КФН: 78% от водачите ще плащат по-евтина "Гражданската отговорност"
Само за 0,6% от тях се очаква тя да поскъпне рекордно до 400%
Рекордното оскъпяване до 400% на задължителната полица "Гражданска отговорност", което ще вдигне нейната цена до минимум 1200 лв. ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 000 души. 78% от водачите, т.е. 2 млн. души ще попаднат в бонус частта на скалата от системата "бонус-малус". Това показват разчетите на Комисията за финансов надзор по данни на МВР и застрахователни компании.
Попадането в най-високия клас- 20-ти, който носи драстично високата цена ще става след тежка катастрофа с убит човек на пътя, или след 9 по-леки от това нарушение инцидента. Още първата година след въвеждането на системата, която се очаква да влезе в сила от догодина, намалението за изрядните водачи ще бъде 10%. Ако нямат нарушения през 2021 г. отстъпката ще стигне до 20%. За да ползват максималния бонус от 25% обаче, те не трябва да имат нарушение още 7 години.
Разчетите показват, че 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при настоящи цени от около 300 лв., за "Гражданска отговорност" те ще плащат 225 лв.
Застраховката ще се сключва за всеки автомобил. При нарушение на пътя отрицателни точки и по-рисков клас ще се слагат както на колата, така и на собственика, припомниха от финансовия регулатор.
Оттам допускат, че при въвеждането на "бонус-малус" част от водачите при леки произшествия могат да предпочетат да платят причинените от тях щети на другия автомобил, вместо да се повиши техния клас. Оттам дават пример с ПТП причинено от неспазване на дистанция. При лек удар на колата отпред, цената на полицата се коригира нагоре със 190%, ако щетата плати застраховател. Виновният шофьор пък ще плаща по-скъпа полица в продължение на 5 години. Ако щетите са леки, водачите могат да не викат КАТ, а да се договорят, и виновният да плати щетите на другия, за да не губи от цената на застраховката.
Въвеждането на системата "бонус-малус" по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите – с между 15% и 30% в различните държави, показва статистиката на КФН. Това е и една от основните цели при въвеждането на тази система и у нас.
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков