Хитреци задръстват България с димящи стари возила
Вместо да бъдат унищожени в ЕС, тези трошки бълват саждите си у нас
Заради няколко хитреци - едри вносители на дизелови автомобили, които в ЕС трябва да отидат за скраб, България е заплашена от осъдителна присъда за мръсния си въздух.
"Най-важното е страната да промени възрастовата структура на автомобилния парк и да се ограничи категорично вносът на коли, които не се ползват в ЕС", казват експерти. "Известно е, че има хитреци, внасящи автомобили, които вместо да бъдат разкомплектовани в ЕС, се продават у нас и димят по пътищата",
твърди и бившият екоминистър Евдокия Манева
Няколко са големите компании, които внасят в страната стари дизели. На седмица те докарват от Европа по десетина автовоза и заради ниската цена трошките се разпродават в рамките на няколко дни.
"Този бизнес в момента е доста изгоден както за някои европейци, така и за някои българи - твърди Манева. - Повечето им купувачи у нас прибягват до тези стари автомобили, притиснати от икономически фактори. Трябва обаче да сме по-информирани и
да се преборим с тарикатите."
На въпрос защо се допуска това и защо собствениците на нови автомобили плащат в пъти по-високи данъци от тези на стари коли, от МОСВ твърдят, че този въпрос е извън компетенциите им. Факт е, че за една нова кола налогът е в рамките на 120-150 лв., а за 20-годишно рено е 20-ина лв.
"Подкрепяме по принцип създаването на стимули за закупуване на нови автомобили, но считаме, че към момента това ще има
много малък ефект върху качеството на въздуха
- казват от МОСВ - основно заради икономическото положение на преобладаващата част от населението."
На въпрос защо толкова години няма стимули за покупка на нов автомобил и толкова ли е силно лобито на вносителите на стари коли, Манева признава, че то наистина е доста влиятелно.
Както и че това е известно на МОСВ, но че те често са с вързани ръце. Причината е, че грижата за околната среда и здравето
все още не са интегрирани
в другите държавни политики. Според нея засега те са само думи в съответните програмни документи.
"Опитайте се да убедите финансовия министър, че
трябва да има национална програма
и ресурс за промяна структурата на автомобилния парк - казва Манева. - Ще получите аргументи от 9 дерета как това не може да стане. Но то категорично може да стане, ако има воля. И в цялата индустрия със старите автомобили - внос, разкомплектоване, рециклиране, употреба на таксите, отчетност,
трябва да се сложи ред."
Според нея проблемите се знаят, но засега МОСВ е само в тази борба.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха