Първият боен командир на ген. Радев: След победата му написах: Имаме пуск на ракетата! Чакаме поразяване на целта!
- Г-н Калев, разкажете как обучавахте ген. Румен Радев?
- Беше един от първите летци, който се качи на МиГ-29. При него всичко ставаше много леко, защото имаше воля и амбиция да побеждава.
Нас, летците, ни наричат глезените деца на армията
Но никой не пита колко ни струва усилието да извършим един полет. Пилотираш техника за милиони левове.
- Вие изпълнявали ли сте фигурите на висшия пилотаж "Кобра” и "Камбана”?
- Не съм, защото съм летял на МиГ-21. А тези опасни маневри се изпълняват само с МиГ-29.
- За колко време се става първокласен летец?
- За 7-8 до 9 г. Пилотът се изгражда с години. Ще бъда откровен – в онези години Военновъздушните сили (ВВС) в България бяха тема табу. Не се правеха авиошоута, както през последните години. А летците не бяха под светлините на прожекторите.
В големи държави като САЩ, Русия и Франция чрез демонстрациите на авиотехника се търсят клиенти.
- Имате и друг повод за гордост – водили сте часове по теория на летенето на втория български космонавт Александър Александров?
- Така е. И той като Радев беше много амбициозен и волеви човек.
- Честитихте ли на ген. Радев изборната победа?
- Разбира се. Поддържали сме контакт по време на цялата му кампания.
Въпреки натоварената програма винаги ми
е вдигал телефона
Но на политици - не. Така е преценил.
- Какво му пожелахте?
- Написах му: "Имаме пуск на ракетата, след секунди чакаме поразяване на целта.” Това е авиационен термин.
- Какво означава?
- Когато пуснеш бойната ракета по мишената, само секунди те делят от поразяването на целта. Това е най-голямата награда за един летец. Такава победа нито един държавник не е извоювал в най-новата история на България. Високите изборни резултати означават доверие. Но и задължават!
- Какво е състоянието на ВВС днес?
- Много ниска боеспособност. Преди 10 ноември 1989 г. имахме много силни ВВС. Разполагахме с над 350 бойни изтребителя. Имахме прехващачи, разузнавачи. Както и изтребители бомбардировачи.
Подготовката на летците беше на изключително високо ниво. А днес липсват
Чест прави на сегашните летци, които управляват МиГ-29 и летят на границата на възможното. За мен това е героизъм и голям риск.