Живот в мола
“Тениска на Вирсачи 200 леа, тез полудяха уа"
На мол културата в България не се обръща подобаващо внимание, цял дял от социалния живот седи неизучен. Имайки предвид, че огромна част от населението прекарва свободното и дори работното си време из моловете, неглижирането на темата е направо грехота.
След двайсет години безчет хора, които сега са хлапета,
ще разказват за щастливото си детство,
прекарано из плейграндовете, киносалоните, кафенетата, как са карали тротинетки по гладките коридори и са се гонили с приятелчетата си между закачалките на магазините, докато майките им са мерили дрехи и са киснели във фризьорските салони.
Както всички модерни неща, и моловете дойдоха в България с огромно закъснение. В Западна Европа съществуваха от десетилетия, докато ние бяхме виждали само ЦУМ. Звучи като виц, но е чиста истина, че през социализма хората от провинцията пристигаха на Централна гара, качваха се на трамвай, защото другаде у нас нямаше, и слизаха на тълпи пред ЦУМ. Тези, които тогава са били малки, още помнят с носталгия каква радост е било да се возят на ескалаторите и да слушат музиката в асансьорите.
Легендарният универсален магазин не може да се мери с потенциала, който носи за обществото съвременният мол. Чак през 2006 г. откриха първия модерен рог на изобилието в "Лозенец", при положение че първият затворен и климатизиран търговски център в света отваря врати през 1956 г. в Минесота.
С половин век американската мол култура е по-стара,
затова българският потребител все още няма ясна представа къде се намира, когато прекрачи прага на феноменалното съоръжение.
Там днес млади майки отглеждат бебетата си, кърмят, сменят им памперсите, захранват ги с купени от магазина до тях пюренца, после пият кафета, ядат, правят си прически, маникюри, купуват си дрехи и обувки, без да напускат мола. Буквално живеят вътре.
В много случаи и мъжете им се появяват след работа, вечерят пак там, размотават се, понякога отиват на кино, тръгват си чак когато се уморят и им се приспи. Мол майките се отвращават от паркове и градинки, сред тях битува мнението, че тези, които седят по пейки, докато децата им ровят в пясъчници и висят по катерушки, не са достатъчно лъскави, те са разрошени, без маникюр, с други думи, ниско ниво.
Баби също посещават молове, но гастролират предимно по време на ваканции, когато им поверяват хиперактивните внучета. За повечето възрастни хора огромните разстояния между атракционите и магазините са непривлекателни, затова най-често са с кисели физиономии, питат раздразнено какво по дяволите е “Фънтопия” и стискат палци меракът за катерене, скачане и търкаляне бързо да мине.
Друга голяма потребителска група са
тийнейджъри и техните клети майки и бащи,
тръгнали да издирват нещо, дето никой не знае какво е. Виждала съм майка да вдига над главата си чифт след чифт дънки и да се провиква: “Дари, тези?” Дъщеря й стои отегчена пред магазина, втренчена в телефона си, очевидно отказала да прекрачи прага, и клати отвратено глава, все едно са я накарали да измие тоалетната.
В други случаи се дочува шептяща родителска истерия от някое кьоше: “Какво искаш, бе? Излязла съм от работа заради тебе, кажи, ще се побъркам вече.”
Най-страшно е към края на учебната година - моловете се напълват с абитуриентки, които се блъскат на намаленията, гримират се със скъпи тестери, правят си пробни прически, тъпчейки се със сръбска скара, питат: “Как да отслабна за двайсе и четвърти?”, и се забавляват, като обсъждат високо облеклото и прическите на случайни минувачи.
През уикендите се напълва с гости на столицата, излезли на развей пазар. Дочуват се потребителски коментари от типа: “Тениска на Вирсачи двеста леа, тез полудяха уа.” Или кратки кулинарни разговори:
- Маслини без кукички не купувами.
- Що, ма, има и с чушка?
- Е, туй е още по-лошу.
- Що?
- Ръчно са обработват, цигани им чоплят кукичкити и ги тъпчат с чушки, ей затва.
Продавачките също са интересни. Повечето са момичета от провинцията с поведение на ексцентрични графини. Карат се на клиенти, които разбутват подредени на купчинка бикини, отказват да търсят поискана стока: “Квот виждати, таквоз”, влизат в лични отношения: “Таз рокля не е за вас.”
Човек изпада в безброй невероятни ситуации с този тип персонал. В бутик на известна марка за дрехи например има намаление на панталони. Жена носи на касата един чифт, продавачката обаче свива устни, отнася го нанякъде без обяснение, после се връща, почуква с ноктопластика върху оранжевото етикетче, на което ясно пише “29 лева” и заявява:
- Таз цина не е 29, а 34 ле’а.
- Кога я вдигнахте, нали имате намаление? - недоумява клиентката.
- Ходих да питам колежката, дето слага новити цини, вий сте я разсеяли преди малко и тя са е объркала.
Преди няколко години рускиня пусна във фейсбук видео на безобразен скандал с българска продавачка. “Ще се научите, че в бутик не се взима и не се връща. Няма закон, който може да ме задължи - крещи тя. - Ще ти счупя телефона, махай се, че ще те наритам.”
Напоследък
силно впечатление правят и чужденците,
основно сърби и араби. Съседите говорят високо, че в София е по-изгодно, налитат на луксозни марки и купуват по много от всичко. Ако ви е любопитно как изглеждат арабките под хиджаба, влезте в съблекалнята на скъпарски магазин, където те пробват най-ярките и пъстри дрехи, суетят се и бърборят, а децата им играят на криеница и пищят.
Най-интересното е на касата, първо се опитват да се пазарят за цените, а накрая вадят по няколко кредитни карти и оставят бакшиши в евро.
В тези оазиси на абсурда се наблюдава цяла китка от чисто нашенски семейни взаимоотношения: рождени дни в ресторанти за бързо хранене, обядване с пуканки, чипс, кока-кола и сладолед в кино, групово измерване на теглото върху кантар мостра, заспиване в масажиращи кресла, играене на футбол в магазин за играчки, колективно пръскане с тестери на парфюми, скандал между родители в хипермаркет, докато децата им разопаковат шоколадови яйца, защото мислят, че като ги изядат тайно, няма да ги плащат, разбутване на хора в асансьор: “Може ли да се мръднете, че си праим селфи с огледалото.”
Засега липсва обяснение защо населението не излиза под открито небе на разходка, не разговаря нормално с наследниците си, основно им подвиква и ги гълчи, не изпитва необходимост да запали интереса им към книгите или към изкуствата, вместо да ги тъпче с бургери, да ги заведе на театър или музей, грам не се мъчи да ги възпита и култивира.
Поколения растат с мол културата и се чувстват задоволени, но хубавото, от друга страна, е, че ако ти потрябват, винаги знаеш къде да ги намериш.
Най-четени
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Извадете тъпите учебници
ИЗВАДЕТЕ ТЪПИТЕ УЧЕБНИЦИ Сядаме днес със Sarina и Julia на обяд в столовата в Началното училище и до нас сядат двама първокласници. Единият ме поглежда и казва: - Ооо, аз те знам - ти си Емил Джаси
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър