Шеф готвачи и световен шампион рекламират кренвирши. Не е гот!
Kакто повечето истински ченгета по света презират детектив Хорейшо от сериала "От местопрестъплението", а лекарите гледат с насмешка на доктор Хаус, така и милиони готвачи на планетата открито мразят Джейми Оливър.
В случая с Хорейшо и д-р Хаус проблемът е в тоталната загуба на реализъм, която създава опасно неосъществими очаквания в обществото за силата на правосъдието и светкавичната диагностика на трудно откриваеми заболявания.
В случая с Джейми Оливър отрицателната енергия идва точно от обратното - от агресивния реализъм, от успеха и комерсиализацията, която добива почти индустриални размери. Оливър и съпругата му Джулс имат огромна верига от ресторанти, детски храни и тв предавания. А личното им богатство се оценява на над 300 милиона лири.
Хората са завистливи по природа и не всеки се радва на чуждия успех. А когато Джейми пропусне да отиде на откриването на поредния си италиански ресторант в Хонконг, вече никой не може да затвори устата на хейтърите.
Да, Оливър наистина е дразнещо комерсиален, защото не тече само от чешмата в кухнята на Гордън Рамзи, но той има и много големи успехи и победи, които са далеч не толкова в личен, колкото в обществен интерес. Всички знаят за победата му над "Макдоналдс".
Mакар че от веригата за бързо хранене не признават, точно той е причината те вече да не използват амониев хидроксид, за да превръщат с него в прилично изглеждащи хамбургерите, направени от най-големите боклуци - мазнини, кожа и вътрешности от животни.
Известно е също така, че други две големи вериги - "Бъргър кинг" и "Тако бел", пак заради известния готвач, още преди "Макдоналдс" да го направи, също спират да обработват продуктите си с амониев хидроксид.
За да се случи това, Джейми Оливър води продължителна битка с гигантите в бързото хранене. Като в свои предавания показва какви точно боклуци от розова слуз правят веригите - подробно, в целия процес на производство. И накрая просто пита - искате ли тази розова слуз, обработена с амониев хидроксид, в устата на вашето дете?
Тези големи вериги за бързо хранете обаче и днес са пълни с хора. Но това е друга тема. Разказвам тази история за Джейми Оливър заради рекламите на храни, които се въртят в българските телевизии, сайтове, радиостанции и вестници.
У нас и най-добрите маркетинг специалисти трудно могат да създадат продукт като Джейми, но в последните години, също благодарение на телевизионните формати станаха много популярни няколко готвачи, модерно наричани шеф.
Те обаче възприемат успеха си очевидно само в комерсиален план, защото, без никакви задръжки, не спират да се записват в множество реклами на продукти със силно съмнително съдържание - кренвирши и лютеница. Всички изследвания в последните години показваха, че те в най-добрия случай са некачествени като храни.
Кренвиршите масово се правят от най-големите боклуци при разфасоването на животни. Да не говорим за случаите, когато официалните власти откриваха в тях канцерогенни съставки. В лютеницата има прекалено много сол, захар, нишесте, а веднъж дори откриха седатив - забранено за хранителната индустрия вещество с приспивателен ефект.
Нашите майстор готвачи обаче нямат никакво притеснение да рекламират подобни продукти. Съдейки по многобройните им интервюта, и двамата са с много успешна кариера и отлично финансово положение. Те не са притиснати от житейски обстоятелства в личен план да подпомагат продажбата на некачествена храна.
Не е готино така. Защото, господа шефове, вие имате силно влияние и много хора в България ви харесват и подражават. Ето това аз бих нарекъл грозно комерсиално, а не стила на Джейми Оливър.
Още по-тъжно обаче ми става, когато слушам рекламата на същите кренвирши да се чете от един любим за мен и за всички българи световен шампион. Не знам дали той има някакъв бизнес и дали финансовото му положение е окей?
Но ми е много трудно да приема, че толкова харесван световен шампион, на когото вярват още повече българи, може да рекламира съмнителна храна. Въобще световен шампион да "продава" кренвирши, това не е готино не само за него, но и за цялата нация.
И ако трябва да сме максимално реалисти, и по света се случва известни и много богати спортисти да рекламират боклуци, за да станат още по-богати. Като например футболните икони Меси и Роналдо, които се снимат постоянно в клипове за чипс и кола (не по-малко вредни от кренвиршите и лютеницата).
Но в интерес на истината в началото на лятото Европейската комисия наложи ограничения в рекламата на подобни продукти и предприе мерки за популяризиране на тяхно място на полезни храни.
Докато обаче тези регулации станат наистина ефективни, можем да разчитаме само на добрия вкус, морал и социална ангажираност на известните хора у нас. Което за момента не дава добър резултат.
Най-четени
-
Майкини на гости у Меланини Тръмпини
Майкини са на Ню Йорк, моля ти се. Разходили се на Сентръл Парк и оттам отишли на мола, щото имало сел. Зели си гащи и анцунзи от села и на ескалаторите срещнали Илонини Мъскини
-
Криминални архиви: Притискат наказателно Самоковеца, Фатик и братя Пехливанови
Текстът е от архива на "168 часа". Митичните фигури Косьо Самоковеца, братята Георги и Любен Пехливанови и Фатик Шабан са спирани и проверявани наказателно за по няколко часа в акции на полицията в
-
Мистериозна смърт на благодетеля на Бургас. Изгаря всичко, построено със завещаните от него 500 млн. евро
Името на Александър Георгиев-Коджакафалията не говори много на младите бургазлии. По-старите поколения го знаят като един от големите благодетели и дарители на града от началото на ХХ век
-
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България?
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България? От едната страна са две седалки, от другата - една. И това е съществена част от усещането за хубавото преживяване
-
Галерия Китин Муньос на 66 г. в първото си интервю у нас пред "24 часа": Калина ме спечели със смелост и красота
Най-опасните ми приключения са среща с арабски пирати по Нил, нощна буря с 15-метрови вълни, когато мачта падна върху главата ми, ремонт на тръстиков сал във вода