Превозвачи ще плащат 10 пъти повече заради толтаксата, цените на храните се вдигат с 5%
Поскъпват и застраховки, което допълнително ще оскъпи стоките
До 5% ще поскъпнат стоките, които хората купуват всеки ден или поне често, след въвеждането на толтаксите, изчислиха за “24 часа” превозвачи. Сметките са за бързооборотни стока като хляб, мляко, сирене, колбаси, месо, които се транспортират всеки ден.
Влиянието на таксуването на база изминато разстояние за стоките, които човек купува рядко като бяла и черна техника, дрехи и други, ще е минимално.
Три варианта за толтакса се предлагат - първият е 12 ст. на километър, вторият - 20 ст., и третият - 26 ст. Средно един камион, който извършва вътрешни превози в страната, изминава 100 000 км.
Ако толсистемата се въведе за магистрали и за пътища първи, втори и трети клас, превозвач, чийто камион изминава 100 хил. км, ще плаща 12 хил. лв. на година. Това е близо 10 пъти повече от сегашната годишна винетка, която струва 1340 лв. При цена от 20 ст. на км годишното плащане е 20 000 лв. В пари превозът на стоки с камион на територията на страната за година при първия вариант е с 10 660 лв. в повече, а при втория - 18 660.
Според превозвачи цената на транспорта в момента е между 1,60 - 1,80 лв. на километър. С преминаването към толтакси тя ще се качи на 1,75 - 2 лв., което е между 9 и 11% увеличение при варианта 12 и 20 ст. на км, а при 26 ст. ще е над 20%. Транспортът е с дял между 10 и 15% от себестойността на бързооборотните стоки. Ако един хляб струва 1 лв., а делът на транспорта сега е 15 ст., при първия вариант на толтаксата с 12 ст. на км поскъпването ще е с 1,35 ст., или с малко над 1 на сто, ако е с последния - 26 ст. на км, то увеличението ще бъде към 3%.
“24 часа” се свърза с производители на бързооборотни стоки, но се оказа, че те все още нямат изчисления как въвеждането на новото таксуване ще се отрази на цените. Има и представители на фирми, които не са съвсем наясно какво представлява толтаксата, други смятат, че тя ще се плаща само от чуждите камиони.
“Досега се плащаше за време, а не за изминати километри. Няма как да се съпоставят новите цени с тези на винетките. Трябва да се пресметне колко километра изминава един тир и да се предположи колко би пътувал след въвеждането на тола”, заяви пътен експерт.
“Не е ясно колко ще струва километър, нито за кои пътища ще се плаща. Щом в началото няма да са всички, ще се движим по безплатните”, заявиха от фирма за производство на зеленчуци.
“Рано е да правим изчисления и догадки. И сега плащаме винетки за камионите, а с толтаксите не вярвам да е много по-различно”, коментира прокуристът на една от най-големите месопреработвателни фирми.
Според него компонентата транспорт има недотам голям дял в крайната цена на продукта. Освен това толтаксата била най-малкото притеснение. По-сериозен разход били закупуването и поддръжката на камиона, заплатата на шофьора, осигуровките му и т.н.
“Очаквам спедитора, с когото работим, да ми изпрати изчисления. За оскъпяването освен толтаксите влияние ще окажа и поскъпването на “Гражданска отговорност” и застраховката на самите товари, коментира представител на фирма за матраци.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха