Над $500 хил. дали 39-имата задушени на трафикантите
Безопасен маршрут и бързо стигане до Великобритания само срещу 14 хил. долара на човек.
Това обещавали контрабандистите на 39-те виетнамски и китайски граждани, които бяха открити мъртви в хладилен контейнер на камион с варненска регистрация близо до Лондон на 22 октомври. Трагедията се превърна в едно от най-големите разследвания в британската история, а броят на жертвите шокира целия свят и отново постави на дневен ред темата за нелегалната миграция.
В случая беше открита и българска следа. Тирът, в който бяха намерени мъртви 38 възрастни и един тийнейджър, се оказа с български номера, регистриран е у нас на фирма, собственост на ирландската гражданка Йоана Мари Махер. Според разследващи камионът не е влизал в страната ни от 2017 година, въпреки че по документи е минавал два пъти годишни технически прегледи в България. Най-вероятно това е ставало само по документи - фиктивно.
Регистрацията на камиона у нас спестявала на собствениците хиляди евро разходи годишно за застраховка и технически преглед, които се изисквали в Лондон. Варненските номера имали
още едно предимство
за контрабандистите - с тях те преминавали по-лесно и необезпокоявано границите, тъй като България е член на ЕС.
Засега в схемата няма засечени участници от България. Нашите власти и британските са сигурни, че трафикантите са чужди граждани. Проверка показала, че на адреса във Варна, на който е регистрирана фирмата собственик на камиона, всъщност никога не се е помещавало такова сдружение. Единственият с повдигнато обвинение в момента е 25-годишният шофьор Морис Робинсън. Той ще отговаря за непредумишлено убийство, трафик на хора и пране на пари. Арестувани бяха и ирландката Йоана Махер, както и съпругът й Томас Махер, на чието име е регистриран камиона, но по-късно двамата бяха пуснати под гаранция.
Засега Морис Робинсън мълчи и отказва да посочи имената на останалите контрабандисти, участвали в схемата за превоз на мигрантите. За властите все още е трудно да кажат и откъде точно е преминал камионът ковчег.
Сигурното засега е, че маршрутите са били два, тъй като предната част на камиона - кабината е влязла във Великобритания през Холихед в един ден, а контейнерът пристигнал от Зеебрюге, Белгия в Пърфлийт, Англия в друг ден.
Една от най-вероятните версии е, че виетнамците и китайците са тръгнали от Китай за Франция или Германия, след това са се отправили към Белгия, където са качени на контейнера
ковчег за транспортиране
към Англия. За този сценарий разказаха част от родителите на предполагаемите жертви. Разследващи все още не могат да кажат колко превозни средства са сменили мигрантите и къде точно са се прекачвали, докато се озоват в смъртоносния контейнер. Все още не е ясно и дали контрабандистите са взели цялата група от едно място или са ги събирали от различни точки.
Според изпълнителния директор на белгийския порт в Зеебрюге Йоахим Коенс не било невъзможно 39-те жертви да са влезли в контейнера на белгийското пристанище, откъдето са поели към Пърфлийт, Англия. Той смята, че те са били в него много по-рано.
"Хората вероятно са били залостени вътре поне 10 часа преди пристигането им на пристанището, където има хиляди други контейнери - обясни пред медии Йоахим. - Хладилният контейнер в зоната на пристанището е напълно пломбиран, по време на проверката се инспектират пломбата и регистрационният номер. Шофьорът се заснема от камери."
Другият по-малко възможен сценарий е починалите да са били в един и същ контейнер още от Виетнам.
Засега властите не се ангажират с посочването на конкретен маршрут и категорично отказват да дадат информация за това как смъртоносният ковчег се е озовал на пристанището в Зеебрюге. Оказва се, че точно там всеки ден
минават близо
4000 контейнера
- основно товари и по-малко транзитни пътници. Много малка част от хладилните са спирани за проверки, тъй като идвали запечатани. Другото ограничение било, че поради големия им брой щяло да стане забавяне с по няколко дни, ако се отваря всеки един.
За откриването на нелегално пътуващи се използвали кучета и термоскенери, но те невинаги успявали да се справят със запечатаните хладилни камиони.
Както вече стана ясно, намерените 39 души не са станали жертви на трафик на хора против волята им. По непотвърдена информация голяма част от тях били от малкото виетнамско селце Йен Тхан, което се намирало на 300 километра от виетнамската столица Ханой.
