Вазов праща Адриана Будевска да учи в Москва
Наричат я българската Сара Бернар, която първа дръзва да се съблече на сцената
Съпругът ѝ умира от тиф на фронта, след него губи новородената си дъщеря, а синът ѝ го убиват при престрелка в Торино
Един от най-големите ѝ почитатели - Георги Димитров, я моли да се върне в България, праща ѝ билет за каюта първа класа
Аудиозапис с гласа на голямата актриса Адриана Будевска, съхраняван в музея в Добрич, бе дешифриран, за да може публиката да чуе вълнуващия разказ за живота й.
"От детските, а особено от ученическите си години аз много обичах да представлявам, както казвахме тогава, да декламирам, пея или танцувам, като вземах участие във всички забави в гимназията и в пансиона", споделя Будевска.
Примата на Народния театър обяснява, че е искала да стане учителка, но нейни роднини я насочват към актьорството. Едва 17-годишна, тя се
опитва да спечели конкурс в Министерството на просветата
за обучение в Императорското театрално училище в Москва.
"Аз се явих на изпита, на който присъстваха знаменитият ни писател Иван Вазов и проф. Иван Шишманов - посочва актрисата. - Издържах го блестящо и през есента на 1895 година заминах за Москва заедно с Гено Киров, също стипендиант."
Главният уредник в музея д-р Кремена Митева коментира, че записите всъщност са два, но при първия малко след началото гласът се губи, което вероятно е наложило да се направи презапис. И двата са с продължителност около 10 минути, а разказът е идентичен. Причината е, че текстът е предварително подготвен, вероятно написан в дневника й. Неслучайно на записа се чува прехвърляне на листове.
"Будевска говори меко, с лек руски акцент - добавя Кремена Митева. - Някои от думите са произнесени специфично - с по-особено ударение. Забележими са направените паузи, когато предстои да разкаже поредния трагичен епизод в своя живот. Мисля, че автобиографичният аудиозапис е направен в края на 40-те и началото на 50-те години на миналия век - скоро след завръщането на актрисата в България след дългата й емиграция в Аржентина."
Адриана Будевска е сред основоположниците на професионалния театър в България. Смятана е за една от най-големите български актриси на трагични роли. Допринася нашето изкуство да се приобщи към реалистичните традиции на руския театър и да се насочи към класическия репертоар. Авторка е и на многобройни статии, портрети за артисти, спомени. С лекота тя пресъздава световноизвестни роли и заслужено я наричат българската Сара Бернар.
Артистката е родена на 13 декември 1878 г. в Добрич, наследява таланта от майка си, която до края на живота си я критикува и показва как да се държи на сцената. Забележките към дъщеря й били доста забавни - "да не прави ъгловати движения" и да не показва лактите си. Имала особен усет за грациозност. Баща й Кънчо Будевски бил търговец. Адриана била слабо и нежно момиченце, което по чудо оцелява от тежка заразна болест. Не такъв късмет имат обаче двете й по-големи сестри.
Още от дете си проличава, че Будевска носи необикновен талант. Обличала дрехите на близките си и ги имитирала.
Дебютира на сцената на театър, докато учи в гимназията във Варна. Влиза в ролята на мъж - ерген със засукани мустачки, напорист и закачлив ухажор. Въпреки че се справя чудесно, по това време артистичният живот все още не я влече. Тогава тя иска да стане учителка и споделя вълненията си със своята съученичка и по-късно муза на Иван Вазов - Евгения Елмазова - бъдещата писателка Евгения Марс. Именно с нея Адриана споделила: "Знаеш ли какво искам? Искам да стана такава, каквато другите не са. Когато плача и другите да плачат, когато се смея, и те да се смеят".
Младежките фантазии на момичето започват да се сбъдват през 1895 г., когато заминава да учи театър в руската школа. Прекарва 4 години в Малий театър при известния педагог Александър Ленски. През този период тя има честта да се запознае и с великия Антон Павлович Чехов.
Будевска получава няколко покани да остане в Русия,
но решава да се върне в България през юли 1899 г., където започва работа в театър "Сълза и смях". Когато обаче я питат какво е подготвила за дебют, Адриана отговаря: "Нищо". Затова й дават главната роля от пиесата "Василиса Мелентиева". Младата актриса възразява, но никой не я изслушва. Затова пише в дневника си: "Изведнъж от облаците и мечтите слязох долу на земята в реалния мир, дето няма нищо друго освен сметките на суровата действителност. Задачата ми бе нелека и неизгодна за мен. Трябваше да се приспособявам, трябваше да разбера, че никаква перспектива за по-добро няма, че никой няма да разбере вашата душа, не че не би искал, но не би могъл; че условията са такива, дето не може да се иска друго по-добро и аз бях обхваната от тъга. Тъга за нещо безвъзвратно изгубено, за нещо недостижимо, тъга поради неудовлетвореността".
След няколко години постъпва в трупата на Народния театър и бързо се утвърждава като примадона. Изиграва повече от 120 женски роли. Сред най-големите й постижения е Ибсеновата Нора от "Куклен дом". Всъщност тя е първата изпълнителка на това сложно превъплъщение.
