Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Вместо да бъдат унищожени в ЕС, тези трошки бълват саждите си у нас

Заради няколко хитреци - едри вносители на дизелови автомобили, които в ЕС трябва да отидат за скраб, България е заплашена от осъдителна присъда за мръсния си въздух.

"Най-важното е страната да промени възрастовата структура на автомобилния парк и да се ограничи категорично вносът на коли, които не се ползват в ЕС", казват експерти. "Известно е, че има хитреци, внасящи автомобили, които вместо да бъдат разкомплектовани в ЕС, се продават у нас и димят по пътищата",

твърди и бившият екоминистър Евдокия Манева

Няколко са големите компании, които внасят в страната стари дизели. На седмица те докарват от Европа по десетина автовоза и заради ниската цена трошките се разпродават в рамките на няколко дни.

"Този бизнес в момента е доста изгоден както за някои европейци, така и за някои българи - твърди Манева. - Повечето им купувачи у нас прибягват до тези стари автомобили, притиснати от икономически фактори. Трябва обаче да сме по-информирани и

да се преборим с тарикатите."

На въпрос защо се допуска това и защо собствениците на нови автомобили плащат в пъти по-високи данъци от тези на стари коли, от МОСВ твърдят, че този въпрос е извън компетенциите им. Факт е, че за една нова кола налогът е в рамките на 120-150 лв., а за 20-годишно рено е 20-ина лв.

"Подкрепяме по принцип създаването на стимули за закупуване на нови автомобили, но считаме, че към момента това ще има

много малък ефект върху качеството на въздуха

- казват от МОСВ - основно заради икономическото положение на преобладаващата част от населението."

На въпрос защо толкова години няма стимули за покупка на нов автомобил и толкова ли е силно лобито на вносителите на стари коли, Манева признава, че то наистина е доста влиятелно.

Както и че това е известно на МОСВ, но че те често са с вързани ръце. Причината е, че грижата за околната среда и здравето

все още не са интегрирани

в другите държавни политики. Според нея засега те са само думи в съответните програмни документи.

"Опитайте се да убедите финансовия министър, че

трябва да има национална програма

и ресурс за промяна структурата на автомобилния парк - казва Манева. - Ще получите аргументи от 9 дерета как това не може да стане. Но то категорично може да стане, ако има воля. И в цялата индустрия със старите автомобили - внос, разкомплектоване, рециклиране, употреба на таксите, отчетност,

трябва да се сложи ред."

Според нея проблемите се знаят, но засега МОСВ е само в тази борба.