Ученик от школата на Захарий Зограф рисува иконите
Те са много по-одухотворени от повечето образци на самоковските ателиета
Фактът, че Васил Левски държи иконите в черквата да се изрисуват от негов познат от Самоков, означава, че най-вероятно той е завършил прочутата Самоковска зографска школа, основана от бащата на Захарий Зограф. Самият Захарий починал през 1853 г., така че не е изключено да става дума и за пряк негов ученик.
Синът му стажувал при друг голям самоковски майстор - Никола Образописов. Той и баща му Иван също отстоявали тезата лицата на светиите да са одухотворени и живи. Някои от иконите в бобовдолската църква
са датирани от 1880 г.,
което е няколко години след обесването на Левски. По онова време това е било обичаен период за иконостас, тъй като художниците са работели в ателиета и са били затрупани от поръчки. Българите масово са искали да се възползват от придобивките на Кримската война и са строели църкви и манастири на много места.
Очевидно иконописецът на Апостола
е бил много талантлив,
защото лицата на иконите са изключително одухотворени. Нещо рядко за този период, когато художниците са бързали да насмогнат с поръчките.
От тази гледна точка не е изключено той да е по-скоро ученик на брата на Захарий Зограф - Димитър, който е известен именно със стремежа си да оживи лицата на светиите. Факт е, че образите на Исус Христос, Йоан Кръстител, Света Богородица и свети Николай, които могат да се видят в църквата в Голяма Фуча, са изключително одухотворени и подсказват, че художникът може да се търси и сред синовете на Димитър Зограф или последователите им.
Има още един аргумент, че по-скоро става дума за ученик на брата на Захарий Зограф. Димитър
никога не се е подписвал под иконите,
които рисува, и е много трудно да се определи със сигурност кои са неговите творби. Той смятал, че иконописецът не е важен, а на преден план трябва да е светецът. За разлика от него Захарий се подписвал навсякъде.
Синовете на братята зографи - Димитър и Захарий, също са били художници, които са имали ученици. Така че, ако реставраторите не открият някаква следа под хоросана на църквата в Голяма Фуча, никога няма да се разбере името на посочения от Левски художник.
Вероятно той е оставил и други шедьоври в малката черква, но за съжаление те отдавна са откраднати.
Кметицата на селото Цонка Сотирова обясни пред "168 часа", че преди години е имало взлом и са изчезнали много от тях. Останалите са описани от полицията.
Ако не се вземат мерки, те са обречени. Рисувани са на дърво, което не е било защитено и вече се деформира, а боята пада заради влагата в църквата. Освен това то е проядено от дървояд.
Самата постройка е в окаяно състояние. Местните са успели да спасят само покрива и камбанарията, но в стените се виждат огромни пукнатини. Подът пропада, а вторият етаж
може да се срути всеки момент
В стремежа си да укрепят сградата при някакъв ремонт е заличена и иконата на Света Богородица над входа на църквата.
Така е заличена и последната следа за името на тайнствения иконописец, изпратен от Левски.
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г