Чиновници се множат, пенсионерите - над 50% на минимални пари. Но няма да има дупка в бюджета
10 идеи откъде да се увеличат приходите
Бюджетът през 2021 г. е 28,9 млрд. лв., 2022 – 34,1 млрд. лв., през 2023 – 40,8 млрд. лв., през 2024 г. – 43,4 млрд. лв. Увеличението на бюджета през 2024 г. спрямо 2021 г. е с малко над 50%. Инфлацията от юли 2021 г. до юли 2024 г. е 30,3%.
Тоест увеличението е много над инфлацията. Бюджетният дефицит през тези години си стои на около 3% и на начислена, и на касова основа. Откъде тогава се появи тази масово твърдяна дупка от 18 млрд. лв.?
Нека за начало все пак да кажем, че в тази дупка включват и предвиденият дефицит от 3%, за да се всява по-голям ужас. А тези 3% от очаквания БВП за 2025 г. са близо 6 млр. лв., тъй като БВП ще е към 195 млрд. лв. Тоест твърдяната дупка остава голяма, но все пак към 12 млрд. лв.
Да видим има ли такава дупка и ако има някаква – от какво се създава. Да погледнем как приемането на популистки закони без финансова обосновка, тоест закони, приети в нарушение на Закона за нормативните актове, са създали по възможно най-тъпия начин неголяма част от твърдяната дупка.
Да, абсолютно
необходимо е да се увеличат например заплатите на военнослужещите,
защото никой не иска да става войник. Естествено, никой не мисли за оптимизиране броя на работещите в системата на МО 5000 държавни служители и към 40 генерали на действителна служба, които въобще не съответстват на една малка армия към 20 000 човека и с хиляди незаети щатове.
Колко трябва да не си в час, за да вдигаш рязко заплатите ту на едни, ту на други! Във всяка държава има оптимално съотношение между заплатите на работещите в различни сектори и добрият бюджет трябва да поддържа това оптимално съотношение. А не възнагражденията да изостават под всякакви минимуми и след това бомбастично да се вдигат и при това без да са обезпечени със съответните приходи.
Ту рязко се вдигат възнагражденията на учителите в някои от годините в периода 2017-2021 г., ту рязко се вдигат пенсиите както беше през 2022 г., ту още по-рязко се вдигат възнагражденията на полицаи и военни със закони без реална финансова обосновка от май 2023 до август 2024 г. Рязкото увеличаване ту на едни, ту на други заплати освен липса на компетентност показва, че
държавата върви като щуращ се в морето кораб
Увеличението на възнагражденията и въобще разходите за персонала в МВР се увеличават с над 51% - от към 2,5 млрд. до към 3,8 млрд. лв. В ДАНС увеличението е с 61%. Държавна агенция „Технически операции", която се занимава с подслушването и следенето увеличението е с около 75%. В Министерството на отбраната увеличението е с 47% - от около 1,7 млрд. лв. до към 2,5 млрд. лв.
Увеличението на заплатите в МО стана предизборно с пълно единодушие в един от последните дни на 49-то НС – на 26 април 2024 г. Министеството на финансите даде отрицателно становище. По време на последното служебно правителство парламентът увеличи заплатите на НСО. Министерството на финансите отново даде отрицателно становище.
Но и тези резки увеличения в сферата на сигурността не са причина за дупка в бюджета. Общо увеличението на заплатите в МВР, МО, ДАНС и „Технически операции" е към 2,2 млрд. лв.
Да ви приличат на дупка от 12 млрд. лв.? Очевидно не.
Ето защо е ясно, че в Законопроекта за държавния бюджет за 2025 г., внесен от служебното правителство, са вкарани редица други разходи, които правят дупката. Там се предвижда сериозен ръст на заплатите на държавните служители, което не е предвидено в нито един приет преди това закон.
Години се отлага съкращаването на непрекъснато растящата държавна администрация при намаляващо население и уж все по засилваща се електронизация.
От многобройните инвестиции в електронизиране на административната дейност засега глобално работи само системата за сигурно електронно връчване. А много от другите пари за софтуер отидоха из нечии джобове.
В проектозакона се предвиждаше се и сериозен ръст на инвестициите (капиталовите разходи). Ние сме с отчайващо малко построени магистрали и загуба от ВиК системите на над 75% от водата. Все още квартали на столицата са без канализация, а перловската река през лятото вони. Но за да се върже бюджетът до 3% дефицит всяка година от 2022 бюджетът за капиталовите разходи (инвестициите) не се изпълнява. Така например още през 2022 г.
