Тихомълком пуснаха тировете убийци в петък и неделя
Ограничението за движението им
е само когато има празнични дни
Тировете са пуснати да пътуват свободно по магистралите през лятото. Това е станало възможно със заповед от 21 ноември 2016 г., установи в. “24 часа”. Според нея тежкотоварните камиони вече не се спират в петък и неделя за определени часове по магистралите, а ограничението е за няколко участъка от първокласни пътища.
Забрана за тирове по магистралите има само за официални празници - от последния работен ден преди празниците от 16 до 20 ч и в последния почивен (празничен) ден от 14 до 20 ч.
Единствената забрана за тирове през уикенда по магистралите е за участъка от “Хемус” от София до Ябланица, но тя бе издадена на 16 юни тази година заради ремонтите.
Информацията за облекченията за тировете бе потвърдена от лидери на организации на превозвачите - Миролюб Столарски, Красимир Лалов и Йордан Арабаджиев (позицията им виж в карето на 3-а стр.).
Според тях
бил постигнат
консенсус
по въпроса след дълги разговори, в които са участвали представители на пътната агенция, КАТ, “Автомобилна администрация” и прокуратурата.
Ноемврийската заповед на пътната агенция е от деня, в който тогавашният шеф на ведомството Лазар Лазаров подаде оставка. По това време в оставка е и кабинетът “Борисов 2”.
Документът е качен на сайта на агенцията в рубрика “Нормативна база” и подрубрика “Заповеди”. Той обаче
липсва в
бюлетина с
новини от
пътната агенция
В продължение на няколко дни “24 часа” търси за коментар Лазаров, но той не отговори на мобилния си телефон.
Сегашният шеф на пътната агенция Дончо Атанасов, който по време на решението от 21 ноември е член на управителния съвет, си спомни, че в периода на подготовката за документа е присъствал само на едно съвещание с КАТ, “Автомобилна администрация” и браншови организации на превозвачите. Тогава те
заплашвали
да изкарат
камионите
на протест,
ако ограниченията за движение не бъдат облекчени.
“24 часа” попита пътната агенция дали в момента тировете могат да се движат по магистралите в петък от 14 до 20 ч и в неделя от 14 до 20 ч. От ведомството отговориха така:
“През периода 1 юни – 15 септември всеки петък от 17 ч до 20 ч и всяка неделя от 14 ч до 20 ч е ограничено движението на тежкотоварните автомобили над 12 тона по определени участъци от пътната мрежа. Те са посочени в Заповед РД-11-1046 от 21 ноември 2016 г., подписана от АПИ, ГД “Национална полиция” в МВР и ИА “Автомобилна администрация”.
Пътните участъци са: Ребърково - Ботевград, връзката на лот 2 на АМ “Струма” при Благоевград - ГКПП Кулата, Русе - Велико Търново, Варна - Бургас, Бургас - Царево.”
На 7 юли 2016 г. пътната агенция също опита да пусне тировете през уикендите. Заповедта е почти същата като тази от ноември. Забраната е само за някои пътища, за които се смята, че са рискови.
От Българската асоциация на пострадали при катастрофи пуснаха официално искане за отмяна на облекчението.
Основен мотив бяха няколкото тежки катастрофи с камиони през юли след отмяната на лятната забрана. Според посочените данни в жалбата само на 13 юли 2016 г. са станали три тежки произшествия с участието на пет тира.
След това пътната агенция отново върна забраната тежкотоварните превозни средства над 12 тона да се движат по магистралите и някои други пътни участъци в петък от 17 до 20 ч, и в неделя от 14 до 20 ч.
Което обаче се оказа отменено от 1 юни тази година, а
ограничението е
оставено само
когато има
празнични дни
От 16 юни тировете могат да пътуват през почивните дни по “Тракия”, “Струма” и “Марица”, но не и по “Хемус” в участъка от София до Ябланица.
По повод тази забрана превозвачите веднага са поискали среща с шефа на пътната агенция. Тя е насрочена за вторник. Зам.-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов каза, че тя не е обсъждана в работни групи и е дошла изненадващо.
Над 50 са пътните инциденти с тирове от началото на годината, при които има жертви. 10 души, включително и шофьори на камиони, са загинали при катастрофите.
Превозвачите:
Постигнахме
консенсус за
почивните дни
Постигнахме консенсус на работните срещи, на които обсъждахме заповедта. Ние се съгласихме със забраната за празничните дни, но се разбрахме тежкотоварните камиони да се движат по магистралите в петък и в неделя. Това каза за “24 часа” Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. Той заяви, че превозвачите се съгласили, че не трябва тирове да пътуват за уикенда през Кресненското дефиле, както и по други пътища от републиканската мрежа, които са опасни. “Но не е проблем движението на тировете по магистралите”, каза той.
И Миролюб Столарски, председател на Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, потвърди за разбирателството през ноември. Да, сега не спират камионите над 12 т по магистралите през почивните дни, каза той.
Два-три месеца текоха обсъжданията, заяви пък Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Стигнахме до това разбиране - да не се ограничава движението на тировете в петък и в неделя. Един път - защото няма паркинги, втори път - защото, като мине часът на забраната, камионите тръгват на талази и става още по-лошо. Освен това се взеха и мерки - отнема се свидетелството за правоуправление, ако забраната не се спазва, каза той.
Лалов също поставя проблема с липсата на паркинги по магистралите. И посочва това като една от причините за катастрофите, тъй като камиони и коли спирали на бензиностанции и при кръчми и когато се опитвали да се влеят в движението, ставали бели. Даде пример с инциденти в Кресненското дефиле.
Три жертви за два дни
в катастрофи с тирове
ВАЛЕРИ ВЕДОВ
Три жертви взеха за два дни катастрофи, в които участват тирове. В понеделник на пътя Ботевград - Мездра при кръстовището за врачанското с. Ребърково челно се сблъскаха микробус и тир, при което загина един човек. В събота на същия участък имаше две жертви, след удар на дачия в задницата на тир.
От жестокия удар в понеделник бусът е бил смазан и се разцепил на две. На място е загинал 35-годишният му шофьор Николай Николов от Монтана, който работел като пожарникар в Брусарци. Негов спътник е настанен във врачанската болница. Там линейка откарва и турския водач на тира, който е с тежка гръдна травма.
Тежкият камион с немска регистрация пътувал към София и навлязъл в забранената за камиони над 12 т лента с 95 км в час. При неразрешената маневра той не успял да избегне челния удар с идващ от столицата микробус, натоварен с плодове и зеленчуци.
Заради катастрофата движението бе пренасочено през Искърското дефиле, което доведе до хаос в натоварения трафик и изнерви шофьорите.
Най-четени
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Класически случай на некомпетентност, малоумен въпрос и неверен отговор...
Класически случай на некомпетентност, малоумен въпрос и неверен отговор... Ако приемем, че въпросът следва своята си логика, тогава верният отговор не е "си"
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха
-
Галерия 35 г. живеем с петолъчки. Следите от соца са навсякъде около нас
Петолъчки "изпращат" пътниците на Терминал 1, панелките са като старо шарено индианско одеяло от парчета. Народът пак вари ракия и лютеница Голяма част от жп вагоните и инфраструктурата са от онова