Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

За да се спести гориво, шофьорите не трябва за вдигат повече от 130 км/ч на магистрала.

СНИМКА:РУМЯНА ТОНЕВА
За да се спести гориво, шофьорите не трябва за вдигат повече от 130 км/ч на магистрала. СНИМКА:РУМЯНА ТОНЕВА

Карайте по магистралата със 110-120 км/ч, по нормални пътища - между 60 и 90 км/ч

Превключвайте бързо на най-високата предавка

Златното правило е стрелката да се движи около 2000 оборота

Климатикът и меките гуми също вдигат разхода

Не само в България, но и в цяла Европа шофьорите се чудят как да намалят разходите за гориво. У нас цените на дизела вече прехвърлиха 3 лева за литър, а на Стария континент са около 2 евро. По Великден повечето хора ще пътуват с личните си коли и логично ще се опитат да спестят някой лев от гориво.

Много шофьори знаят, че най-важният фактор за разхода на гориво на един автомобил е скоростта – особено при движение по магистрала.

Нека разгледаме един простичък пример с маршрут от София по магистрала “Тракия” до Бургас и околните градчета и курорти по Южното Черноморие с пробег от около 400 км в едната посока.

Ако карате с максимално разрешените засега от закона 140-145 км/ч, ще стигнете до морето за около 3 часа.

Разходът

на гориво,

естествено,

зависи от това

какъв тип е

автомобилът и

колко е мощен

двигателят

– няма да разглеждаме екстремни примери като изключване на климатика и каране по инерция, с които също се пести.

Нормален бензинов автомобил от среден клас с двулитров двигател, било то и кросоувър, харчи при скорост от 140-145 км/ч около 8-9 литра на сто. Това означава, че от София до Южното Черноморие ще изгорите поне 32 литра бензин, или около 96 лева.

Да приемем, че решите да се движите по магистралата със скорост от около 110-120 км/ч, тогава разходът на гориво ще падне с литър и половина-два на 100 км пробег.

При тази скорост разходът на бензин ще е около 24 литра, или горивото ще ви струва около 72 лева, или с около 25 лева по-малко.

Простите сметки показват, че с всеки намален километър от максималните допустими 140-145 км/ч пестите по левче.

При скорост от около 110-120 км/ч ще пристигнете от София до Бургас с 25-30 минути по-късно, но пък ще спестите по левче за всяка “забавена” минута.

Подобни са сметките и при дизеловите автомобили, както и на тези, които използват газови уредби или метан.

Колкото по-висока е скоростта, толкова по-голямо е съпротивлението на въздуха. Това е решаващ фактор и за разхода на гориво, потвърждават в скорошно изследване и немските специалисти от автомобилния клуб ADAC.

При високи скорости от около 140 км/ч автомобилът изгаря над средното количество гориво.

ADAC е изчислил за автомобили от среден клас, че

когато шофирате

със 160 км/ч,

използвате до

две трети повече

гориво,

отколкото при

100 км/ч

Ако искате да използвате възможно най-малко бензин или дизел, трябва преди всичко да държите под око скоростомера.

Златното правило е стрелката да се движи около 2000 оборота.

Най-икономичният начин е да ускорявате смело, бързо да превключвате на възможно най-високата предавка и да поддържате скорост между 60 и 90 км/ч.

Разбира се, това върши работа при движение по нормални пътища, но не и по магистрала.

Идеалната скорост тук е от 100 до 130 км/ч на възможно най-високата предавка при автомобилите с ръчна скоростна кутия.

Като цяло

германските

специалисти

препоръчват

скоростта да е

със 70-80%

по-ниска от

максимално

разрешената,

но да не надвишава 130 км/ч.

За разхода на гориво влияят и други фактори - като използването на климатика, колко хора и багаж има в автомобила, както и състоянието на гумите.

Използването на климатичната система може да бъде ограничено в пролетния сезон, което може да спести още 2 литра гориво при 400 км пробег, поне още толкова може да намали разхода и правилното налягане в гумите.

При спаднали с 0,3 атмосфери гуми в сравнение с препоръчаната стойност от производителя от 2 атмосфери разходът се увеличава с 6%.

В същото време при пренапомпани с 0,3 атмосфери, разходът спада с 5%.

Пренапомпването обаче може да увреди ходовата част на колата.