не бяха изпълнени предвидени в бюджета 2,6 млрд. капиталови (инвестиционни) разходи, което представлява близо 1/3 от разходите за инвестиции на държавата. И капиталовите разходи не се изпълняват през всички години след това, т.е. бюджетът не се изпълнява.
Що за жалка държава се отказва от милиардите по Плана за възстановяване и устойчивост, защото не е в състояние да приеме няколко очевидно полезни закона, като напр. този за личния фалит. Вместо да се помага на енергийно бедните, държавата дава ток на ниски цени и за бедни, и за богати, като най-големите облагодетелствани на тези с големи къщи и/или отопляеми закрити басейни. Няма що – социална справедливост.
За да се скалъпи бюджетът се изземваха пари от енергийните ни дружества, а те трябва да се инвестират в крайно необходима инфраструктура. Съответно харчовете за ремонти се увеличават, което лишава държавата от бъдещи приходи.
Пенсиите се увеличават по швейцарското правило и не могат да са причина за дупката. Отделен е въпросът, че само като децата ти са в България пенсията трябва да е в пълен размер. Това че някой на времето е плащал пенсионно осигуряване, означава, че е осигурявал пенсиите на родителите си, а не своята пенсия. Такъв подход ще е мощен механизъм и за повишаване на раждаемостта, и за задържане на работещите в България.
През 2022 г. минималната пенсия се увеличава с 26,2%, социалната пенсия - с 45,3%. Над половината пенсионери получават минималната или по-ниска пенсия.
20% от пенсионерите получават под минимална пенсия
Това в голяма степен лишава от смисъл социалното осигуряване. Простата сметка показва, че е много по-добре в големия брой случаи човек да не плаща социално осигуряване и да си спестява и инвестира тези пари. А след това да му дадат социална пенсия, вместо да получава минимална или близка до нея. По този начин липсва икономически механизъм, който да стимулира хората да излязат от сивата икономика и да плащат социално и здравно осигуряване и съответно данъци върху пълния размер на получаваните от тях доходи. Така бюджетът се лишава от немалко приходи, включително и за пенсионерите, а честните хора биват прецаквани.
И не е необходимо да се правят безумни изпълнения от рода на предложената от служебното правителство амнистия за недакларирани доходи и неплатени данъци. Да се разчита как от това ще се съберат 3,9 млрд. лв. си е чисто безумие. Който не е обявил доходи, той го е направил с цел да не плаща данъци, знаейки за санкциите. А тези, дето са декларирали доходи, но не са си платили данъците, очевидно са в материално затруднение и малко от тях ще са се видели в пари да си ги платят като им опростят лихвите.
А най-лошото в предлаганата схема е, че дори да се сбъднат несбъдваемите приходи от 3,9 млрд. лв. за 2025 г., опрощаването на данъци е еднократна мярка, а веднъж набъбналите заплати и разходи на държавата трябва се плащат и през следващите години.
При над 30% инфлация между 2021 и 2024 г. и пътища в ужасяващо състояние
парите за винетки по най-популисткия начин стоят на цена от 87 лв, която беше и намалена от 97 лв. от началото на 2023 г. Вместо колите да се включат към ТОЛ системата и всеки справедливо да плаща според пробега на колата си. И най-после да има пари да се довършат магистралите, дори при положение, че както е обичайно 25% от парите за пътища зачезват.
България упорито не въвежда неустойки за завършилите висше образование, които скоро след завършването напускат страната. Така спонсорираме богати чужди държави.
Парите за здраве щедро се спонсорират от бюджета, защото здравните вноски не стигат. За да се спестят пари от бюджета и да спре точенето е наложително да стане като в държави като Нидерландия – да има 3 частни здравни каси, които да следят всеки един разход.
Не бива да се допуска като се върне някой от чужбина болен на стари години и плати смешно малка сума за здравна застраховка за 3 г. назад, да се лекува в нашите здравни заведения и то точно когато е стар.
Ако влезем в еврозоната, държавният резерв става излишен. Да, трябва да внесем около 2 млрд. евро в ЕЦБ. Но в бюджета ще влязат над 6 млрд. лв.
Ако се предприемат всички тези мерки, не само че няма да има дори и малка дупка, но бюджетът веднага ще излезе на голям плюс.