бонус те не трябва да имат нарушения, подлежащи на наказание още 7 години.

Според разчетите 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при сегашните цени, които се движат около 300 лв. за “Гражданска отговорност”, те ще плащат за нея около 225-230 лв.

Дребните нарушения като шофиране в бус лента или при паркиране няма да се наказват.

При старта на системата застраховката ще се сключва за всеки автомобил. При нарушение на пътя отрицателни точки, които водят до по-рисков клас, ще се пишат едновременно както на колата, така и на собственика.

При въвеждане на системата “Бонус-малус” може да се стигне до ситуация шофьорите, които са причинили лек пътен инцидент, да платят сами причинените от тях щети на другия автомобил, вместо да се повиши техният рисков клас като водачи, и затова да се оскъпи “Гражданска отговорност”, допускат от финансовия регулатор, чийто председател е Карина Караиванова.

Ако например при неспазване на дистанция шофьор предизвика лек удар на предната кола, това би повишило цената на полицата със 190%, при условие че водачите извикат КАТ, а щетите поеме застрахователната компания. В подобен случай виновният водач ще плаща по-скъпа полица в продължение на 5 години. Затова ще има възможност той да поеме сам щетите по ремонта на другата кола и да не се стига до корекция на полицата му.

Въвеждането на системата “Бонус-малус” по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите между 15% и 30% в различните държави. Очакванията са в България тежките катастрофи да спаднат с около 20-30%, прогнозират от КФН.

Карина Караиванова
Карина Караиванова