Първоначалната информация беше, че всички намерени в камиона са китайци, но няколко сигнала на притеснени близки от Виетнам помагат на разследващите да достигнат до
предполагаемата самоличност
на част от жертвите.
Засега се знаят имената на Анна Буи Ти Нунг, Фам Ти Тра Ми, Нгуен Дин Луонг, Нгуен Дин Ту, Ву Нгок Нам и Хунг Нгуен и Хоанг Ван Тиеп. Всички те тръгнали за Великобритания с идеята за по-добра работа. Местните в селцето Йен Тхан били много бедни, а заплащането ниско. Поради тази причина много от тях плащали на контрабандисти, за да бъдат прекарани до Великобритания с идеята за по-добър живот.
Само преди броени дни проговориха родителите на едно от момичетата, за което се предполага, че е било в камиона ковчег. Нгуен Ти Фонг и Фам Ван Тин успели да съберат близо 14 хил. долара, за да изпратят дъщеря си Фам Ти Тра Ми за Европа с надеждата да намери
по-добър живот
"Каналджиите ни казаха, че маршрутът е безопасен, че хората ще пътуват със самолети и коли и няма за какво да се притесняваме - разказал пред разследващи покосеният баща. - Ако знаех, че ще тръгне по този път, никога нямаше да я пусна. Семейството ни не разполага с много средства, защото в района, в който живеем, високоплатена работа няма. С жена ми изкарваме общо по 400 долара на месец. Това демотивира младите и те гледат да заминат за някъде, където ще могат да се развиват и да получават нормални доходи."
По думите на бащата контрабандистите уверили, че дъщеря му ще стигне до Великобритания, минавайки през Франция.
В един момент комуникацията с момичето се разпаднала и родителите не успели да се свържат повече с нея. Известно време те нямали идея накъде се движи тя и дали още пътува към Великобритания. Във фаталния 22 октомври майката на Фам Ти Тра получила есемес от нея.
"Умирам, защото не мога да дишам. Обичам те, много съжалявам", написало момичето.
Друга жертва, попаднала в камиона ковчег, е Анна Буи Ти Нунг. Тя дала на контрабандистите близо 10 хил. долара. Пътувала към Великобритания с идеята да стане маникюристка и да отвори собствен салон. Близките й научили за трагедията от свой приятел в Англия, който им казал, че тя е
една от
загиналите
Семейството на Анна разказало, че тя тръгнала на пътешествие през август, като първо заминала за Китай. Оттам, за разлика от Фам Ти Тра Ми, тя пътувала не до Франция, а до Германия и чак тогава към Белгия, където се качила на камиона.
"Анна нямаше достатъчно добро образование, за да си намери работа с добро заплащане - разказва близка на момичето. - Нито тя, нито много от приятелите й тук. Нейният олтар сега е до този на баща й, който почина преди 4 години от рак."
Оказва се, че заминаването на момичето било наложително, тъй като майка й не можела да работи заради здравословни проблеми. Затова със спестените пари роднините й решили тя да отиде във Великобритания, където да започне
платена
работа
и да изпраща част от спечеленото на тях.
Семейството на Анна си спомня, че те поддържали връзка с нея дълго време, но в един момент трафикантите й препоръчали да спре да споделя местонахождението си, защото така може да привлече вниманието на властите и да осуети плана им. Загиналата дори се виждала няколко пъти със свой приятел докато била в Германия. Комуникацията с него също приключила, когато тя отпътувало за Великобритания.
"Чувствам се самотна на място, за което съм мечтала всеки ден", пише Анна във Facebook на 25 септември, докато е в Берлин.
Сред жертвите е и мъж на име Ву Нгок Нам, който е баща на две деца. Той казал на семейството си да се молят за безопасното му пътуване до Великобритания. Със съпругата си се свързал точно когато се качил в ремаркето, за да й каже, че вече пътува към Обединеното кралство. От тогава връзката с него се изгубила.
Някои от близките на загиналите виетнамци в момента разказват, че с тях са се свързали трафиканти, които им предложили обезщетение за злополучното пътуване. Задържани такива от властите все още няма.
Продължава и идентифицирането на по-голямата част от жертвите. Към момента разследващи са събрали над 500 вещи, включително мобилни телефони, които тепърва ще се изследват.
*Кои са Йоана и Томас Махер - собственици на камиона ковчег?
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му