Режисьорът Явор Гърдев:
- Какво бихте променили в политиката на Министерството на културата, ако зависеше от вас?
- Щях да се опитам да фокусирам разнопосочните му усилия в обща цел, която освен рефлекса на съхранението да стимулира и енергиите на развитието.
- Отдавна се говори за финансовите проблеми на театрите у нас, как те се отразяват лично на вас, демотивират ли ви в работата ви?
- Финансовите проблеми ме демотивират в бита ми, не в работата ми.
Аз обожавам
своята работа
и съм пристрастен към нея до степен на тежка зависимост. Дотолкова, че по време на почивка получавам своеобразна абстиненция и унивам. Най-пълноценните, задълбочени и смислени човешки срещи в повечето случаи са ми се случвали в работата и чрез работата. В това отношение свободното време бледнее и сивее като възможности. Аз съм професионално щастлив.
- Отказахте да станете министър на културата, но бихте ли поели някога този пост и при какви условия?
- Да, при условие че изгубя или ми убегне смисълът да продължавам да правя изкуство.
- Как оценявате резултатите от изборите?
- Като плашещи разума и стимулиращи въображението и чувството за отговорност. Плашещи, защото правят задачата по съставяне на правителство изключително трудна.
Стимулиращи, защото донякъде принуждават партиите да мислят с оглед на общия интерес на тази нация.
- Подкрепихте протестите миналото лято. Как в настоящия момент бихте оценили тогавашните събития и резултатите от тях?
- Положително, понеже
все повече хора се
осъзнават политически
и започват да си дават сериозна сметка какво всъщност искат от политиката. На политическия терен все по-трудно ще бъде да се минава с хвърляне на прах в очите. Взискателността нараства, което е добре.
Понякога обаче тази взискателност се изражда в невротично политиканстване и капризничене, което пък е неприятен ефект.
- Ако трябва да направите постановка за настоящата ситуация в страната, как бихте я кръстили и как би изглеждала тя?
- Всяка моя постановка по пряк или косвен начин е за настоящата ситуация в страната. Театърът е изкуство "тук" и "сега", изкуство на тоталното присъствие.
Неизбежно донасяш на сцената себе си, мечтите си, копнежите си
и цялата реалност край себе си. Дори да ти се иска, не можеш да избягаш от това. В каквито и "кули от слонова кост" да се криеш.
Цялото интервю четете в новия брой на в. "168 часа"
Най-четени
-
Смърт във Венеция
Преди 5 века гондолиерите в града на каналите са били 10 хил. души, днес са 400 Традицията се предава векове наред от баща на син, но сега всеки европейски гражданин може да се пробва срещу курс от
-
Галерия Баварски пророк: Жълт прах, разхвърлян от самолети, ще спре руските танкове
Гадателят Ирлмайер предсказал още смартфоните и климатичните промени Баварският пророк Алоис Ирлмайер (1894-1959) живял през 20-и век, но се твърди, че много от неговите пророчества се отнасят за
-
Как Георги Илиев погреба Фатик до баща му в бял ковчег
Шефът на "ВАИ холдинг" Георги Илиев, борците Боян Радев и Димитър Джамов и още около 150 близки, приятели и бизнеспартньори погребаха убития Филип Найденов– Фатик на 21 август 2003 г
-
Ти си момчето на мама
ТИ СИ МОМЧЕТО НА МАМА 1. Живееш с ваште (Ми само на 43 години си, кво. На тая възраст организмът още не е укрепнал за самостоятелен живот). 2. Търсиш себе си (Все още не си сигурен какъв искаш да
-
Галерия Кой стои зад старостилната църква? (инфографика)
Милиони са били нужни за построяването на храмовете им. Даренията влизали по сметка на един от свещениците им Проф. Иван Желев: Гръцките такива обичат да имат свои проксита. Доц