Гади ми се от евтина патетика
Извинете (и четете до края, за да не виждам пак едноизмерни заяждания в коментарите)! Съвестта ми е свидетел, че не искам да ми се налага да говоря така, нито изпитвам злорадство към тези хора - това са огромната част от приятелите ми. Но наивитетът, презрението към собствения народ и крещящата интелектуална надменност на част от либералните и прогресивни среди у нас станаха за смях по доста симптоматичен начин днес. Сламката, за която се хванаха с нидерландския автор, който бил вдъхновил част от церемонията по откриването на олимпиадата, беше смешна - казаха им, че било така и те почнаха да викат "така е, вярно е". Нищо, че част от тях сбъркаха изписването на автора, други - музея, трети не знаеха как се произнася (и аз не знам!), нищо, че така и не стана ясно кой е източникът (о, велики фактчекъри!), освен обичайните сини сподельовачи на опорки, нищо, че по същия начин разбраха за този автор, както обвиняват другите в "Пази, Боже, сляпо да прогледне!"... Нищо, важното, че "Ганьо тъп"! Както на другата секта казаха, че било Тайната вечеря - а според мен видимо не е. И те забушуваха, че са обидени християни, забравяйки каква обида за Стария завет е бил... самият Христос. И колко, с извинение към всички и най-вече вярващите, скандално е изглеждало неговото учение за времето си.
Простете, не ми отива на мен да ги говоря тия неща, ама...
Ама прегледах тонове публикации тия дни, и не видях нито една - повярвайте, нито една! - нюансирана, като моята внезапна, впечатлена, среднощна публикация от онзи ден. В която просто видях церемонията и казвам: хареса ми, човешко е, напредничаво е, само, дето предозираха нещо, но радвайте се на олимпиадата и не забравяйте, че всичко напредничаво е било скандално за времето си.
Но нямало място за нюанси явно: едните викат, че било грандиозно изкуство (повярвайте ми, гледал съм всяко откриване от 1992 г. насам, и на летни, и на зимни игри - всяко откриване е грандиозно изкуство). Другите викат: ужас! Хубаво, де, ама освен ужаса, имаше и доста свестни неща. А и ужас нямаше, само предозиране леко.
Понахрачиха ме и от двете страни, но съм свикнал.
Никога не съм бил склонен да надценявам влиянието на подобни спорове в социалните медии, затова и не се боя особено, но все пак ми е леко тревожно: тази поляризация трябва да спре. И тя няма да спре от конспироманите, путинистите и безпросветниците. Трябва да спре от четящите, свободолюбивите, отворените и сложните. Тоест, тези, дето презират народа си, ще трябва да я спират. Да, знам, че е тежко, но ще трябва да се осъзнаете, пичове! Защото опитът да се припише кусура на българите като цяло, на някаква наша менталност, или на някаква предполагаема наша провинциалност, балканскост и тъпота, освен, че сам по себе си издава тежък комплекс и парвенющина, крушира при елементарното изписване в "Гугъл" на "Last Supper" в последните 24 часа. Сега пробвайте да обясните на глобални и уважаващи се западни медии, които са написали заглавия за Тайната вечеря, че са Путин, Ганьо, предпочитат олимпиадите в 1936 или 1980, че не разбират от изкуство, свобода, равенство и братство или, че еди-кой-си-от-нашите-дето-е-много-хип-е-постнал-че-всъщност-бил-холандски-художник-един.
Браво на организаторите за това извинение! И между другото, вярвам им, че не са изобразявали Тайната вечеря.
Спирам, преди да съм зазвучал и аз като сектантите. Години наред се мъча да не звуча като тях (макар да имам тонове материал за сочна гавра с хора, които не могат да се погледнат отстрани и тъжно се свличат по пързалката, заприличвайки на онези, които мразят). Защото е важно да остават някакви острови на здрав разум. Да, знам, че ако имах ъгъл на ринга, щях да имам и вярна публика и щеше да е лесно. Но не съм по ъглите. Знам, че не ми е работа и да съм и съдия на ринга. Просто винаги ме занимава въпросът за мярата, за дозата.
Знам, че Земята се върти неумолимо към повече индивидуална свобода и се радвам. Но знам, че, претенцията да въртим Земята по-бързо ще среща реакция. И знам, че като всяко нещо в природата, тази реакция също е важна и нужна. Или най-малкото: неизбежна. Да не кажа полезна.
Знам също, че ми се гади от евтина патетика. Зящото по пътя на добрите намерения мнозина видяха в откриването на тази олимпиада нещо велико. А велики неща стават с велик риск, с велики жертви. Гади ми се от великости, дето всъщност са безобидни за авторите си. Или почти безобидни. 😉
Ценното в това шоу онзи ден беше именно, че нямаше претенция за великост. Беше човешко, теренно, смирено спрямо природата. Та, така бъдете и вие, патетични полицаи на добрия вкус и пазители на истината! Не мислете за себе си толкова сериозно. Помага!
Защото, боя се, че ако страната ни наистина попадне в сериозна беда, ще си останете с ФБ споделянията. Гледайте поне дотогава да не сте изчерпили целия си красив патос. Защото докато обявявате всеки с различно мнение за путинист, станахте от защитници на свободата ограничители на свободата.
Извинения, ядосах се. Можете да ме изядете в коментарите.
От фейсбук
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега