Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

4 години и половина затвор заради шестима афганистанци, вмъкнали се тайно в каросерията на тир.
Това е присъдата без категорични доказателства за вина, която получава преди две години българският шофьор Кольо Колев от италианския съд в Бриндизи.
52-годишният мъж от София е сред десетките наши сънародници, които стават жертви на международен канал за трафик на нелегални емигранти от Близкия изток и Северна Африка.
Стотици афганистанци, пакистанци, мароканци атакуват тайно тировете на българите в пристанища в Гърция, а италианските съдилища директно пращат в затвора шофьорите, като ги приемат за участници в схемата - присъдите се раздават на конвейер - по сходство на обстоятелствата.
В ремаркето на тира на Кольо Колев са намерени 6-има афганистанци.
От неговите показания, както и от тези на нелегалните му спътници става ясно, че те са се прехвърлили в камиона му, докато са били на ферибота, който пътува от Гърция към Италия. Явно според съдиите наличието им е достатъчна причина, за да оставят българина зад решетките, но той не смята така и възнамерява да потърси правата си в Страсбург.
В затвора Кольо се запознава с друг наш сънародник, който има подобна съдба. 35-годишният Яни от Ямбол получава наказание - 3 години. В неговия тир са успели да се скрият 12 души - 10 афганистанци, един мароканец и един пакистанец.
Връзката между пристанището Патра в Гърция и Бриндизи в Италия се оказва един от най-опасните маршрути за международни превози. Именно оттам емигрантите се опитват да стигнат незабелязано в Западна Европа. Чужденците
създават сериозни затруднения на транспортните фирми
Мениджърът в компанията "Дискордия" Димитър Секулов твърди, че проблемите с емигранти възникват непрестанно, но от гръцка страна не се предприемат никакви действия. В повечето случаи шофьорите сами трябва да се справят със самонастанилите се в тировете им пътници.
Най-голяма е опасността на пристанищата Патра и Игуменица в Гърция, където чужденците чакат, за да се вмъкнат в нечие превозно средство. Димитър Секулов разказва, че в някои от случаите, когато водачът установи наличието на емигранти в тира си, се обръща към гръцката полиция, но не получава съдействие.
"Шофьорът най-често трябва да се саморазправя с тях. Ние сме имали случаи, качили са се емигранти вътре, викаме полиция, спира патрулката до нашия камион и казват на шофьора - те са в твоя камион, сваляй си ги ти", коментира Димитър Секулов.
В редица случаи пък шофьорите не търсят помощ от властите и полицията
Сами предприемат мерки, за да свалят емигрантите от ремаркето, в което са се скрили. Когато обаче не забележат навреме неканените гости отзад, шо-фьорите се изправят пред суровото италианско правосъдие. Точно такава е и историята на Кольо Колев.
Той има собствена транспортна фирма и често сам кара тировете си. Отправя се към Бриндизи на 4 февруари 2010 г.
"По принцип на пристанище Игуменица в Гърция е всеизвестно, че дебнат десетки нелегални емигранти. Там те са като комари, които търсят начин да се прехвърлят в Западна Европа", разказва злощастния си опит шофьорът.
На пристанище Игуменица Кольо Колев се качва на ферибот, за да достави дървен материал - дъски за мебели в Италия. Корабът обаче идва от друго гръцко пристанище - Патра. Именно оттам според Кольо Колев са се вмъкнали нелегалните му спътници, защото преди да се качи във ферибота, той проверява товара си и не открива никого в каросерията. "В Италия слизам пръв, аз бях абсолютно спокоен. След като тръгна фериботът, никой от пътниците няма достъп до автомобилите", разказва шофьорът. Когато пристига в Бриндизи, преминава през редовната рутинна проверка. Докато полицаите проверяват камиона за нелегални цигари, Колев сам отваря ремаркето, за да им покаже, че вътре няма нищо незаконно.
Единият от служителите на реда влиза в товарната част и в момента, когато се качва при дъските, които са високи не повече от метър,
вижда върху тях насядали шестима афганистанци
Същата гледка се открива и пред самия шофьор. Оттам започва ходенето по мъките за Кольо Колев. Служители на реда го откарват заедно с тира в полицията.
"Дойде български преводач - някакъв от Перник, единствените му думи към мен бяха: "Брато, много си загазил", разказва Колев. След като шофьорът най-сетне успява да получи разрешение да се обади, получава пристъп и е откаран в болница. След няколко часа, въпреки медицинските предписания да лежи и да не се движи, той е откаран в затвора.
Съдийка, преводачка и служебен адвокат идват при Кольо, но делото е насрочено за след 4 месеца. По думите му без негово съгласие е заведено искане да се откаже от назначения му адвокат.
"Служебният обжалва задържането ми в окръжния съд в гр. Лече и след 5 дни ми идва писмо. Аз нищо не знам. Той идва да ме види, те му казват - той се е отказал от теб, не иска да си му адвокат. И ме закарват в Лече без никакъв адвокат", разказва Кольо.
Обжалването обаче не преминава успешно за българина. Съдията отговаря на искането му за освобождаване, че не е сигурен в невинността му. 5 месеца след задържането на Кольо, след поредното отлагане, започва делото.
"Адвокатът беше довел полицаи. Те казват - едно от лицата, което е било в камиона ти,
преди 2 седмици пак го хванахме и го върнахме
Човекът е невинен." Емигрантите са разпитани и всичките твърдят, че идват от Атина с микробус и са се качили на ферибота от пристанището в Патра.
"Показвам им в колко часа съм тръгнал от България, имам фактура от бензиностанция, аз не съм ходил на това пристанище, няма шанс като време. Те казват - качихме се на гръцки камиони и в 3 часа през нощта се прехвърлихме в българския, мислехме, че първия няма да го проверят", разказва още Кольо. Никой от разпитаните не потвърждава да познава шофьора или да е говорил с него.
Съдията обаче присъжда четири и половина години затвор - на основание "съмнение". Адвокатът започва обжалване, чакането за което продължава 10 месеца, а междувременно Колев е преместен в друг затвор - в град Трани. "Писах до консулите - двама български консули се смениха, отникъде никаква помощ", оплаква се Колев.
Шофьорът успява да се свърже с близките си и да му бъде изпратен адвокат. Така той вече има двама защитници - един в Милано и един в Бриндизи. На 13 юли 2011 г. започва обжалването в град Лече. Присъдата обаче отново е потвърдена.
"Аз говорих след 3-4 дни с моя адвокат в Бриндизи - той ми казва, че е говорил със съдията, който пък обещал да ме пусне. Аз не повярвах", разказва Кольо. На 26 юли без никакво предизвестие
Колев незабавно
е освободен
"Имаше и други - които ги пускат под домашен арест, тях ги карат с конвои. Тоя по освобождаването казва - толкова хора съм приел и пуснал, не знам какво става с теб." Без да знае как се е случило, Кольо изведнъж се оказва на свобода, а документите му са върнати. Той няма къде да отиде в Италия и получава съвет от адвоката си веднага да се върне в България.
"Сега висящото положение - не ми казват - виновен, невинен, а имам присъда. Обаждам се на адвоката в Бриндизи и той ми казва, че освен всичко, ще ми върнат камиона."
Така Колев завършва престоя си в Италия, тирът е върнат, а
адвокатът обжалва пред Върховния съд на Италия
Делото е било насрочено за септември миналата година, но резултат все още няма.
Кольо Колев очаква решението на Върховния съд, за да започне ново дело - този път в Страсбург. "Документите вече са подготвени", заявява шофьорът.
Той ще потърси правата си на ниво Европейски съд
за всичко, което е преживял по време на процеса.
35-годишният Яни, работещ за голяма спедиторска фирма, е задържан при подобни обстоятелства. Шофьорът на тир е заловен с 12 емигранти в ремаркето. Той разказва, че 10-имата афганистанци, пакистанеца и мароканеца, намерени в тира му, са се вмъкнали през нощта, докато той е чакал да се качи на ферибот от пристанището Патра. Показанията на разпитаните емигранти съвпадат с неговата версия, но това обстоятелство не му помага срещу прокурорите в Бриндизи.
През 2010 г. Яни става тираджия и още на 3-тия месец, откакто е започнал работа, се отправя на злощастния си курс до Италия. След като е разтоварил в Гърция предишната си пратка, той качва новия товар - палета с маркучи, които трябва да бъдат докарани до Бриндизи.
Яни разказва, че камионът, който е със 120 куб. метра вместимост, е бил пълен до горе, като над последния ред маркучи остават едва 25 см. Основната част от товара му са палетата, а върху тях са наредени по-малки маркучи на ролки.
Камионът е запечатан при качването на стоката
Въпреки това обаче емигрантите успяват да се скрият между най-горните редове на пратката. В свидетелските показания на единия от разпитаните - мароканеца Хюсник Мудис, се казва следното: "В един бар в Патра се запознах с някакви иракски кюрди, те обещаха да ми помогнат да вляза нелегално в Италия срещу възнаграждение от 100 евро.
Преди две нощи се срещнах с тях в квартал на Патра и оттам на борда на колата, бях ескортиран до бензиностанция, където бяха паркирани няколко камиона. Тези кюрди ми показаха жълт камион и ми помогнаха да вляза, като ми повдигнаха брезента, също така ми намекнаха, веднъж пристигнал в Италия, да правя като другите. В действителност, след като влязох в камиона, разбрах, че е имало и други скрити хора."
Останалите разпитани дават подобни сведения. Яни обаче все пак е осъден и получава 3-годишна присъда.

След като българин бъде задържан в чужда държава, той има избор дали консулството на родната му страна да бъде информирано. Ако пожелае среща с дипломатически представител, консулът има право да провери условията, при които е задържан, но не и да се намесва в работата на разузнавателните служби в съответната страна.
Също така консулството не носи отговорност за назначаването на адвокат на подсъдимия. Ако не е назначен служебен обаче, може да настоява за такъв. Близките на задържания също имат право да потърсят Министерството на външните работи в България, но трябва да отправят конкретни искания.
Над 50% от задържаните ни сънародници в чужбина не желаят посолствата да бъдат информирани, твърдят от МВнР. В около 80% от случаите срещи с консулите не биват поискани.

Транспортните фирми търпят големи загуби заради проблема с емигрантите. След продължителен лош опит с фериботната връзка между Гърция и Италия, от 2 години насам фирма "Дискордия" избира сухопътния транспорт за осъществяване на превози на товари.
Пътят по този начин обаче в повечето случаи отнема поне 2 пъти повече време. Това оскъпява пътя и забавя доставките. От транспортната компания твърдят, че проблемът с емигрантите съществува от дълги години и все още не е решен.
Сухопътният маршрут, който се използва вместо сухопътната връзка, минава през Румъния. Именно там обаче е бил най-куриозният случай с емигранти, опитали се нелегално да преминат граница. 34 души са се качили в тир, но шофьорът е успял да забележи навреме и да ги предаде на властите.

Последните случаи на задържани българи за трафик на хора от Гърция към Италия са от февруари тази година. Иво Иванов на 44 години и 52-годишният Слави Димитров попаднаха зад решетките, след като в техния микробус бяха открити 4 афганистански деца на възраст между 14 и 16 години.
Сънародниците ни са обвинени в подпомагане на нелегална имиграция. Двамата са задържани в Бриндизи, след като са качили нелегалните пътници от пристанището в Патра, Гърция. Децата са разказали, че родителите им са платили по 4000 евро на човек за всяко от тях.
След успешното им пристигане в Италия Иво Иванов и Слави Димитров е трябвало да получат по още 4000 евро за дете. Имигрантите са били скрити в бус "Фолксваген Транспортер".
Друг наш сънародник - Калоян Димитров, беше арестуван на 17 януари. В двойното дъно на колата му са били открити две деца от иракски произход, както и възрастни сириец и иракчанин. Заловените чужденци са признали, че са дали по 5500 евро на българина за пътуването.