Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Йорданка Фандъкова даде ход на къртицата да изкопае последните метри.  СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ
Йорданка Фандъкова даде ход на къртицата да изкопае последните метри. СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ

Къртицата “Витоша” приключи работата по изграждането на тунелите на третата метролиния в София. Огромната пробивна машина изкопа вчера последните метри и излезе на бъдещата метростанция “Зад канала”.

За 2 г. тя прокопа 7 км двупътни тунели от ул. “Житница” до театър “Зад канала”, като средно е работила със скорост 15-20 метра дневно.

“На финала сме. До края на годината столичани вече ще могат да ползват първите 8 км от третата линия - от “Красно село” до бул. “Вл. Вазов”. Машината “Витоша” свърши своята работа. 88% от дейностите по цялата нова метролиния вече са изпълнени. В София са и 14 от новите метровлакове, които ще я обслужват”, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя заедно с шефа на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев проследи излизането на машината. Очаква се трафикът в районите, през които метрото минава, да намалее с 25%. То ще пести 90 000 т годишно вредни емисии.

“Защитихме 321 млн. евро безвъзмездно финансиране, а общинското съфинансиране е 67 млн. До средата на следващата година метрото ще може да ползват и хората от “Овча купел” и “Горна баня”. Метрото е най-важният проект за София и за тази година”, добави Фандъкова.

“Витоша” е третата тунелопробивна машина, която копае софийското метро. Първо такава къртица е пробила тунелите по 1-ата линия - от станция “Сердика” до стадиона. След това къртицата “София” копа 4 км от трасето на втората линия. А сега 1400-тонната “Витоша” е изкопала 3 км от тунелите, като е минала под нивото на две реки.

Първите 5 станции от “Красно село” до Попа ще са готови през октомври, следващите 3 - до бул. “Вл. Вазов”, до края на годината, а последните 4 до “Овча купел” до края на март 2020 г. Готвим продълженията на линията с 3 станции до “Левски Г” и през “Слатина” с 6 станции за следващия програмен период, обясни проф. Братоев.

88% е готова станцията при Театър “Зад канала”, която се строи от “Трейс”. Компанията изгражда метростанциите на бул. “Вл. Вазов”, една в “Овча купел” и при Орлов мост, където работи в партньорство. Веднага след демонтиране на къртицата ще започне изграждане на релсовия път между станциите “Орлов мост” и при Театър “Зад канала”, казаха от “Трейс”.

Излизането на къртицата проследи и шефът на белградското метро Станко Кантар. Изключително ползотворни бяха срещите ни с екипа на проф. Братоев, каза той. В Белград ще се строят 2 метролинии с общо 40 км трасе.