Легендарният пилот, който се роди на Коледа в годината на освобождението ни от турско робство
Луи Шевроле печели световна слава с уменията си да майстори автомобилни части и да печели победи на пистата
Великият швейцарец умира почти в пълна забрава въпреки всички велики дела, с които украсява живота си
Дори само датата и годината на неговото раждане са достатъчен мотив да бъде познато име по нашите земи. Луи Шевроле се ражда навръх Коледа и то в годината на освобождението ни от турско робство. Швейцарецът обаче не остава в историята единствено като щастливеца, който се е пръкнал на този свят на 25 декември, когато половината свят отбелязва може би най-уютния празник в годината. Във вените на Шевроле със сигурност някога е течало високооктаново гориво, а не кръв. Всяка негова клетка се ражда и живее, за да бъде част от една машина, която иска във всяка секунда да се състезава и да печели победи. Роденият в живописното швейцарско градче Ла Шо дьо Фон още от детска възраст предизвиква връстниците си да се надбягват, надскачат и въобще да участват във всевъзможни предизвикателства за психиката и
физиката
Баща му Жозеф Фелисиан трудно успява да удържи сина си и да го включи в семейния бизнес – производството на часовници. Младокът не иска да стои на столчето и да настройва дребните като зрънца пясък елементи, но и там проявява талант. Татко му е горд, че момчето има изключително сръчни пръсти и му се отдава както сглобяването на сложните часовникови механизми, така и на по-големи индустриални машини.
В търсене на по-добър живот обаче бащата Жозеф Фелисиан решава да премести многолюдното си семейство във Франция, в град Бон. Самият
Луи е принуден
да напусне училище,
тъй като семейството има нужда от пари и вече 11-годишното момче е принудено да скочи в света на възрастните. Хваща се на работа във фабрика за производство на велосипеди. Бързо си спечелва уважението на майсторите в работилницата и то не само с умението си да измисля нови и нови подобрения за колелата. Именно с едно от своите произведения той печели първото си престижно състезание – колоездачната надпревара на Бургундия.
Малко по-късно в живота на Луи Шевроле се случва събитие, което много прилича на измислица на някой опитен сценарист. Един ден пред фабриката за велосипеди се появява добре облечен мъж, който пита дали някой случайно не разбира от коли с парен двигател. Младият швейцарец вдига ръка, защото е убеден, че няма машина, която може да му се опре.
Отиват до колата и момчето бързо установява каква е повредата. А впечатленият от уменията му непознат му дава щедър бакшиш и се представя като Уилям Вандербилт. Въпросният господин е един от най-заможните индустриалци в цялата американска история. Натрупва парите си от железници и превоз на стоки, а състоянието му се оценява на днешни 239 млрд. долара.
Безумно богатият янки е страстен колекционер
на картини и още по-запален фен на автомобилните състезания. Когато вижда как младият швейцарец оправя колата му и я подкарва с максимална за парния двигател скорост, той го съветва да си потърси късмета зад Океана, където го чакат слава и пари. Години по-късно някои изследователи на живота и състезателната кариера на Шевроле ще се усъмнят, че такава среща между него и милиардера наистина се е състояла, но никой няма смелост да отрече напълно толкова красива история. Факт е, че талантливият механик не е забравил своята състезателна страст и продължава да трупа победи в колоездачни състезания.
Успехите му са толкова категорични, че Луи събира достатъчно пари, за да осигури приличен живот на фамилията си. Неговите братя и сестри (шест на брой) също се впускат в колоездачния спорт, а техният вече популярен роднина отива да работи
като механик в Париж
Само че Луи Шевроле не е забравил съветите на американския богаташ и година след настъпването на XX век заминава за Северна Америка. Първо работи като шофьор, а след това се установява в Ню Йорк, където си намира работа като автомобилен механик. Страната на неограничените възможности е точното място, където швейцарецът да развие пълния си потенциал. Той за пореден път е по-талантлив от другите работници във фирмата и по-бърз от останалите състезатели на пистата. Заплатата му е толкова добра, че успява да вземе при себе си братята и сестрите, които също мечтаят за по-добро бъдеще.
Най-успелият член на швейцарската фамилия е потърсен от представители на италианската автомобилна фирма ФИАТ, която тъкмо е вкарала първите си коли на американския пазар и решава да участва със своя кола в местните състезания. Талантливият механик и смел пилот получава кола с двигател, под чийто капак тропат внушителните за времето си 90 конски сили, и без проблеми печели първото си голямо състезание.
Следват нови и нови победи, а медиите го описват като изключително безразсъден любител на високите скорости, който без колебание рискува собствения си живот в името на победата.
В този момент Луи е забелязан от Уилям Дюрант – бизнесмен, който продава цигари, имоти и въобще всичко, от което може да се изкарат пари. Предприемачът в началото на богатата си кариера се слави като върл противник на автомобилите, но в началото на XX век започва да изкупува една след друга автомобилни компании, обединени под шапката на добре известната ни днес "Дженеръл Мотърс”.
Бизнесът не върви и
хитрият бизнесмен се усеща, че му трябва ракета
носител, а каква по-добра реклама от млад и добре изглеждащ състезател, който на практика е непобедим на пистата. Дюрант успява да завърти главата на Шевроле и двамата създават компанията"Шевролет", която носи името на състезателя. Успехът е бърз, защото швейцарецът, освен че е добра реклама за новото предприятие, има и изключителни идеи за създаването на качествени и мощни автомобили. Има само един недостатък – идеите му са твърде скъпи за изпълнение. А парите, както знаем, са най-успешният повод за раздор между съдружниците в една фирма.
Поне в началото всичко върви добре и новата компания пуска на пазара изключително стабилния и мощен Chevrolet Classic Six. Една легенда твърди, че швейцарецът вдига невероятните 105 км/ч в покрайнините на Детройт, за да изпита качествата на новия автомобил, и в резултат на своето
безразсъдство
е спрян от пътен полицай, който го удря с рекордна за времето си глоба.
Новата кола е много добра, но и скъпа за изпълнение. От нея са продадени 2999 бройки, тъй като цената й притеснява средностатистическия американец. Другият съдружник в компанията търси по-евтини модели, които да са добра конкуренция на останалите акули в бранша. През 1913 г. Шевроле се връща в Европа за постоянно и това отвързва ръцете на съдружника му да предприеме кардинални промени. Компанията се насочва към производството на евтини автомобили, които да са конкуренти на
моделите
на „Форд”. Новата политика не се харесва на Луи, който желае да твори красота, а не да пести пари.
Швейцарецът напуска фирмата, на която е дал собственото си име, и се опитва сам да пробие в бизнеса с производство на автомобили. Успешно проектира двигатели за състезателни автомобили и продължава да печели на пистата. Но решава да се откаже през 1920 г., след като брат му Гастон загива в подобна автомобилна надпревара. Връща се само още веднъж през 1925 г. и разбира се, печели първото място.
В началото на 30-те години Голямата депресия унищожава дребния автомобилен бизнес на швейцареца и той решава да се оттегли от сцената. През следващите години се връща към поправянето на часовници, тъй като пръстите му си остават все така сръчни. Когато
умира от инсулт през 1941 г.,
някои медии съобщават, че е починал уважаван часовникар и не споменават нито дума за богатото му състезателно минало.
Хората сякаш са забравили за неговите успехи. Но минават години и постиженията му са изровени от прашните архиви, а Луи Шевроле получава своето заслужено място във вечната класация на най-талантливите автомобилни състезатели и в същото време гениални автомобилни конструктори.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър