Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СМЕТКА: 229 510 шофьори са платили за контролен болт през миналата година.
СМЕТКА: 229 510 шофьори са платили за контролен болт през миналата година.

1 147 550 лв. на година събира МВР незаконно през своя фирма. Средствата идват от поставянето на контролен болт (всъщност нит) на задната регистрационна табела на всеки автомобил.
229 510 коли са били регистрирани у нас през миналата година. На задната табела с номера на всяка се поставя болт на цена 5 лв., който обаче не е регламентиран в закона. Сумата, събрана за болтове
през 2012 г.,
е 1 147 550 лв.
Те се поставят от 2000 г. насам. За целия период от тази "услуга" на гражданите в касата на МВР са влезли общо 13 770 600 лв. Монополът над номерата на колите в България се държи от фирмата на МВР- "БМВ" ("Безконтактни мултиплексорни вериги") ЕООД. Един от стълбовете на този монопол се оказа именно контролният болт.
Патентът върху тази джаджа е собственост на бивши служители на същата компания. До редакционното приключване на броя от фирмата "БМВ" не пожелаха да коментират тази тема.
По документи всички приходи на тази фирма се предоставят безвъзмездно на МВР под формата на дарения. С тях се покриват различни нужди на вътрешното министерство. За нито една от покупките, възложени на "БМВ", обаче не е имало обществена поръчка.
Проблемът със
законността на
контролния болт
съществува от години и все още не е решен. При регистрацията на всяко МПС болтът се поставя и номерът му се записва в свидетелството за автомобила. Идеята, с която е патентовано това "изобретение", е чрез болта да бъдат откривани коли, на които са подменяни табелите. Притежатели на патента и до ден днешен са Веселин Нинов - бивш управител на "БМВ", Алекси Кесяков - бивш началник на направление "Пътна полиция" - ДНСП, и настоящ служител в ДКИАД-МВР, Димитър Киров - бивш началник на сектор 02 в направление "Пътна полиция" - ДНСП, и бивш началник на отдел "Пътна полиция" - ГДОП, и Бисер Бъчваров - бивш началник на сектор 03 в направление "Пътна полиция" - ДНСП.
Четиримата притежават пълни права над патента
и използването на тяхното изобретение може да става единствено със съгласието им.
П
роверка на МВР за дейността на фирмата БМВ е извършена на 3 етапа, като първият е още в началото на мандата на правителството на Бойко Борисов. Тя установява доста нередности, но ефект от нея няма.
Сред основните дейности на компанията, която носи същата абревиатура като немската марка коли, е посочено производство, доставка, регистрация и монтаж на регистрационни табели на МПС. Това обаче е само една
малка част от услугите, които БМВ предлага
Фирмата се занимава и с продажба на оръжие и боеприпаси, проектиране и доставка на охранителна и пожароизвестителна техника, системи за тв наблюдение и контрол на достъпа. Тя дори извършва дейност като застрахователен брокер.
Въпреки обширните си функции фирмата завършва годишния си отчет с минимални или нулеви приходи. Причината са даренията под формата на оборудване, които прави на МВР. Понеже БМВ е собственост на Вътрешното министерство, в крайна сметка се оказва, че
ведомството само
 си прави дарения,
като по този начин пропуска да възложи обществена поръчка за избирането на фирма доставчик за съответната техника.
В проверката е записано: “Дружеството, въпреки че не е орган, който по закон изпълнява дейности по регистрация на МПС, работи по Наредба за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и едновременно с таксите по Тарифа 4 за вземанията, които се събират в МВР по Закона за държавните такси, отделно има и собствени такси за предоставяните услуги.”
След установяването на нередностите в дейността на фирмата са предложени и решения. До ден днешен обаче те и не са реализирани. Според проверката фирмата БМВ събира такси от гражданите, които са определени в собствения  ценоразпис и се отчитат като приход на дружеството.
 За един автомобил, ако бъдат платени всички такси, общата им стойност стига 44 лв. Според ревизията “единствената регламентация за начина на тяхното формиране и разходване се съдържа в т. 6, изр. 2 от заповед на главния секретар на МВР от 2000 г.,
която е незаконосъобразна
Едно от предложенията след завършването на проверката е освобождаването на служителите на фирма БМВ и подмяната им с кадри на МВР. За целта е трябвало да се съкратят 167 души.
Друга нередност е, че хората от фирмата и служители на МВР работят в едно и също помещение. Това обърква гражданите, които регистрират колите си.
Фирма БМВ установява самоличността на заявителя и въвежда данни в заявлението за регистрация на пътното превозно средство. Те автоматично излизат в системата при подаване на ЕГН. Тук предпоставката за нарушения, която са открили проверяващите, е, че собственикът на автомобила може да не се яви лично, а друго лице да предостави данните му и по този начин да се стигне до злоупотреби.
“Създаденият технологичен ред в звената на “Пътна полиция” води до дублиране функциите на държавните служители на МВР и на служителите на търговското дружество БМВ, което затруднява и допълнително натоварва работата на служителите на МВР”, се казва в заключението на проверяващите.
Подвеждащо е също, че
работещите към фирмата
не носят отличителни знаци
и трудно се различават от служителите на МВР. Освен това на работните им места се извършва рекламна и друга дейност, което е предпоставка за създаване на корупционна среда, пише още в констативния акт от проверката.
Едно от сериозните нарушения в дейността на фирмата БМВ се отнася до защита на личните данни. Служителите на компанията използват и обработват данни, събирани в “АИФ МВР - АИС-КАТ - Регистрация пътен контрол”, което е в нарушение на Закона за защита на личните данни.
Тази дейност е незаконна, защото право да обработват лична информация в МВР имат единствено служителите на ведомството, но не и външни лица, каквито са работещите в БМВ.
Така и не става ясно какво се е случило, след като са установени толкова много нередности. Възниква въпросът и защо не е направена подмяната на служителите или обособяването на фирмата в отделно помещение.
Следват още 2 проверки, но никоя от тях не води до промяна. В момента все още служителите на БМВ продължават да извършват дейността си по стария начин.
“Едно от решенията е наличният състав служители на БМВ да бъдат отзовани и да бъдат заместени с други от МВР. Те използват информация, която не е регламентирана в закона”, коментира бивш полицейски служител.
Последното нарушение, записано в първия етап на проверката на БМВ, е срещу Закона за защита на конкуренцията. Според проверяващите фирмата заблуждава гражданите относно съществени свойства на услугите и начина на предоставянето им. Това следва от констатираното наличие на подвеждаща реклама.
Дейността на фирмата влиза в противоречие и със Закона за защита на потребителите “по отношение нелоялна, заблуждаваща и агресивна търговска практика по смисъла на същия закон”, пишат проверяващите.
Фирмата е проверявана, но документите за патента не са предоставени и това е затруднило изясняването на въпроси, свързани с приложимостта му, кога е подадено заявлението и др.
Нито в българското, нито в европейското законодателство има регламентация, че подобен болт трябва да бъде поставян. Въпреки това от години всеки, който иска да регистрира своя автомобил, е длъжен да плати такса от 5 лв за него.
Цените за поставяне на табели
 се определят от самата фирма,
на която е възложено да извършва тази дейност. В момента само фирма БМВ има правото да поставя регистрационни табели”, каза главен инспектор Стойчо Константинов, началник-сектор в отдел “Пътна полиция”.
Според закона, при слагането на регистрационна табела, единственото задължително условие е тя да бъде закрепена по такъв начин, че нейното демонтиране да бъде невъзможно. Ако това е предназначението на въпросния болт, е много странно защо той се поставя само на задната табела. Прикрепянето на номерата пък става чрез съвсем различни болтове.
“Функцията му е да не се допуска свалянето на номерата и поставянето им на друг автомобил. В закона не е записано, че трябва да има поставен такъв болт. Регламентирано е, че табелите трябва да бъдат поставени по начин, по който да не могат да бъдат демонтирани”, каза главен инспектор Бойко Рановски, началник-сектор в “Пътна полиция”.
По думите му,
ако този болт бъде свален,
той не може да се постави повторно
Цифрата, която е гравирана на него, е получена по секретен алгоритъм от номерата на рамата и на двигателя на колата.
“По този болт може да се установи дали табелата е била демонтирана. Когато наши служители спрат за проверка един автомобил, ако им направи впечатление, винаги може да се направи справка и да се установи, че табелата не е от същия автомобил", смята гл. инсп. Константинов.
 Според годишната справка на МВР през 2012 г. ведомството е получило дарения в размер на близо 9 млн. лв. Само в рамките на една година БМВ е предоставила на МВР техника, консумативи и коли 47 пъти.
 Общата стойност на даренията от фирмата е 4 038 923 лв.
Това е приблизително половината от общата сума, която е получило силовото ведомство - 8 833 349 лв. за изминалата година.
 През изминалата година са закупени климатици, автомобили, компютри и друга техника. Изборът на фирмите се прави единствено от БМВ. След като средствата, с които е извършена покупката, са на отделна компания, а не директно на МВР, тя не е организирала нито една обществена поръчка. В крайна сметка обаче същите средства достигат до хазната на ведомството. Пропуска се единствено публичният избор на изпълнител. По документи фирмата не внася абсолютно никакви средства в МВР, а прави единствено дарения.
 Според финансовия отчет на фирмата през 2011 г. тя е била на загуба - над 2 млн. лв. През същия период даренията, които са направени от БМВ на МВР са почти 7 млн. лв. Според някои ако компанията не беше предоставяла техника на МВР, щеше да е на печалба от почти 5 млн. лв.
 Доставчиците и изборът на фирми за необходимата техника остават в затъмнение.
 Компанията изпълнява редица функции, като една от тях е продажбата на боеприпаси. През последните години тя е била канена да изкупува излишното оръжие на МВР и в момента продава пистолети, колекционерски пушки и боеприпаси.
 "Това е публично-държавна собственост, тя се отдава по определен ред. Проверката беше възложена на една работна група и приключи с определени изводи. Трябва да се участва в конкурс. Нищо че е фирма на МВР, тя трябва да участва в конкурс, не може просто така да се възлага. След това тази проверка се завъртя и беше върната. Тя беше за присъствието на БМВ по принцип. Отделно стана въпрос за тези такси. Тях фирмата си ги събира, без те изобщо да са регламентирани", коментират от МВР.
 В уебсайта на фирмата са показани различни видове оръжия. Сред тях има бойни, колекционерски, ножове и боеприпаси.
Алекси Кесяков, един от четиримата
изобретатели на контролния болт:
Патента го държи МВР,
ние пари не сме вземали
- Все още ли вие притежавате патента за контролния болт, който се поставя на задната регистрационна табела на автомобилите?
- Не, него си го притежава министерството. Ние никога не сме притежавали патента.
- А получавали ли сте пари за вашето изобретение?
- Никога нищо не сме получавали.
- Какви са функциите на този болт?
- Обърнете се към полицията, те ще ви обяснят, аз не искам да давам интервю. Те си го ползват, ние нямаме нищо общо. Не че бягам от тази работа, но това не е наш ангажимент. Болтът се слага съгласно съответните документи. Никой не може да го поставя просто така.
- Предоставили ли сте документите за патента по време на направената проверка на дейността на фирмата БМВ?
- За фирмата БМВ нищо не мога да кажа.