Освен това Адриана е и първата българска актриса, която дръзва да се разсъблече на сцената. Влиза в ролята на Далила в едноименната драма на Владимир Мусаков през януари 1921 година. Залата е препълнена, а Будевска се появява на сцената във фино трико с телесен цвят, обсипано с бели и черни перли и аквамарин.
Нейното решение е оценено високо от публиката, но не и от критиците, на които тя отговаря: "Когато е въпрос да разрушим, да провалим някого, веднага се събираме, сдобряваме се, веднага устройваме партия. За добро дело - пръснати сме".
Българската Сара Бернар се откроявала от другите артисти,
защото обичала повече от всички театъра.
"За мен не беше достатъчно да се задоволя само с това да си науча ролята наизуст - посочва тя в дневниците си. - Аз обичах да разчепкам цялата пиеса и целия автор. Обичах да се ровя и за това, че всяка последующая вечер, въпреки че ролята беше готова, изработена, образът – ясен, всеки път, когато играех, наново изпъкваха други детайли, нови мисли, нови настроения, ново вглъбяване, което даваше нови открития, от които бивах смаяна и това ме приковаваше още повече към сцената и работата, за да видя кое още съм изпуснала, но уви, само на сцената идваха тия "откровения" и това нещо ме заробваше още повече към работата".
Педантичността към образите не позволява на публиката да разбере, че докато играе Далила, Адриана е изпаднала в дълбока депресия, провокирана от смъртта на съпруга й Христо Ганчев. Двамата били неразделни, а любовта им един към друг - неповторима. Учели и репетирали заедно ролите си, докато той не бил принуден да участва в Първата световна война. Още в началото умира от тиф на фронта. Щастието изчезва от живота й, когато малко след Христо умира и новородената им дъщеря. Галя била само на няколко месеца. Те имали и двама синове, заради които се налага Адриана да гладува, за да ги изхрани. По-големият Гани бил студент по химия, но е убит при престрелка в Торино. Имал леви убеждения и бил следен от италианската полиция. По-малкият син на актрисата - Вили, също имал проблеми с властите, защото бил социалист бунтар. В София срещу него се водело дело, но той
успява да избяга в Буенос Айрес, където става пилот
Въпреки трудностите освен на сцената Будевска се изразява и пишейки. С хъс правела анализи на много от ролите си, както и портрети на колеги и писатели. Така нейни записки започват да се появяват в периодичния печат от 1911 г. Тя обичала да пише от малка в дневниците си, които остават
единствените данни за нея и до днес
Благодарение на тях става ясно, че сценичният път на Адриана Будевска впечатлява с богатата и пъстра гама от сложни и противоречиви по съдържание превъплъщения.
Едно уволнение обаче съсипва напълно наранената й душа. През 1926 г. заради интриги е отстранена от Народния театър и повече от 10 години стои далеч от най-любимото си нещо - театъра.
"И двадесет деца да имах, нито едно от тях не бих посъветвала да стане актьор - ядосано пише тя в дневника си, след като е уволнена. - Пътят, който ние - моите колеги и аз, извървяхме при създаването и изграждането на българския Народен театър, беше път на постоянна тежка борба, която продължава и до днес. По-рано се борехме с неподходящи за работата материални условия, а сега се борим с
бездушното отношение към театралното изкуство,
с некомпетентността на отговорни фактори, от които зависят нашето творчество и хлябът ни. Фаворизацията, задкулисните борби на незадоволените славолюбия и амбиции, злобата морално ни терзаят и тровят атмосферата, в която трябва да изграждаме светлите образи. Такава ми е била съдбата – да бъда отделена от всичко мило и скъпо, да бъда далеч от театъра."
Това толкова много я огорчава, че през 1937 г. решава да замине за Буенос Айрес при сина си Вили. Отива в Германия и оттам с кораб до Аржентина. Билетът й се пази до днес. Докато е далеч от родината си и от сцената, Адриана се отдава на размисли за страданието на човека, които описва в дневника си.
"Аз сама си избрах трънливия мъчен път - посочва актрисата. - И когато бивах
изранена до кръв, уморена смъртно,
тогава душата ми се задоволяваше. Публиката нищо не знаеше. Тя виждаше само моя успех и всички ми завиждаха колко съм била щастлива! И все пак аз бях щастлива като никоя, въпреки че скъпо плащах това щастие."
Жертвоготовността й се възнаграждава в края на 40-те години, когато нейният голям почитател премиерът Георги Димитров я кани да се върне в България. Тя приема поканата и пристига на 22 юни 1948 г., като държавата плаща каютата й в първа класа на югославския пътнически кораб "Партизанка". Посрещната е в Народния театър, където получава Златен орден за наука и изкуство и Златен пръстен.
Година по-късно се организира тържествено честване на 70-годишнината й.
Днес само дневниците й открехват вратата към нежната и ранима душа на легендарната актриса. Гласът й и нейните размисли могат да бъдат видени и чути в къщата й музей в Добрич. Българската Сара Бернар отлита към небесната сцена на 9 декември 1955 г.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега